Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, December 11, 2014

Dasar-Dasar Najib Bawa Bencana?

Pemerhatian Berita Semasa Dasar Najib Razak
Hakikatnya, apa yang Berita Semasa perhatikan di zaman Najib Razak banyak perpecahan kaum semakin berleluasa yang diapi-apikan oleh kelompok berkepentingan tanpa sebarang tindakan dan kawalan daripada pihak berkuasa.
Kemudian letak pula adiknya (Datuk Nazir Razak) dalam CIMB….CIMB bakal “wallap” dengan RHB dan MBSB, CIMB mahu dijadikan NO.1 dan bank Mega tidak lama lagi di mana adiknya telah pindah pula kepada Khazanah. MAS di bawah Khazanah…CIMB mahu dijadikan NO.1 dan bank Mega tidak lama lagi. Mahu meletakkan kalangan “orang Najib razak tidak lepas” akhirnya Datuk Johari Razak dalam Sumatec sebagai pengarah bebas bukan eksekutif dalam syarikat dikuasai tokoh korporat Tan Sri Halim Saad, Sumatec Resources Bhd yang mana bakal menjadi Oil & Gas yang mega juga. Nantikan….
Ditambah pula Berita Semasa sehingga ke hari ini, jabatan-jabatan pelik ada di JPM, ada satu lagi audit negara = PEMANDU? Apa yang dipandu PEMANDU selama ini? Membawa Malaysia ke arah lebih baik atau bencana?
Tidak cukup dengan itu, Kementerian lantik pula Ex Minister yang tidak dipilih oleh rakyat menjadi penasihat. Macam mana mereka-mereka ini boleh menjadi penasihat sedangkan individu itu tidak menunjukkan prestasi yang terbaik? Sekarang ini jadi penasihat wanita…

Ermm…..Terlalu banyak jawatan yang bertindih-tindih sekarang ini. - read more - Beritasemasa

3 comments:

  1. Smua jawatan nk duit..

    ReplyDelete
  2. Abe

    Jika kita memerhatikan tindakan-tindakan Najib selama dia menjawat jawatan PM kita akan nampak bahawa Najib seb3narnya clueless dalam m3ntadbir negara.

    Najib terlalu be4gantung kepada penasihat-penasihat didalam apa jua tindakannya. Penasihat2 ini bukan politician tetapi merupakan hire hands atau kita boleh panggil mereka commercial mec3naries. Dengan kepakaran mereka ada, mereka merangka apa jua detailed excecution planning mengenai apa jua subject yang Najib suruh. Mereka tidak mempunyai tanggungjawab politik atau memikul apa-apa liabiliti politik diatas s3gala perancangan mereka. Mereka hanya produce detailed excecution planning untuk dilaksanakan oleh Najib menggunakan s3gala aparatus kerajaan. Mereka bertanggungjawab untuk memaksimakan atau mengoptimumkan ben3fits yang bakal diraih oleh Najib at all cost.

    Banyak benda yang kita sudah lihat. Contohnya GST, IMDB, apungan harga ron 95/dies3l, penyenaraian FGV m3nggunakan harta p3neroka-p3neroka Felda antaranya.

    GST, kerana kerajaan Najib begitu lemah s3hingga tidak mampu memacu pertumbuhan ekonomi d3ngan menggunakan sumber-sumber yang ada, penasihat ini merangka ka3dah GST tanpa m3ngambilkira samada ianya boleh dilaksanakan keatas rakyat dalam keadaan 3konomi yang terok s3karang. Ganas tak ganas sistem ini, ia makan ibarat kalau potong rumput, sampai ketanah rapatnya. Tak kira ia akan m3mbebankan s3bahagian besar rakyat atau tidak. Janji kerajaan Najib bol3h dapat duit dengan cara lain yang mudah untuk dibazirkan. Bukan mereka tak tahu sebahagian besar orang melayu tinggal diluar bandar dan hampir kes3muanya berp3ndapatan rendah. Ada Najib dan penasihat2 dia peduli kesusahan kepada rakyat?

    S3benarnya GST tidak pe4lupun jika Najib menutup ketirisan yang dilaporkan ol3h ketua audit n3gara s3tiap tahun. Jika Najib tutup ketirisan ini, kerajaan akan dapat m3njimatkan sekurang2nya RM 20 billion setahun - sama d3ngan nilai pungutan GST bagi tahun 2015! Tapi kita tahu Najib tak akan buat apa-apa kerana yqng m3ndapat menafaat adalah......... ( t3ka sendirilah. Cluenya matilah UMNO Baru dan kroni2).

    B3gitu juga d3ngan apungan ron95/diesel. Harga apungan masih kekal sama dengan harga set3lah Najib naikkan 20 s3n baru-baru ini sedangkan harga di pasaran dunia b3gitu rendah ( p3nurunan 4 sen takde b3zanya dengan k3kal harga RM 2.30!). Sedang harga apungan sepatutnya RM 1.80 - 2.00 sahaja.

    Jika harga petrol dan diesel RM 1.80 - 2.00, kerajaan bol3h memaksa harga barang keperluan turun dan me4ingankan b3ban rakyat. Juga taa4if letrik juga boleh diturunkan. Ini juga bol3h membantu menurunkan harga barangan!

    Ada Najib peduli nasib rakyat ketika harga minyak dipasaran dunia rendah? TIDAK.....s3baliknya dia nenambahkan 2 beban lagi. Pertama, dia tarik terus subsidi ron95/dies3l. Kedua, ia cekik duit lagi dari kita dengan mengapungkan harga ron95 pada harga lama ( RM 2.26 dan RM 2.30 takde bezanya) dan menaikkan harga diesel sebanyak 3 s3n.

    Cerita penyenaraian saham FGV menggunakan harta peneroka2 F3lda adalah episod yang sangat memilukan. Depa kaut duit dari peny3naraian ini kow2 dengan harta orang lain- orang lain itu adalah kaum bangsa s3ndiri yang mereka dok laung dok bela! Yang kaut duit berk3pok2 bukan sahaja depa, kroni-kroni mereka dari bangsa lain seperti G3nting Bhd pun pulun juga! Yang te4gadai harta siapa s3karang? Yang dapat duit free berkepok2 siapa?

    Cukuplah dengan contoh2 diatas. Kalau nak dicerita s3mua, habis bandwith Abe mountdw3ller kita! Kalau cai-cai UMNO tak paham lagi, tak tahu nak katalah. Hangpa la pulak maki hamun depa...hahaha.

    ReplyDelete
  3. Anak bangsawan di suap kenyang dari kechik ke tua bangka , otak pun jadi Bahalol.

    Singa dalam ZOO dari kechik ke tua bangka pun tak tahu jadi Singa kalau di lepas masok hutan.

    Dah bahalol , apa lagi yang boleh di buat pun....

    Budak tadika pun tau jawapan nya.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa