Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, August 26, 2016

Pendaki hilang sebulan ditemui hidup

- AGENSI - 25 AUG 2016 
Pendaki wanita dari Czech yang hilang sejak sebulan lalu ditemui di sebuah pondok di pergunungan salji di selatan New Zealand.

Polis dimaklumkan bahawa suami wanita itu meninggal dunia di kawasan berhampiran.

Wanita yang tidak diketahui namanya itu ditemui oleh pasukan penyelamat berhampiran Tasik Mackenzie dan dalam keadaan 'munasabah'.

Para penyelamat menyifatkan wanita itu sungguh luar biasa telah dibawa ke hospital untuk diberi rawatan.

Wanita itu memberitahu polis, beliau dan suaminya mendaki trek Routeburn antara Gunung Apiring dan Taman Negara Fiordland pada 24 Julai lalu.

Empat hari kemudian, suaminya jatuh di sebuah curam dan meninggal dunia.

Wanita itu berlindung di pondok tersebut disebabkan salji lebat.

Pihak berkuasa tidak melancarkan operasi mencari pasangan itu kerana mereka didapati tidak berdaftar atau membawa alat kecemasan penjejak.

Tetapi apabila Konsulat Czech melaporkan kehilangan mereka, polis menemui kereta yang diletakkan di satu akhir dan menggunakan helikopter untuk mengesan.

Dengan penemuan wanita itu timbul satu persoalan, bagaimana beliau boleh hidup dalam tempoh sebulan selepas kehilangannya dan kenapa mereka tidak menemui pendaki-pendaki lain, sedangkan laluan Routeburn mengambil masa untuk didaki. - MalaysiaGazette

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa