Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, April 25, 2014

Isu Bohong Lagi: Siapa Yang Bohong?

Siapa berbohong? Polis P.Pinang, KM atau puluhan ribu berarak pengebumian Karpal
Dikemaskini 12:22PM Apr 25 2014


SEKILAS PANDANG: Jadi, selepas tiga hari, polis di Pulau Pinang telah memutuskan untuk bertindak balas dengan menafikan bahawa mereka gagal untuk menyediakan anggotanya yang mencukupi dan mengawal lalu lintas di perarakan majlis pengebumian Ahli Parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh.

Tetapi mesej yang cuba ingin disampaikan kepada rakyat Malaysia? Hanya satu soalan: Siapa yang berbohong sebenarnya?

Adakah Ketua Pegawai Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanafi, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng atau 20,000 orang awam atau lebih yang hadir untuk perarakan dan majlis pengebumian?

Agensi Pertubuhan Berita Nasional (Bernama) memetik Abdul Rahim sebagai berkata lebih daripada 50 pegawai polis dan kakitangan telah bertugas sepanjang empat hari tersebut di mana orang  awam telah memberikan penghormatan terakhir kepada mendiang veteran DAP merangkap peguam sehingga pembakaran mayat beliau di Pembakaran Mayat Batu Tergantung pada hari Ahad (20 April).

"Kakitangan juga ditempatkan di kediamannya di Jalan Utama manakala dua buah balai polis bergerak ditempatkan di perkarangan Dewan Sri Pinang semasa hari terakhir penghormatan ke atas mendiang pada hari Ahad.

"Saya mengarahkan polis trafik untuk mengiringi jenazah ketika tiba di Juru sepanjang jalan ke rumahnya di Jalan Utama, pada hari Karpal meninggal dunia.

"Dua pegawai serta 20 anggota polis trafik juga ditempatkan di sana (kediaman Karpal Singh) untuk mengarah serta mengawal lalu lintas dan mengekalkan ketenteraman awam," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Kempen Derma Darah sempena 207 sambutan Hari Polis di Ibu Pejabat Polis Pulau Pinang di George Town pada 22 April.

Isunya ialah bahawa kelibat anggota polis tidak kelihatan di perarakan pengebumian dihadiri orang ramai dan kawalan trafik pada hari Ahad. Adakah Abdul Rahim benar-benar menangani isu ini seperti yang dilaporkan oleh Bernama?

Sementara itu, Guan Eng dilaporkan berkata kerajaan negeri berhasrat untuk mempersoalkan polis kerana gagal hadir seperti yang dirancang untuk mengawal orang ramai secara besar-besaran berkumpul di Dewan Sri Pinang untuk memberi penghormatan terakhir kepada mendiang Karpal Singh.

"Kerajaan negeri akan menjalankan bedah siasat untuk menentukan sebab-sebab kegagalan pihak polis untuk hadir ," katanya.

Abdul Rahim berkata Pemangku Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Pulau Pinang, DSP Abdul Rahim Md Din juga telah menghadiri mesyuarat dengan kerajaan negeri bagi membincangkan laluan Perarakan pengebumian terakhir.

Malah, beliau dilaporkan berkata dua pegawai dan 20 anggota trafik ditempatkan pada hari Ahad semasa perarakan pengebumian Karpal Singh di Krematorium Batu Tergantung dan lebih daripada 10 anggota polis berpakaian biasa bertugas sepanjang masa orang penghormatan terakhir di Dewan Sri Pinang.

Abdul Rahim berkata polis trafik telah ditempatkan di setiap persimpangan di sepanjang perarakan pengebumian sehingga ia mencapai krematorium iaitu Lebuh Farquhar, Jalan Sultan Ahmad Shah, Jalan Larut, Jalan Burma, Jalan Perak, Jalan Macalister, Jalan Residensi, Jalan Utama dan Jalan Scotland.

"Aliran trafik adalah lancar sepanjang perarakan pengebumian dan tidak ada kesesakan yang tidak baik. Dan setakat ini kami tidak menerima sebarang laporan mengenai apa-apa gangguan atau insiden sama ada.

"Jadi, saya tidak faham mengapa kerajaan negeri menyatakan polis tidak bertugas, ia tidak benar. Kami mempunyai gambar-gambar untuk membuktikan bahawa polis melakukan tugas mereka kepada orang ramai," tegasnya.

Kepada orang ramai, kelibat anggota polis tidak kelihatan mengawal lalu lintas dan orang ramai. Bagi Guan Eng, pihak polis gagal melaksanakan tugas mereka. Tetapi kepada polis pula, mereka mendakwa telah melakukan dengan sebaik mungkin.

Jika Ketua Polis Pulau Pinang berbohong, beliau harus berhenti dengan meletak jawatan. Jika Guan Eng berbohong, maka beliau harus meletak jawatan dengan segera kerana bermain politik yang tidak perlu serta mencemarkan imej pasukan polis. Tetapi bagaimana pula sekiranya orang ramai berbohong...?
 - Ng Kee Seng

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa