Wednesday, June 1, 2016

Selingan untuk senyum: Dialog Tok dan Natang Mamat

DIALOG TOK DENGAN NATANG MAMAT

Nik Doremon dah beri amaran kat Amanah.  "Kalu kerajae Pah kelate tumbe, mu puok2 Amanoh keno jawab depe Tuhe akhirat nanti...puok2 ambo lepah tange jahhh....kito yoya yoya jah dale syurgo nanti..".

Natang mamat tanya tok, "  Nape plak Amanah nak kena jawab depan Tuhan, sedangkan yang memerintah berpuluh tahun dan kemudiannya kalah itu adalah parti tok.  Nape Amanah pulak nak kena jawab?".  Soal natang mamat dengan penuh kejahilannya.

Tok jawab, "  Sebabnya...Amanah masuk bertanding sape suruh?"  Bila dia masuk bertanding, pecah undi dan parti tok kalah".  Sebab tu Amanah kena jawab".  Kata tok.

Natang mamat garu kepala dia yg rambut tak bersikat tu.  "  Tapi tok...bukankah Amanah dah ajak parti tok berunding dan berbincang agar sama2 selamatkan Kelantan dari jatuh?".  Soal natang mamat masih tak puas hati.

Tok jawab, "  Mana boleh berunding...Amanah pengkhianat...kalau mereka kuat, masuklah bertanding...tapii..ingat...kalau puak2 tok kalah, mu Amanah kena jawab depan Tuhan esok2..."  Kata tok.

Lagi pening tok tengok wajah natang mamat.  " Kalau parti tok kalah, siapa akan menang nanti?".  Soal natang mamat.

" Tentulah amno menang...sebab undi dah pecah oleh Amanah".  Tegas tok.

"Laaa....Amno menang dan amno dah kalahkan parti tok serta Amanah...patutnya Amno lah kena jawab depan Tuhan".  Kata Natang mamat.

Tok jawab, "  Ehhh...amno terkecuali...dia tak payah jawab...sebab dia geng...errr...maksud tok,,,dia pun Melayu Islam juga...takde masalah dia jadi kerajaan pun".  Kata tok dengan muka sedikit berpeluh.

Natang mamat tenung muka tok. "  Amanah tu Melayu Islam jugak tok....apa masalahnya kalau dia jadi kerajaan pun..".  Tambahnya.

"  Ohhh...No...No....Amanah tu guru tok kata dia khadam Dap.  Kalau Amanah jadi kerajaan di Kelantan...kompom dia akan lantik Dap jadi MB Kelantan...".  Jawab tok tegas.

"  Aku dah agak dah...orang tua ni bangang macam Nik Doremon jugak...."  Sungut natang mamat sambil berlalu pergi.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa