Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, March 3, 2015

Penjagaan hutan: Kelantan paling teruk!

Penyelidik: Kelantan paling teruk jaga hutan
mk - 4:41PM - 3 Mar 2015

Seorang penyelidik lapangan Sahabat Alam Sekitar (SAM) hari ini mendakwa Kelantan dikenal pasti sebagai negeri paling teruk dalam penjagaan hutan di Malaysia.

Meor Razak Meor Abdul Rahman mendakwa keluasan hutan simpan kekal yang ditebang untuk dijadikan hutan ladang di negeri itu adalah terbesar di negara ini.

Beliau berkata, berdasarkan rekod Jabatan Perhutanan negeri itu, sebanyak 41 lesen konsesi pembalakan diluluskan dalam hutan simpan kekal di jajahan Kelantan Selatan meliputi jajahan kecil Gua Musang dan Lojing."Jadi bagaimana Menteri Besar Kelantan (Datuk Ahmad Yaakob) boleh menyatakan pemberian lesen dibekukan pada 2006 apabila masih ada lesen diluluskan pada tahun lepas?" katanya.

Beliau berkata kepada pemberita selepas Forum Media Khazanah Alam Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam (PEKA)-Institut Akhbar Malaysia (MPI) 2015 di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau berkata pembalakan dan penerokaan hutan tersebut merupakan antara faktor penyumbang kejadian banjir luar biasa yang berlaku baru-baru ini.

Meor Razak berkata Kelantan mengamalkan konsep hutan ladang di mana melalui konsep itu, semua pokok ditebang sehingga gondol untuk ditanam dengan tanaman seperti getah dan kelapa sawit.

Sabah dan Selangor terbaik

Katanya ia menyebabkan tanah di kawasan itu tidak mampu menampung air hujan dan akhirnya mengakibatkan banjir.

Dalam pada itu, beliau berkata Sabah dan Selangor merupakan negeri terbaik dalam penjagaan hutan dengan Sabah mengamalkan pembalakan mampan, manakala Selangor tidak membenarkan sebarang pembangunan di kawasan hutan simpan kekalnya.

Sementara itu, PEKA mencadangkan penggunaan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) dalam memantau aktiviti pembalakan dan pembukaan tanah secara berlebihan.

Timbalan presidennya Dr Abdul Razak Abdul Rahman berkata melalui pendekatan itu, pelbagai agensi dapat bergabung tenaga bersama Jabatan Perhutanan untuk membendung aktiviti tersebut.

"Sebagai contoh, Angkatan Tentera Malaysia boleh membantu dalam memantau pembalakan dan penerokaan hutan," katanya.

Beliau berkata faktor kekurangan penguatkuasaan daripada Jabatan Perhutanan menyebabkan kurangnya penyiasatan serta pemantauan terhadap aktiviti pembalakan.

Dr Abdul Razak berkata kerjasama tersebut juga dapat memastikan proses penanaman semula pokok oleh syarikat yang diberikan konsesi balak.

2 comments:

  1. Dahsyat... Adakah dari zaman dato nik aziz atau selepasnya... Maka xlayak le seorang ustaz jdpemerentah seandai anugerah tuhan itu tidak d jagabseadanya serta sebaiknya... MB sekarang elok letak jawatan...

    Mohon sultan asuk campur ... Hentikan pembalakan...

    ReplyDelete
  2. Kesian MB sekarang .. baru dua tahun memerintah dah dituduh bertanggungjawab atas perkara yang dah bermula sejak puluhan tahun lalu .... lebih2 lagi sejak 1990 ...

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa