Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, April 26, 2014

Patutkah Rafizi Mengheret Rakyat Turun Ke Jalanan Kerana Anwar?

Sebab mengapa rakyat Malaysia tidak perlu turun ke jalanan untuk Anwar
Hazlan Zakaria
KOMEN: Walaupun apa jua keadaan dan walau beliau berakhir di penjara sekali lagi selepas rayuan Liwat II, Saya tidak fikir rakyat Malaysia perlu turun ke jalan raya untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ia bukan lagi satu perkara yang betul serta wajar dilakukan untuk pertempuran serta pembaharuan yang telah berkembang dalam kalangan pemimpin pembangkang, walaupun beliau masih lagi merupakan sebahagian daripadanya.

Rakyat telah berbuat demikian pada masa lalu apabila perjuangan untuk demokrasi Malaysia yang lebih besar telah disuarakan oleh Anwar dan yang terkandung dalam penderitaan dan seksaan beliau. Tetapi mungkin bukan sekarang apabila pertempuran untuk pembaharuan telah berkembang lebih besar daripada dirinya.

Terdapat banyak perkara yang mewajarkan kita untuk berterima kasih kepada Anwar khususnya dalam membuat perjuangan kebebasan arus perdana apabila sekali ia adalah wilayah 'pariah' pembangkang. Kerana itu adalah sebahagian apa yang kerajaan melayani beliau daripada semua reformis .

Itulah sehingga kejatuhan Anwar dari peringkat awal, daripada menjadi mentor kepada anak kegemaran perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sehinggalah menjadi mimpi ngeri kepada dirinya.

Apabila beliau memperjuangkan untuk menuntut hak serta memperbetulkan di atas kesalahan yang tidak dilakukan terhadapnya, dengan cepat beliau telah mendapat sokongan dan menunjukkan bahawa ketidakadilan lain di Malaysia, sekali pun dianggap sebagai satu cara kehidupan yang ada juga benarnya.

Dengan cara itu, perjalanan politik Anwar terus meningkat menjadi tokoh utama dalam pembangkang dan laungan beliau untuk reformasi bergema dengan cepat mengakibatkan rakyat Malaysia meluat dengan kerajaan BN.

Tetapi mungkin tindakan untuk turun ke jalanan bagi menyokong beliau dilihat tidak akan memajukan perjuangan untuk demokrasi dan pembaharuan di Malaysia sekarang.

Walaupun pencatur politik bijak pandai tidak membayangkan bahawa ini adalah apa yang boleh berlaku sekiranya beliau akan dipenjarakan sekali lagi, jika rayuan pembebasan Liwat II terhadap beliau gagal diterbalikkan.

Walaupun Anwar sentiasa berhati-hati dengan setiap kata-kata dan ungkapan jawapannya secara perlahan-lahan, ini adalah apa yang dibayangkan di dalam satu temubual dengan 'The Diplomat' menyebut Reformasi 2.0 yang didukung ketua strategi PKR Rafizi Ramli.

Tetapi saya ingin percaya di mana perjuangan untuk demokrasi di Malaysia telah maju di luar jangkaan Anwar

Adakah beliau diperlakukan begitu zalim? Terdapat banyak bukti untuk menyokong kenyataan tersebut.

Adalah jelas kepada semua manusia bahawa hak - pemikiran sama ada lelaki dan wanita itu adalah sesuatu yang tidak kena dengan cara  Anwar dan pemimpin pembangkang yang lain sedang fikirkan.

Tetapi dia memerlukan misi 'membalas dendam'? Sekiranya gerombolan orang turun ke jalanan untuk menyatakan sokongan kepada beliau, seperti apa yang mereka lakukan pada tahun 1998?

Itu adalah persoalan yang lebih sukar untuk dijawab kerana evolusi landskap politik Malaysia telah memberikan perkara itu satu dimensi baru.

Perjuangan untuk demokrasi, kedaulatan undang-undang dan keadilan telah berkembang maju atau sepatutnya berada di luar jangkaan bekas timbalan perdana menteri, melalui agensi penganiayaan itu, pimpinan dan sumbangan, bersama-sama dengan aktivis lain.

Perjuangan untuk kedaulatan undang-undang mungkin termaktub, dengan kematian mendiang Karpal Singh, Harimau Jelutong dan alasan yang berterusan Majlis Peguam Malaysia terhadap mereka yang berusaha untuk menyalahgunakan kuasa undang-undang.

Perjuangan keadilan serta hak sama rata untuk semua, termasuk pekerja asing tanpa kerakyatan itu termaktub dalam perjuangan yang dipimpin oleh mendiang Irene Fernendez.
Perjuangan untuk pilihan raya demokratik dan bergabung ketelusan dalam perjuangan pro-pilihan raya, pembaharuan gabungan Bersih 2.0 sinonim dengan Datuk S Ambiga, sasterawan negara A Samad Said serta rakan-rakan mereka.

Perjuangan untuk mencapai hak asasi manusia pula ditanggung sepenuhnya oleh pesuruhjaya Suhakam terikat tetapi berdedikasi dan NGO-NGO lain berjuang untuk hak-hak Malaysia 'disenfranchise' seperti Orang Asal dan LGBT.

Perjuangan untuk memajukan Islam sederhana sebagai tindak balas kepada penganiayaan oleh progresif agama seperti Islamic Renaissance Front.

Apa yang menyegarkan dengan ikon ini adalah bahawa perjuangan mereka mengatasi diri mereka sendiri. Tiada seorang pun daripada individu-individu ini akan memanggil  orang ramai untuk turun ke jalan-jalan raya untuk diri mereka sendiri tetapi untuk nilai-nilai yang mereka bercita-cita untuk memupuk dan pembaharuan mereka berminat untuk menggubal.

Prinsip-prinsip mereka dan cita-cita mulia ia berdiri dengan sendirinya di atas nama mereka dan saya rasa seperti perjuangan untuk keadilan tidak seharusnya mempunyai kaitan dengan Anwar.

Rakyat Malaysia tidak perlu turun ke jalanan untuk Anwar atau untuk mana-mana individu. 
Sekiranya ada apa-apa sebab yang mendesak untuk memulakan "keadilan jalan", maka ia mestilah untuk satu tujuan yang lebih besar, salah satu sebab utama yang memberi kesan kepada semua rakyat dan hak-hak mereka untuk keadilan dan kebebasan, bukan untuk kepentingan mana-mana individu, sama ada Anwar atau orang lain.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa