Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, February 20, 2014

Minta Kassim Bertaubat: Kenapa Tidak Harussani Yang Sahut Cabaran Debat?

Seingat aku berkait dengan mana-mana isu pun 
Harussani hanya berani dan jantan di media sahaja
Di pentas dan gelanggang bagaimana?

Mufti Perak minta Kassim Ahmad bertaubat
 | February 20, 2014
Fahaman yang dibawa Kassim itu sudah pun difatwakan oleh kebanyakan negeri sebagai menyeleweng
IPOH: Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria  (gambar) meminta Dr Kassim Ahmad dan mereka yang bersetuju dengan pandangannya bertaubat.
Katanya, umat Islam tidak perlu terpengaruh dengan ucapan pemikir beliau yang disifatkan bercanggah dengan asas ajaran Islam.
Sambil mengecam tindakan Yayasan Kepimpinan Perdana (Perdana Leadership Foudation) yang diterajui bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kerana memberi ruang kepada kepada pemikir seperti Kassim, Harussani berkata, kandungan ucapan Kassim dalam satu seminar di Putrajaya itu, sangat berbahaya kepada akidah umat Islam kerana ia menyangkal beberapa perkara pokok dan asas dalam agama Islam.
“Saya meminta umat Islam jangan terpengaruh dengan ucapan beliau kerana terang-terangan ia bercanggah dengan asas ajaran Islam. Bahkan orang yang percaya dengan ucapan itu boleh menjadi kafir,” katanya.
Hadir sama, Timbalan Mufti Perak, Zamri Hashim.
Menurut Harussani, fahaman yang dibawa Kassim itu sudah pun difatwakan oleh kebanyakan negeri sebagai menyeleweng tetapi perkembangan terbaharu ini memberikan ruang untuk cuba menyuburkan kembali pemikiran songsang itu.
Kassim yang terkenal dengan kenyataan kontroversinya itu Ahad lalu, berucap dalam satu seminar dengan mengaitkan ulama dengan kasta paderi selain membuat kenyataan berhubung pemakaian tudung bagi wanita Islam.
Pandangan Kassim itu juga turut dibidas beberapa pihak, termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pemimpin politik.
Menurut Harussani, tindakan Kassim itu menyerlahkan kejahilannya apabila meletakkan ulama sebaris dengan kasta paderi, termasuk mengistinbat ayat-ayat berhubung dengan hukum berkaitan aurat.
“Asasnya beliau bukan orang yang berkeahlian dalam membicarakan ayat-ayat hukum di dalam al-Quran kerana sangat kurang ilmu asas bahasa Arab dan ilmu-ilmu usul fiqh yang merupakan mekanisme penting dalam mengistinbat hukum, sebaliknya hanya menggunakan ilmu logik dan ilmu bahasa yang sangat mudah sifatnya.
“Saya berharap pihak berwajib menguatkuasakan undang-undang selaras dengan fatwa yang dikeluarkan dan bertepatan dengan Rukun Negara iaitu Kedaulatan Undang-undang,” jelasnya.
Jelasnya lagi, kerajaan wajib mengambil tindakan undang-undang ke atas Kassim kerana fatwa terhadap individu itu sudah pun diwartakan kebanyakan negeri termasuk Perak.
Kassim pernah mengeluarkan dua buku bertajuk Hadis Satu Penilaian Semula dan Hadis Jawatan Kepada Pengkritik. Kedua-dua buku itu sudah diharamkan.
Pada 15 Februari 1996, Jabatan Mufti Perak sudah mewartakan fatwa mana-mana individu atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran dan fahaman di dalam buku berkenaan dianggap murtad.
Turut baca:

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa