Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, November 15, 2017

Felda: “Apa yang penting ialah kita terbuka untuk disiasat,” - Shahrir

Akan ada kes lain melibatkan Felda disiasat SPRM, kata Shahrir 
Amin Iskandar, Asila Jalil · Diterbitkan pada 14 Nov 2017 6:34PM ·
Pengerusi Felda Shahrir Samad ketika bercakap pada sesi Dialog TN50X: Pemimpin Generasi Baharu Felda di Menara Felda di Kuala Lumpur hari ini.– Gambar The Malaysian Insight oleh Najjua Zulkefli, 14 November, 2017

TERDAPAT kes-kes lain melibatkan Felda akan disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), kata pengerusinya, Shahrir Abdul Samad.

Ahli Parlimen Johor Bahru itu berkata, pada ketika ini, SPRM masih lagi menyiasat pembelian hotel di Kuching dan hartanah di Kensington di United Kingdom oleh Felda Investment Corporation (FIC).

“Bukan ini sahaja, saya tak fikir ia akan berhenti dengan FIC dan Kensington. Akan ada kes lagi.

“Apa yang penting ialah kita terbuka untuk disiasat,” katanya pada sidang media selepas Dialog TN50X: Pemimpin Generasi Baharu Felda di Menara Felda di Kuala Lumpur hari ini.

Turut hadir pada majlis itu ialah Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin.

Shahrir berkata, setahunya, FIC merupakan anak syarikat milik Felda secara seratus peratus.

“Siasatan diteruskan berkenaan dengan pembelian hotel di Kuching, tindakan sudah diambil, terdapat reman tetapi saya tidak tahu sudah di peringkat mana.

“Saya sudah tak faham dengan undang-undang pada masa kini,” katanya.

Hotel yang dimaksudkan ialah Hotel Grand Borneo, yang merupakan sebahagian daripada 1Borneo Hypermall, di Kota Kinabalu. 

FIC dilaporkan membayar RM86.4 juta bagi pembeliannya pada 2012. 

Park City Grand Plaza yang dilaporkan dibeli dengan harga RM330 juta, didakwa melebihi RM220 juta daripada nilai sebenarnya iaitu RM110 juta, sementara Merdeka Palace, hotel lima bintang dengan 213 bilik, didakwa dibeli RM50 juta lebih mahal berbanding nilai pasaran.

Ramai individu dipanggil SPRM untuk disoal siasat mengenai pembelian dan serbbuan turut dijalankan di pelbagai lokasi termasuk pejabat bekas pengerusi Felda, Mohd Isa Samad di Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Selain itu SPRM turut membuka kertas siasatan terhadap FIC berhubung pembelian sebuah hotel bertaraf empat bintang yang terletak di kawasan mewah di Kensington dibuat antara 2003 dan 2015. 

Pembelian itu merupakan hartanah pertama FIC di London dan merupakan yang kedua bagi Felda.

Ia dibuat melalui Ketua Pegawai Eksekutif FIC Mohd Zaid Abdul Jalil dan ketika Isa menjadi pengerusi Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH).

Pada Mac 2015 SPRM mempersoalkan tentang anak lelaki Isa yang tidak dinamakan berhubung pembelian Kensington, lapor Malaysiakini yang merujuk kepada sumber terdekat siasatan itu. 

Kemudiannya dalam bulan yang sama, Paul Low, menteri yang bertanggungjawab atas integriti dan ketelusan berkata SPRM tidak menemui sebarang salah laku berhubung pembelian itu.

Pada Januari tahun ini, Shahrir mengarahkan semua ahli lembaga pengarah FIC meletakkan jawatan bagi memudahkan penstrukturan semula syarikat.

Isa meletakkan jawatan daripada FGVH pada 19 Jun selepas perselisihan dengan Zakaria Arshad berhubung persoalan mengenai tawaran bernilai ratusan juta.

Isa kemudianya dilantik sebagai pemangku pengerusi SPAD.

FIC sebelum ini dikenali sebagai Capital Protocol Sdn Bhd sebelum dikorporatkan oleh Felda pada Julai 2013. – 14 November, 2017.

1 comment:

  1. siasatan dilanjutkan oleh kerana KP SPRM sendiri sedang disiasat tunggulah apa Apandy akan beri jawapan itulah sebabnya siasatan FE:DA dsiperlahankan.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa