Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, April 24, 2014

MH370 - 'OK' Apabila Didesak: Adakah Malaysia Berlagak Atau Takutkan Amerika?

MH370: Mengapa Malaysia tidak boleh dapatkan bantuan penjelasan daripada Rusia?
V Shuman

SEKILAS PANDANG: Selepas terhenti kira-kira selama dua minggu, taklimat media mengenai MH370 jet yang hilang masih tidak mempunyai jawapan kepada soalan-soalan berada di tangan.

Taklimat oleh Menteri Pengangkutan Pemangku Datuk Seri Hishammuddin Hussein tidak mempunyai apa-apa tetapi maklumat yang biasa yang kita telah biasa mendengar sejak penerbangan hilang pada 8 Mac.

Ia hanya satu kini apa yang pasukan Penyelamat/Pencarian (SAR) diterajui Malaysia lakukan dan menuju selepas 45 hari dari carian sia-sia di Lautan Hindi ke utara barat Australia.

Media mendedahkan dua pembangunan. Di mana Malaysia akan:
* Dalam masa seminggu, menubuhkan panel antarabangsa untuk menyiasat Boeing MAS 777 hilang; dan
* Malaysia telah mengemukakan laporan awal mengenai kejadian MH370 itu kepada Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) tetapi belum memutuskan sama ada untuk menghebahkannya kepada awam.

Sesi itu penuh dengan cakap-cakap  mulut biasa - "pernah berlaku sebelum ini, mengesahkan, menyokong dan sebagainya" dan apa-apa lagi. 

Hishammuddin tampil memberikan ulasan apabila seorang wartawan bertanya kepadanya tentang permintaan itu oleh keluarga penumpang bagi kerajaan untuk melanjutkan pencarian mereka ke Kandahar, Afghanistan.

Permintaan itu dibuat berikutan laporan sebuah akhbar Rusia memetik sumber agensi perisikan. Hishammuddin menjawab beliau tidak sedar dan mengetahui apa-apa yang telah dilaporkan serta surat yang telah dialamatkan kepadanya pada 14 April. Untuk soalan yang sama oleh wartawan kedua kemudian, Hishamuddin mengeluh "Saya rasa ia dalam dunia spekulasi. Saya tidak akan menjawab melainkan jika ia telah disahkan dan disokong".

Ketika ditanya sama ada atau tidak kerajaan secara rasmi akan mengumumkan 239 orang di atas kapal penerbangan disahkan terkorban bila-bila masa tidak lama lagi, Hishammuddin menyatakan "Kami mempunyai hubungan yang baik dengan keluarga. Jangan percaya spekulasi yang mengatakan operasi SAR akan dihentikan, sebenarnya, aset yang digunakan dalam carian di bawah air akan dinaikkan".

Apakah Hishamuddin telah menjawab persoalan itu? Anda seterusnya menjadi hakim.

Malah, soalan-soalan yang muncul di mulut pemberita juga terasa kedengaran seperti jauh menunjukkan tahap minat yang kes itu kini sedang diperkatakan.

Hishammuddin juga seolah-olah seperti merasakan kemungkinan pendaratan penerbangan di suatu tempat dan bukannya terhempas di Lautan India  seperti yang tersirat dalam laporan spekulatif oleh Umno yang dikuasai New Straits Times.

Hishammuddin juga dilihat muncul keliru dengan konsep apabila wartawan bertanya kepadanya tentang serpihan (lembaran plastik) hanyut sehingga ke pantai berhampiran pantai Australia Barat. Laporan menyatakan bahawa polis Barat Australia telah mengambil gambar serpihan tersebut dan mereka seterusnya mengemukakan ke Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) yang berada di barisan hadapan dalam carian, untuk pengesahan.

Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman kemudian dilihat mencelah dengan berkata "Sesungguhnya kami telah menerima laporan mengenai serpihan plastik yang hanyut sehingga di pantai tetapi mereka tidak dikaitkan dengan MH370 lagi".

Pemberita dari CNN Richard Quest memerhatikan gelagat Azharuddin terkejut apabila beliau  bertanya sama ada pihak berkuasa telah menyusun laporan awal mengenai kejadian itu dan akan menghebahkan kepada awam yang Azharuddin menjawab bahawa mereka telah menyediakan laporan tersebut tetapi "belum membuat keputusan sama ada untuk melepaskan ia untuk pengetahuan umum".

Quest membalas dengan berkata ia adalah kejadian yang jarang berlaku bahawa laporan tersebut tidak dihebahkan kepada awam. Untuk soalan yang sama kemudian, Hishammuddin berkata dengan gembar-gembur yang kes itu telah dihasilkan, "tidak ada cara bahawa tidak boleh ia didedahkan kepada umum. Tetapi sumber itu datang, boleh dipercayai, telus dan bebas".

Mengulas lanjut mengenai penyelidikan semula satelit dan radar data, Hishammuddin berkata adalah penting untuk "berkumpul semula dan menyusun semula strategi untuk" menentukan hala tuju seterusnya.

Hishammuddin mengulangi bahawa beliau masih tidak melihat "dolar dan sen" dalam operasi itu, ketika ditanya tentang anggaran kos perbelanjaan SAR.

Apa-apa pernyataan yang samar-samar dan berpusing balik mengenai perkara baru kepada mereka yang telah mengikuti saga kehilangan sejak Hari Pertama (8 Mac). Apa yang akan mengambil masa untuk Hishammuddin mengakui kebimbangan keluarga dan hanya berkata "Ok, kita akan mendapatkan bantuan daripada rakan-rakan kami Rusia untuk mengesahkan laporan penerbangan yang sedang berada di Kandahar".

Penyataan yang seperti itu adalah lebih mudah untuk dihadam dan lebih diterima keluarga yang mengalami penderitaan, tidak mengetahui nasib orang-orang yang tersayang yang masih hilang selepas 47 hari yang panjang.

Atau adakah kerana Malaysia tidak mempunyai hubungan diplomatik yang baik dengan Rusia?

2 comments:

  1. สวัสดี , ฉันเชื่อ ว่าฉัน เห็น
    สังเกตเห็น คุณเยี่ยมชม บล็อก ของฉัน เว็บไซต์ ดังนั้น ฉัน ได้ที่นี่ มา ที่จะ กลับไป ชอบ ?

    . ผม พยายามที่จะ หา ปัญหา การ ปรับปรุง
    ของฉัน เพิ่ม เว็บไซต์
    ฉันคิดว่า ของ ok ใช้
    บาง คิด !

    Feel free to visit my web page บ่อน คา สิ โน ใน ลาว

    ReplyDelete
  2. Inilah akibat bila sesebuah negara pemimpin yg di pilih tidak mempunyai amanah serta byk melakukan kesalahan maka segala rahsia perbuatan jahat menjadi catur dlm pentadbiran , serta senang diugut olih negara lain..jgn negara di jual secara senyap udah ler

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa