Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, April 29, 2014

MH370: Menteri Malaysia Belum Puas Merapu!

Kalau ramai anak pun, ada ker yang tak sayang anak?
Walau ada yang dapat anak tapi buang merata - yang itu dikira bukan orang sebenarnya!

Dan satu lagi kenapa salahkan berita dari media sosial bila kerajaan sendiri kelihatan tidak telus?

MH370: Dasar Satu Anak Satu Keluarga Antara Faktor Emosi Keluarga Warga China
Diterbitkan: Isnin, 28 April 2014 11:42 PM

KUALA LUMPUR: Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, kemarahan rakyat China kepada Malaysia berhubung insiden kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 bukannya disebabkan berita dan spekulasi negatif di media-media sosial. 
Beliau berkata, perkara utama yang mendorong kepada emosi dan kemarahan masyarakat negara Tembok Besar itu ialah kerana mereka terikat dengan dasar satu anak. 
"Kita kena faham, penduduk China terikat dengan one child policy lebih 30 tahun dan bagi keluarga penumpang warga China di dalam penerbangan itu, mereka tentunya bimbang akan kehilangan keturunan. 
"Ini yang membuatkan mereka marah," katanya semasa menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong peringkat kementerian pada persidangan Dewan Negara di sini Isnin.
Dasar satu anak satu keluarga di China telah dikuatkuasakan sejak 1979, manakala pasangan di luar bandar dibenarkan mempunyai dua anak, sekiranya anak pertama mereka adalah perempuan. 
Mohamed Nazri berkata, kemarahan itu dikuatkan lagi dengan kepercayaan warga China bahawa mereka yang meninggal perlu diberi 'penghormatan terakhir', di mana jasad mereka perlu disentuh, dan dalam kes MH370 anggota keluarga masih kabur mengenai status atau nasib keluarga mereka dalam pesawat malang itu.
"Kepercayaan masyarakat Cina, kalau ada orang meninggal, mesti bagi final rites, mesti ada badan untuk disentuh. Kalau tak dapat badan, sekurang-kurangnya tahu di mana tempat pesawat itu jatuh. 
"Jadi, kalau kedua-dua perkara penting ini tidak ada, mereka tak boleh buat final rites. Ini kepercayaan ribuan tahun...jadi dia frust (kecewa), dan bila frust mereka marah, dan tentunya kemarahan itu dihalakan kepada Malaysia," katanya.
Beliau berkata sebagai sebuah negara berjiwa besar, Malaysia memahami kesedihan dan kesulitan penduduk China, yang mana rakyatnya merupakan penumpang terbesar dalam pesawat itu. 
"Kita berjiwa besar, kalau mereka nak marah, kita juga memahaminya. Cuma kita perlu bersabar dengan melihat kesedihan yang mereka alami adalah sepertimana rasa sedih, simpati yang kita alami," katanya. 
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan sebelum ini mengumumkan akan menangguhkan segala bentuk promosi dan kempen Tahun Melawat Malaysia 2014 di
China bagi menghormati sensitiviti rakyat negara itu. - mStar

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa