Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, April 13, 2014

Pandangan Bukan Islam: Tiada Sebab Risaukan Hudud

Tiada sebab untuk golongan bukan Islam risaukan pelaksanaan hudud
 - Ng Kee Seng
KOMEN: Selepas 57 tahun Merdeka, tiba masanya untuk membawa pengakhiran kepada beberapa perkara yang dipanggil banyak pihak sebagai isu-isu sensitif, seperti pelaksanaan Hukum Hudud.
Adakah pertikaian hudud akan membawa apa-apa kebaikan jika ianya terus menghantui rakyat Malaysia yang cintakan keamanan?
Hudud hanya patut menjadi isu penganut Islam. Lagipun, ia adalah undang-undang jenayah Islam yang hanya boleh dipakai kepada orang Islam.
Jadi, orang bukan Islam tidak mempunyai apa-apa hak dalam isu pelaksanaannya.
Ia sama seperti jika orang Islam mula mahu bersuara dalam hal ehwal agama Kristian, Hindu, Sikh atau mana-mana agama lain, adakah ini boleh diterima?
Nasihat yang terbaik masih “jaga tepi kain sendiri”.
Sudah tentu ada yang akan berhujah bahawa hudud akan memberi kesan kepada orang bukan Islam dalam satu cara atau cara yang lain, apabila dilaksanakan. Bukankah ini hanya spekulasi semata-mata? Hakikatnya: orang bukan Islam tidak mempunyai hak untuk berkata mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengan Islam.
Kebimbangan sebenar ialah apabila hudud dilaksanakan, golongan Napoleon kecil boleh membawa malapetaka dengan mencuba untuk mentafsir dan melangkaui bidang kuasa mereka.
Itu adalah suatu perkara pentadbiran yang perlu ditangani apabila tiba masanya. Pada peringkat ini, setiap hujah terhadap hudud oleh orang bukan Islam hanyalah spekulasi dan bayangan semata-mata.
Ia adalah mengecewakan bahawa walaupun peguam veteran seperti Karpal Singh dan DAP, yang mendakwa mereka berbilang kaum dan agama, tidak dapat menyesuaikan dan mengadaptasi pandangan mereka mengenai hudud selama ini.
Karpal berkata penerimaan hudud di sebuah negara sekular seperti Malaysia adalah tidak selaras. Kenapa?
Sebuah negara sekular tidak boleh menampung hak-hak orang Islam? Jangan terlalu cepat menghakimi, jangan berdiskriminasi dalam kebebasan beragama.
Selagi terdapat perbezaan yang jelas antara undang-undang Islam dan sivil seperti yang dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan, apa yang cuba disampaikan Karpal?
Mengapa rakyat Malaysia yang cintakan keamanan mesti takut terhadap hudud?
Hudud adalah undang-undang Islam yang melibatkan kelas hukuman yang ditetapkan untuk jenayah tertentu, termasuk murtad, kecurian, zina dan penggunaan arak.
Malah, sepatutnya penganut Islam yang takutkan hudud, bukannya orang bukan Islam.
Dalam hal ini, kenapa sesiapa harus takut kepada undang-undang yang menghukum penjenayah, kecuali seseorang itu mempunyai kecenderungan atau fikiran jenayah.
Ketua UMNO Kelantan, Mustapa Mohamad memberitahu portal berita Free Malaysia Today (FMT) melalui sistem pesanan ringkas bahawa dia telah mengikuti perbincangan Majlis Tertinggi Umno mengenai langkah negeri Kelantan ini.
"Apa yang penting adalah kemudahan bagi pelaksanaan undang-undang ini perlu bersedia, supaya ia berjalan dengan baik apabila dilaksanakan," katanya.
Beliau juga berkata terdapat keperluan untuk mendidik orang ramai tentang isu ini.
"Malah beberapa ahli-ahli parlimen juga tidak memahaminya," katanya.
Pada 6 April, Menteri Besar Kelantan, Ahmad Yakob berkata beliau akan mengarahkan ahli parlimen PAS untuk menggerakkan sebuah rang undang-undang sulit dalam Parlimen untuk melaksanakan hudud di negeri itu.
Ahli veteran UMNO Tengku Razaleigh Hamzah, seorang putera Kelantan, memberitahu pemberita di lobi Parlimen pada 9 April bahawa langkah itu perlu dilakukan dengan berhati-hati, bagi mengelakkan sebarang konflik dengan undang-undang jenayah sedia ada dan Perlembagaan Persekutuan.
Penggubal undang-undang perlu mencari satu mekanisme yang akan mewujudkan keseimbangan yang betul, katanya.
Beliau juga bercakap tentang kemungkinan negeri-negeri lain untuk menuruti langkah yang sama jika Kelantan akhirnya dapat melaksanakan hudud, dan berkata perbezaan mungkin timbul. Akan terdapat keperluan untuk memperkemaskannya, katanya.
Ia kelihatan seperti PAS dan UMNO kini memihak kepada pelaksanaan hudud. Dari segi politik, kedua-duanya tidak mahu dilihat menolak Islam dengan menolak hudud.
Jika majoriti penganut Islam di Malaysia mahukan hudud, biarkan ia dilaksanakan.
Rakyat Malaysia bukan Islam tidak mempunyai hak untuk menentang golongan majoriti, tetapi mereka ada hak untuk menentang sebarang percubaan untuk melibatkan mereka dalam hudud atau mana-mana undang-undang Islam. Itu sahaja.

2 comments:

  1. Tp knapa PKR & DAP tak nak sokong?

    ReplyDelete
  2. bukan taknak sokong, kebanyakan mereka tidak tahu apa itu hudud dengan sebaiknya.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa