Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, February 28, 2014

Isu Lembah Sireh: Mulut Logkang 'Abu Lahab' Ternganga!

FEB 27, 2014  ASLANI M
KOTA BHARU: Menjelang pilihan raya umum lalu isu Lembah Sireh diterkam Umno sebagai senjata politik dengan menuduh berlaku penyelewengan membabitkan kerajaan negeri.

Malah sebuah NGO yang diasas bekas pemimpin Angkatan Muda Keadilan Kelantan, Orang Muda Berpadu Anti Korupsi (Ombak) (gambar) menjuarai isu tersebut sehingga menganjurkan demonstrasi termasuk di hadapan Kota Darulnaim.

Kini selepas kira-kira dua tahun berlalu isu tersebut akhirnya terjawab apabila Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjelaskan tidak ada elemen rasuah sebagaimana didakwa pihak tertentu di Lembah Sireh.

Pengarah SPRM Kelantan, Abd Aziz Aban dilaporkan berkata, SPRM menutup siasatan dakwaan berlaku penyelewengan projek di Lembah Sireh kerana tidak mempunyai elemen rasuah.

Dua tahun lepas Ketua Umno Kota Bharu, Datuk Mohd Fatmi Che Salleh dan Ombak membangkitkan isu tersebut dengan dakwaan berlaku penyelewengan.

Mereka mendesak kerajaan Kelantan menjelaskan status perjanjian kerajaan negeri dengan sebuah syarikat yang bertanggungjawab membangunkan Lembah Sireh hampir sedekad lalu.

Mengulas itu tersebut Setiausaha Politik Menteri Besar, Wan Nik Wan Yusoff berkata, isu Lembah Sireh sengaja dijadikan modal politik pihak lawan biar pun mereka tahu kawasan kini semakin pesat membangun.

“Sebelum ini mereka juga menuduh Kelantan tidak membangun, tetapi apabila kerajaan negeri dengan kerjasama pihak swasta mewujudkan bandar baru mereka pula kata ada penyelengan.

“Kawasan itu asalnya merupakan tanah pertanian yang sering ditenggelami air bah, namun sekarang muncul sebagai kawasan pertumbuhan baru.

“Bukan sedikit pelaburan dibuat pihak swasta biar pun ada terma perjanjian sebelum ini belum dilaksanakan syarikat,” katanya di sini.

Pengarah Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri, Wan Yusoff Wan Mustapha berkata, banyak pertuduhan negetif yang dilempar terhadap kerajaan negeri kini dibersihkan SPRM dan mahkamah.

Katanya, baru-baru ini Mahkamah Tinggi memerintah Presiden Majlis Tindakan Rakyat Kelantan, Azmi Che Ali membayar ganti rugi sebanyak RM50,000 kepada Air Kelantan Sdn Bhd ekoran dakwaan fitnah.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa