Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, July 10, 2016

Kepimpinan bertaqwa dan berintegriti jauh beza dengan kepimpinan ulama yang kerap dilaung oleh Pas!

Kepimpinan bertaqwa berbeza dengan kepimpinan ulama versi Pas
09 Julai 2016 | ARIF ATAN
Ustaz Fakhrul Razi Mokhtar

Kepimpinan bertaqwa yang turut menekankan aspek integriti jauh berbeza dengan kepimpinan ulama yang kerap dilaung oleh Pas, tegas Naib Ketua Pemuda Amanah Nasional, Ustaz Mohd Fakhrurazi Mohd Mokhtar.

Menurutnya, kepimpinan bertaqwa atau muttaqin memiliki ciri yang bukan sekadar tahu dan faham tetapi melaksanakan tuntutan Allah.

"Bukan setakat cakap tetapi buat. Paling penting, pelaksanaan suruhan Allah itu perlu disesuaikan dalam kerangka masyarakat majmuk di negara kita.

"Sistem nilai sosio-budaya masyarakat di Malaysia tentunya berlainan dengan cara hidup mereka di Tanah Arab," ujarnya kepada Malaysia Dateline hari ini.

Mengulas lanjut tentang kepimpinan muttaqin, beliau berkata, gagasan tersebut penting diterapkan memandangkan bukan semua ulama itu sendiri bertaqwa.

"Walaupun ada ilmu agama, tetapi jika tidak menterjemahkannya dalam bentuk tindakan yang adil, termasuk memerangi pemimpin zalim maka rosak masyarakat dan tanah air itu.

"Jatuhnya kerajaan-kerajaan Islam dahulu pun antara lain disebabkan wujudnya golongan agamawan yang berkepentingan.

"Sebahagian mereka membela bahkan mengampu pemerintah zalim demi menagih habuan. Sikap mereka itu didorong oleh ketakutan kepada penguasa bukan ketaqwaan menegakkan kebenaran dan keadilan," jelasnya.

Ustaz Fakhrulrazi turut menekankan elemen keterbukaan dalam menzahirkan kepimpinan bertaqwa.

"Selagi tidak lari daripada syariat, sebarang nilai yang sesuai selari dengan peredaran zaman harus dibahas dan tidak salah untuk dilaksanakan.

"Inilah warisan intelektual yang sudah direntas oleh generasi ulama dan pemimpin bertaqwa terdahulu.

"Namun, kalau kita sebaliknya hari ini hanya mementingkan kulit berbanding isi juga lebih suka menghukum daripada mendidik dan menggunakan pendekatan berhemah, kepimpinan korup dan zalim tidak mustahil akan terus bermaharajalela," tambahnya lagi.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa