Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, April 15, 2014

MH370: Telefon Fariq buat sambungan ke menara - CNN

CNN: Telefon Fariq buat sambungan ke menara

Satu laporan rangkaian CNN melaporkan, telefon bimbit milik pembantu juruterbang penerbangan MH370 membuat sambungan dengan menara telekomunikasi di Pulau Pinang, tetapi tiada tanda menunjukkan panggilan dibuat.

Satu sumber rasmi Amerika Syarikat yang tidak dinamakan dalam laporan itu memetik maklumat didakwa dikongsi oleh penyiasat Malaysia.

Sumber itu mendedahkan, menara komunikasi itu mengesan telefon bimbit Fariq Ab Hamid membuat carian perkhidmatan selama 30 minit selepas pesawat tersebut dilencongkan dari haluan asalnya pada 8 Mac.

"Jarang sekali, pada fikiran saya bagi seseorang dengan telefon bimbit berada dalam kokpit... Ia tidak sepatutnya berlaku langsung.

“Ia sebahagian dari senarai semak setiap syarikat penerbangan yang saya tahu,” kata David Soucie, seorang penganalisis keselaman yang dipetik dalam laporan tersebut.

Akhbar New Straits Times pada hari Sabtu lalu melaporkan mengenai sambungan telefon bimbit Fariq ke menara komunikasi yang disifatkan sebagai “panggilan terdesak untuk meminta bantuan”.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menafikan bahawa Fariq membuat apa-apa penggilan dalam penerbangan MH370. - sumber



Had kedalaman: Bluefin kembali ke permukaan
Pencarian pesawat MH370 diteruskan hari ini dengan sembilan pesawat tentera, dua pesawat awam dan 11 kapal di kawasan operasi, menurut Pusat Penyelaras Agensi Bersama (JACC).

Kawasan pencarian itu seluas 62,063 kilometer persegi pada jarak kira-kira 2,170 kilometer di barat Perth.

Menurut JACC, mereka juga bercadang untuk menugaskan semula kenderaan bawah air Bluefin-21 hari ini sekiranya cuaca mengizinkan.

Angin di kawasan pencarian bertiup ke arah tenggara, dengan hujan dan ribut petir di beberapa tempat. Ombak dijangka setinggi dua meter dengan jarak penglihatan lima kilometer.

Bluefin-21 ditugaskan pada kali pertama pada malam tadi, namun misi tersebut dibatalkan apabila ia melampaui tahap kedalaman.

"Selepas menyiapkan sekitar enam jam misnya (semalam) Bluefin-21 melampaui had kedalaman operasinya 4,500 dan kelengkapan keselamatannya mengembalikannya ke permukaan.

“Data enam jam yang dikumpulan oleh kenderaan bawah air itu kini sedang dikeluarkan dan dianalisis,” kata JACC.

JACC memutuskan untuk memulakan tugas imejan di dasar laut menggunakan alat tersebut selang enam hari selepas gagal mengesan sebarang isyarat akustik yang konsisten dengan isyarat kotak hitam MH370.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa