Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, December 16, 2014

Pil Kuda: Gini Rupanya Isi Penghakiman Kes!

Aku bawa balik seratus peratus dari blog al-Husseyn

Mahkamah istiharkan ucapan pilkuda Hj Hadi itu fitnah

Apa yang sangat memgembirakan mereka bila Hj Hadi terlepas dari hukuman denda? 

Perkara pokoknya ialah, perkaranya sangat mudah diatasi dan tidak perlu keluar masuk mahkamah sekiranya Hj Hadi ada sedikit perasaan rendah diri sebagai orang agama dan bermohon maaf kepada Shamsul :

"Shamsul, ana minta maaf sekiranya ucapan pill kuda ana tu menyinggung enta. Ana tidak maksudkan enta tetapi orang lain...bukan yang masih hidup atau dah mati..."

Kan senang tu? Jatuhkah maruah seorang ulama' dengan berbuat begitu?Bukankah kelaziman kita bermaaf-maafan ketika Hari Raya, umpamanya, walaupun kita tidak melakukan apa-apa kesalahan antara sama lain?

Kalaulah Hj Hadi bersikap mulia sebegitu, masyarakat pun tidaklah memandag serong atau menghina Shamsul. Masyarakat pun lebih hormat kepada sikap Hj Hadi yang begitu.

Cuba korang perhatikan komen-komen UG yang perasan sangat kononnya keputusan mahkamah yang menolak saman Shamsul itu membuktikan Hj Hadi adalah manusia yang suci dan maruahnya tidak tercemar....alahai... 
Benarkah cubaan merosakan imej dan reputasi Hj Hadi telah gagal? Apakah penolakan saman tersebut membuktikan Hj Hadi tidak pernah melontarkan fitnah pil kuda? 
Jangan lupa ada lagi satu kes sedang menunggu....aku tidak mahu ulas kes itu tunggulah bila tiba masanya nanti!

Jangan anggap hanya ulama sahaja yang ada maruah. Orang lain tidak ada harga diri atau maruah maka boleh difitnah dengan pil kuda bagai.

Plaintif gagal membuktikan fitnah yang Hj Hadi nyatakan itu ditujukan kepadanya kerana nama dan identiti calon tidak disebut. 

Penghakiman berkata, ada 6 DUN yang terlibat dengan isu ini bukannya satu, dan tidak semestinya ia ditujukan kepada plaintif. (Waima Shamsul adalah salah seorang dari 6 DUN terlibat!) 

Walau apa pun, penghakiman tetap mengakui bahawa kenyataan Pil Kuda Hj Hadi itu adalah berbaur fitnah. Senang cakapnya : Ulama taraf donia ini buat kenyataan fitnah tuduh ada calon PKR jual pil kuda!
"Mahkahah mendapati kata-kata yang disebut Abdul Hadi dalam ucapannya pada malam berkenaan adalah sebagai kata-kata berunsur fitnah" 

Apakah puak UG gembira bila mahkamah istiharkan ucapan Hj Hadi itu sebagai fitnah?

4 comments:

  1. shamsul telah berjaya membuktikan bahawa hadi telah membuat fitnah. ini disahkan oleh mahkamah! ulamak tak akan buat fitnah sbb dosanya amat besar.

    ReplyDelete
  2. Bahalol saja ; orang PAS bukan maksom sama macam lahanat jugak menongkat langit enjoy sakan duit rskyat..

    ReplyDelete
  3. Telah terbukti oleh mahkamah bahawa Hadi telah membuat fitnah dan ini tidak boleh disangkal lagi. Hanya secara teknikal semata-mata digunakan hakim 'lembut hati' untuk melepaskan Hadi, pemfitnah tegar bertaraf ulama.

    ReplyDelete
  4. Hi there, the whole thing is going well here and ofcourse every one is sharing
    facts, that's really good, keep up writing.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa