Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, August 20, 2016

Nama Najib disebut 15 kali dalam saman Husam, Matthias di Amerika

20 Ogos 2016 | BORHAN AHMAD
Husam dan Matthias bersama Zainur Zakaria, peguam utama mereka di Malaysia dalam sidang media Selasa lalu.

Walaupun tidak dinamakan sebagai defendan dalam saman Matthias Chang dan Datuk Husam Musa, nama perdana menteri Datuk Seri Najib Razak disebut sebanyak 15 kali dalam aduan asal plaintif dalam saman mereka.

Najib dikaitkan dengan pihak yang berkuasa dalam 1 Malaysia Development Berhad (1MDB), sebagai menteri kewangan, perdana menteri dan juga bapa tiri kepada defendan utama dalam kes ini, Riza Shahriz bin Abdul Aziz atau Riza Aziz.

Nama Najib disebutkan dengan jelas dalam tuntutan yang difailkan oleh Louis F. Burke dan rakan-rakannya melalui firma guamannya PC LOUIS F. BURKE di Mahkamah Daerah Selatan New York, Amerika Syarikat 11 Ogos lalu itu.
Kertas tuntutan asal plaintif dalam saman Husam dan Matthias yang difailkan di Amerika.

33 muka surat aduan asal plaintif itu kini diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia dan dijangka akan beredar kepada orang ramai tidak lama lagi.

"Defendan Riza Shahriz Bin Abdul Aziz ('Riza Aziz') adalah anak tiri Perdana Menteri semasa Malaysia, Najib Razak. Defendan Low Taek Jho ('Jho Low') adalah dikatakan merupakan ahli perniagaan Malaysia dan rakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Riza Aziz," adalah bahagian pertama Najib diperkenalkan dalam saman itu.

Husam dan Matthias mewakili rakyat Malaysia menamakan lapan defendan dalam tuntutan saman secara berkumpulannya di mahkamah Amerika bagi mendapat ganti rugi terhadap penglibatan mereka dalam 'merompak' wang 1MDB.

Para defendan adalah Riza Shariz bin Abdul Aziz; Low Taek Jho; Goldman Sachs Group, INC.; Timothy Leissner; Christopher Joey McFarland; Red Granite Pictures, INC.; Debra Whelan Johnson; Metropolis IX Capital Advisors, LLC.

Dalam sidang medianya Selasa lepas, Husam berkata, mereka mengambil tindakan ini dengan memberikan fokus kepada harta yang dirompak bukan perompaknya.

Beliau menjadikan filem arahan P Ramlee "Nujum Pak Belalang" sebagai inspirasi untuk tuntutan saman itu dengan mencontohi tindakan anak Pak Belalang dalam filem klasik tersebut.

"Fokus kita ambil semula (harta), selamatkan harta orang ramai untuk dipulangkan kepada pemiliknya," tegasnya lagi.

Dalam cerita Nujum Pak Belalang itu, watak budak kecil anak Pak Belalang iaitu Belalang hanya menakutkan pencuri lembu dan kambing orang kampung.

"Selepas pencuri itu lari, dua ekor lembu dan kambing yang dicuri itu diambil oleh Belalang bukan mengejar pencurinya.

"Itulah yang kita fokuskan, harta yang dicuri bukan pencurinya. Itu (menangkap pencuri) tugas pihak lain," kata Husam dalam sidang media itu.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa