Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, July 5, 2016

Taring Muhyiddin belum tercabut?

Setelah dipecat Muhyiddin masih digeruni
04 Julai 2016 | KAMARUL AZMAN HABIBUR RAHMAN
Tan Sri Muhyiddin Yassin

Dalam tahun 1860, Abraham Lincoln memeranjatkan ramai pihak apabila beliau mengalahkan calon-calon yang tampak lebih hebat daripadanya seperti Edward Bates, Salmon Chase dan William Seward untuk menjadi calon presiden Amerika bagi parti Republican.

Lebih memeranjatkan ialah beliau telah melantik ketiga-ketiga pemimpin yang dianggap musuh politiknya ini untuk memegang jawatan terpenting dalam kabinetnya setelah beliau berjaya menjadi presiden.

Perkara yang sama telah dilakukan oleh Tun Mahathir apabila beliau menawarkan jawatan Menteri kepada pencabar politiknya Ku Li dan Musa Hitam yang telah kalah dalam pertandingan menentangnya semasa pemilihan parti pada tahun 1987.

Ini amat berbeza dengan apa yang dilakukan oleh Dato Seri Mohd Najib terhadap pencabar politiknya.

Najib sering mendakwa dirinya sebagai seorang 'gentleman' tetapi tindak tanduknya jelas menunjukkan bahawa beliau adalah seorang penakut.

Jelas Najib cuba mengaburi mata rakyat tentang kelemahan pentadbiran dan kepimpinannya dengan menafikan hak pemimpin-pemimpin yang tidak bersengkokol dengannya. Lebih buruk lagi ramai di kelilingnya seperti mendapat arahan untuk terus meranapkan kredibiliti musuh politiknya seperti Tun M, Muhyiddin Yassin dan Muhkriz.

Setelah digantung dan kini dipecat keahlian UMNOnya, Muhyiddin masih digeruni oleh Najib dan orang-orangnya. Terbaru terdapat usaha memburukkan namanya oleh pihak yang menganjurkan program yang beliau tidak pernah memberikan persetujuan untuk hadir.

Ada yang begitu berminat dan ternanti nanti apakah tindakan yang bakal diambil oleh Muhyiddin selepas dipecat.

Kerana ketakutan inilah, Najib terpaksa melakukan rombakan kabinet dengan meletakkan orang-orangnya apabila beliau menyedari bahawa kedudukannya semakin rapuh. Ini mungkin ditambah pula dengan desas desus bahawa ada di kalangan pemimpin tertinggi yang sedang bersedia untuk berpaling tadah untuk menyokong Muhyiddin.

 Kata Napolean Bonaparte "A leader is a leader in hope". Malangnya rakyat Malaysia sudah tidak nampak sebarang harapan selagi Najib menjadi pemimpin mereka. Mereka lebih percaya yang mereka mempunyai harapan yang lebih gemilang di bawah Muhyiddin.

Najib mungkin melihat 'jawatan' sebagai satu 'kedudukan' dan 'kuasa'. Sedangkan Muhyiddin melihat jawatan sebagai satu 'tanggungjawab' dan 'amanah'.

Bagi rakyat kepimpinan sebenar adalah bagi menjamin masa depan mereka dan bukannya bertujuan menjadikan pemimpin kaya.

Pasti ramai yang ternanti apakah tindakan Muhyiddin seterusnya. Ramai juga yang bertanya apakah beliau akan mengepalai sebuah parti Melayu baru kerana ramai yang sudah bosan dengan Umno?

Keputusan Muhyiddin dinanti oleh bukan saja di Malaysia, malahan di seluruh pelosok dunia.

Ada yang mengatakan bahawa sebuah parti Melayu tidak akan mendapat sambutan. Benarkah? Namun, belum pernah berlaku dalam sejarah tanahair di mana kelahiran sebuah parti baru begitu dinanti nantikan.

Dengan pengaruh Tun Mahathir, perubahan besar akan berlaku.

* Penulis Kamarul Azman Habibur Rahman adalah Presiden  Gabungan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM).

3 comments:

  1. Kalau aura mahyuddin tak kot..tak kemana...aura anuar ibrahim jentik telur semua dah u-turn.. org melayu punya perangai...

    ReplyDelete
  2. DSAI dah kira old story laa berbanding TSMY yg masih dilihat sebagai trust worthy politician

    ReplyDelete
  3. Umno BN dalam bahaya. Muhyidin bukan kecik anak. Jika beliau tidak bertaring lagi, mengapa perlu Pak Lah bangkit dari tidur utk berkata Muhyidin tiada impak?

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa