Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, February 25, 2017

Audi Q7: Komen Hanipa Maidin

ANTARA HAK DAN KESEDARHANAAN.

Oleh: YB Mohamed Hanipa Maidin
Fb page: Peguam PAS - Dulu

1. Pada mulanya saya malas nak komen isu pemberian hadiah kereta mewah Audi Q7 oleh seorang pimpinan dalam Dewan Ulama Pas Pusat kepada isteri beliau.

2. Namun bila saya membaca alasan beliau memberikan hadiah ( spt dalam Malaysiakini ) itu kerana katanya itu hak beliau dan tidak perlu dipersoalkaan, maka saya rasa terpanggil untuk memberi komen sikit.

3. Bila digunakan alasan hak, saya teringat perbahasan panjang mengenai isu  justice (adil) dan mercy (rahmat) dalam Islam.

4. Dalam sistem jenayah islam khususnya dalam jenayah pembunuhan (qatl al 'amd atau homicide ) ada tiga bentuk hukuman yang Islam tetapkan iaitu hukuman qisas (bunuh balas) diyah (blood money) atau kemaafan dari waris mangsa . Jika islam hanya bercakap isu justice sahaja , sewajarnya hukuman ke atas orang yang membunuh itu hanya satu iaitu bunuh balas. Apabila Islam juga mengiktiraf hukum maaf dari waris ini menunjukkan isu compassion atau mercy (rahmah) juga diambil kira.

5. Dalam konteks isu pemberian audi Q7 , saya rasa isunya bukan isu hak. Jika kata bercakap tentang hak, semasa Almarhum Tuan Guru Nik Aziz di puncak kuasa , banyak elaun yang beliau berhak dan layak terima dia x ambil. Contohnya hak duduk di rumah Kerajaan dan hak untuk elaun bersolek isteri. Tok guru tak ambil bukan kerana dia tak ada hak tetapi kerana sifat kesederhanaannya. Itu yang orang ramai tertarik dgn Almarhum Tok Guru dan Pas. Saya masih ingat almarhum Tok Guru kata "isteri ambo cukup pakai bedak sejuk je".

6. Para agamawan dihormati antaranya kerana sifat kesederhanaan mereka walaupun mereka mampu atau berhak memiliki apa yang mereka hendak dan ini terpakai tanpa mengira agamawan sunni atau agamawan syiah sekalipun.

7. Masa saya pergi Iran satu ketika dulu, saya naik teksi yang dipandu driver bermazhab sunni tapi dia amat hormat kepada almarhum Ayatullah Khomeini antaranya kerana kehidupannya yang amat sederhana walaupun ketika dipuncak kuasa.

8. Saya sempat menziarahi rumah kediaman Ayatullah di Iran yang beliau sewa dari Kerajaan Iran walaupun ketika itu beliau sedang di puncak kuasa. Rumahnya amat sederhana.Bila saya lihat ruang dalam rumah lagi lagi amat sederhana - macam rumah orang miskin sahaja. Patutlah driver sunni tu pun respect gila kata Ayatullah.

1 comment:

  1. Lebai audi yg nak perkasakan undang2 syariah tapi dia sendiri tak hormati undang2 jalanraya. Saman ada sampai seratus lebih belum berbayar!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa