Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, April 25, 2014

MH370: Bagaimana Ianya Dirampas.....

MH370 dirampas melalui akses jauh keatas sistem komputernya?

April 24, 2014 
John Byers: Anda kata mereka berhasrat untuk mendaratkannya ini di tengah-tengah kota New York? 

Bert Byers :(Mengangguk "ya") 

John Byers: Bagaimana jika tidak ada bom? 

Bert Byers: Nah bagaimana mereka akan mendaratkannya? 

John Byers: Cara yang sama seorang yang mati boleh memandu kereta. 


Minit 35:07 - 35:21 ~ Dialog antara penumpang kapal terbang yang sedang dirampas dari jarak jauh dan sedang diterbangkan ke Pusat Dagangan Dunia, "The Lone Gunmen" (episod juruterbang), Fox TV, 4 Mac 2001
 Penerbangan MH370 dirampas melalui akses jauh keatas sistem komputernya ?

Kehilangan Pesawat MH370 yang tidak dapat dijelaskan telah menimbulkan soalan yang jarang dibincangkan dalam media arus perdana: 

Adakah MH370 telah dirampas oleh penjenayah yang menggodam sistem penerbangan berkomputer pesawat itu dan mengambil alih kawalan pesawat sepenuhnya , menjadikan juruterbang tidak dapat berkomunikasi dan tidak dapat berbuat apa-apa?

Senario akan menjelaskan bagaimana pesawat itu tiba-tiba dialihkan dari hala penerbangan ke Beijing dan mengapa tidak ada komunikasi lanjut daripada kokpit, selain daripada cubaan panggilan telefon dari co-pilot sewaktu pesawat terbang ke atas Pulau Pinang. Ini tidak masuk akal jika kita menganggap bahawa saluran komunikasi biasa antara pesawat dan tanah telah dilumpuhkan dan pesawat itu diterbangkan oleh juruterbang tidak diketahui yang telah mendapat akses kepada sistem komputer pesawat dari lokasi yang jauh, sama ada di tanah atau dari kapal terbang lain. Ini akan menjelaskan mengapa pembantu juruterbang cuba membuat komunikasi "terdesak"   dengan tanah dengan menggunakan telefon bimbitnya. Panggilan cubaan itu tidak selesai kerana kapal terbang itu tidak lama lagi terbang keluar dari pelbagai stesen memancar Pulau Pinang, tetapi ia adalah satu petunjuk penting mengenai apa yang terjadi kepada pesawat. Para juruterbang bukanlah penjenayah; mereka menjadi mangsa kepada  komputer yang merampas dan mengambil alih kawalan pesawat mereka.

Terdapat masalah asas dengan kereta moden dan kapal terbang: sistem berkomputer mereka boleh digodam oleh kawalan jauh "super-pengguna" yang boleh mengambil kawalan penuh kenderaan atau pesawat dan meninggalkan pemandu atau juruterbang tidak berdaya sama sekali. Dengan cara ini kereta moden atau kapal terbang boleh dirampas dari jauh dan dimusnahkan.

Keupayaan untuk merampas kereta dan kapal terbang dan menjadikan mereka  dalam pesawat itu dikawal dari jauh dengan mengeluarkan kawalan dari pemandu atau juruterbang adalah subjek episod juruterbang daripada “The Lone Gunmen”, yang disiarkan di Rangkaian FOX Rupert Murdoch pada 4 Mac, 2001. Program 44 minit ini dan berbaloi ditonton kerana ia menunjukkan banyak pengetahuan awalsains bagaimana teknologi ini boleh digunakan dalam serangan ke atas Pusat Dagangan Dunia menggunakan pesawat penumpang, iaitu apa yang berlaku semasa kemuncak dalam minit terakhir persembahan itu.
CNN juga telah melakukan satu laporan ringkas mengenai keupayaan juruterbang di darat mampu mengambil alih kawalan pesawat supaya juruterbang (dalam kokpit) benar-benar terhalang daripada melakukan apa-apa untuk mengawal pesawat. Dalam bahagian CNN tersebut, teknologi ini disampaikan semata-mata sebagai langkah untuk mencegah perampas dari mengambil kawalan pesawat dari kokpit. Idea bahawa teknologi ini boleh digunakan untuk merampas kapal terbang oleh seorang juruterbang jauh tidak pun disebut dalam bahagian CNN. Mengapa mereka mengabaikan bahaya yang jelas ini?

BOEING MEMPUNYAI MASALAH 


Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) baru-baru ini ditangani kelemahan komputer pesawat Boeing 777 untuk ancaman luar yang boleh merampas kapal terbang seperti Malaysia Airlines Penerbangan 370 yang hilang, denganmenggunakan akses jauh untuk sistem penerbangan komputernya. Dalam ketetapan yang diterbitkan dalam Daftar Persekutuan pada 18 November 2013, FAA dikuatkuasakan "syarat khas" bagi menangani kelemahan sistem komputer pada pelbagai pesawat Boeing 777, termasuk jenis yang adalah Malaysia Airlines MH370. ...baca sepenuhnya di sini

 - sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa