Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, November 22, 2017

Rasuah agensi maritim: Datuk Vietnam dituduh di Mahkamah Sesyen

Datuk Vietnam dituduh rasuah agensi maritim
Hafiz Yatim      hari ini, 2:25 pm
Seorang warganegara Vietnam bergelar datuk, yang didakwa menawarkan rasuah kepada pegawai Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) untuk membebaskan bot-bot memancing, dituduh di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini.

Tran Thi Mai, 41, yang turut dikenali sebagai Maimunah berdepan dua pertuduhan merasuah seorang pengarah APMM dengan wang keseluruhan berjumlah RM350,000.

Maimunah dikatakan bertemu Pengarah Maritim Daerah Tanjung Sedili Kepten Maritim Amran Daud di Hotel Parkroyal Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur pada Mei lalu.

Wanita itu didakwa membuat bayaran kepada Amran melalui orang tengah, Mohammad Sani Abdullah yang memastikan pembebasan tiga buah kapal Vietnam BWFSYA3, KNF7636 dan ALYA 5 – yang ditahan di perairan Malaysia.

Tran, yang tinggal di Kuantan, juga mohon dibicarakan atas satu lagi tuduhan merasuah Amran sebanyak RM50,000 di pusat beli-belah Pearl Point, Kuala Lumpur, juga pada Mei, untuk membebaskan kapal Vietnam KG 93397 TS.

Dia diwakili oleh peguam GK Sritharan manakala timbalan pendakwa raya Wan Ahmad Nizam Wan Omar tampil bagi pihak pendakwaan.

Pertuduhan itu dibuat di hadapan Hakim Madihah Harullah.

Tran sudah tinggal di Malaysia selama 17 tahun dan dikatakan mendapat gelaran datuk daripada Pahang.

Minggu lepas, dia dilapor direman enam hari dan dituduh di Mahkamah Sesyen Kuantan kerana didakwa cuba menawarkan rasuah RM800,000 kepada dua pegawai APMM.

1 comment:

  1. No matter if some one searches forr his required
    thing, therefore he/she desires to be available that in detail,
    so that thing is maintained over here.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa