Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, February 9, 2017

Huduhnya: Semuanya orang agama, siapa yang benar siapa yang bohong ni?

Guan Eng tak pernah campur urusan pelantikan mufti – Exco Agama
Pada 8 Februari 2017
oleh RoketKini
GEORGE TOWN, 8 FEB: PAS terus melancarkan serangan ke atas pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan (PH) Pulau Pinang apabila baru-baru ini menuduh kerajaan negeri cuba campur tangan dalam urusan pelantikan mufti negeri itu.

Ia susulan isu kontrak bekas mufti negeri, Datuk Seri Hassan Ahmad tidak disambung selepas tamat pada Jun 2014 kononnya ‘ingkar’ kepada arahan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berikutan isu kalimah Allah.

Tuduhan jahat oleh Setiausaha Pemuda PAS, Afnan Hamimi Taib Azamudden itu bagaimana pun disanggah Exco Hal Ehwal Agama, Pulau Pinang, Datuk Abdul Malik Kassim.

“Datuk Dr Wan Salim mengambil alih jawatan Mufti daripada Datuk Seri Hassan pada 7 Jun 2014 iaitu selepas empat tahun pewartaan kalimah Allah oleh kerajaan negeri.

“Dalam tempoh empat tahun, Datuk Seri Hassan disambung kontraknya pada setiap tahun iaitu sebanyak empat kali,” jelasnya.

Menyifatkan dakwaan Pemuda PAS itu sebagai fitnah dan berniat jahat, Abdul Malik berkata isu fatwa kalimah Allah bersama 39 kalimah suci Islam yang lain telah diwartakan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang pada 29 April 2010.

Ini bermakna, ia diwartakan sewaktu Datuk Seri Hassan masih menjawat sebagai Mufti Pulau Pinang.

“Sebagai seorang bergelar ustaz, Afnan tidak sewajarnya membuat tuduhan semberono terhadap kerajaan negeri. Meskipun tohmahan itu ditujukan kepada pemimpin bukan Islam. Allah melarangnya,” kata Abdul Malik.

Beliau mendedahkan, kebanyakan urusan berkaitan hal ehwal agama Islam di Pulau Pinang mendapat nasihat terus daripada Ketua Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Hal pelantikan Mufti, Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAINPP) dan Ahli Majlis MAINPP disyorkan dan diluluskan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tidak ada sebarang campur tangan oleh Ketua Menteri, Lim Guan Eng.

“Sepertimana dijelaskan oleh Mufti Pulau Pinang, Sahibus samahah Datuk Dr Wan Salim Wan Mohd Noor sebelum ini, bahawa Exco dan kerajaan negeri tidak pernah mencampuri urusan fatwa atau menghalang sebarang pewartaan fatwa,” tegas beliau

Kaitan:

Mufti sekali lagi nafi campur tangan kerajaan dalam fatwa

GEORGE TOWN: Semua fatwa yang diputuskan Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang adalah muktamad dan tidak boleh dicampuri ahli politik, tegas Mufti Dr Wan Salim Wan Mohd Noor hari ini.

Perkembangan ini menyusuli dakwaan berbeza daripada seorang ahli jawatankuasa hari ini.

Wan Salim berkata tiada bantahan direkodkan terhadap fatwa kalimah Allah, “oleh individu tertentu atau kumpulan tertentu”, yang melarang penggunaan 40 kalimah orang Islam oleh orang bukan Islam pada 2010, tidak seperti yang didakwa Md Saleh Ahmad.

1 comment:

  1. bkn org agama ug hodoh....hati kau yg hodoh
    klu tak bkn main sedap hina
    sekali dtg 2 bukti...yg dh resign dan yg masih dalam ajk fatwa...amekkk kawww
    lagi mau main wayang...chaittt

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa