Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, November 17, 2017

'Jangan main-main dengan Putera Mahkota Arab Saudi'

ABDUL MUEIN ABADI  - 16 NOVEMBER 2017
1. DAHSYAT sekali perkembangan terkini politik Timur Tengah disebabkan seorang individu.  Kemaraan terkini percaturan Putera Mohammad Bin Salman, Putera Mahkota Arab Saudi sebenarnya perlu dibaca menerusi pelbagai sudut pandangan.

2. Strategi beliau wajib difahami di tiga peringkat: politik dalaman Arab Saudi; politik serantau Timur Tengah; dan juga politik imbangan kuasa-kuasa besar dunia melibatkan Amerika Syarikat (AS), Rusia, dan China.

3. Dalam sekelip mata, habis kesemua putera pencabar mahkota Arab Saudi ditangkap. Betapa strategiknya perancangan Mohammad Bin Salman yang juga merupakan Menteri Pertahanan Arab Saudi ini boleh diperhatikan dari segi posisi yang disasarkan. Tiga individu penting yang memegang kunci ketenteraan dan keselamatan Arab Saudi iaitu Putera Mohammed Bin Nayef, Putera Miteb Bin Abdullah, serta Ketua Komander Tentera Laut Arab Saudi Abdullah al-Sultan telah diketepikan.

4. Individu yang memegang kunci ekonomi turut diketepikan seperti Putera Alwaleed Talal dan Menteri Ekonomi Adel Fakeih.  Percaturan sebegini meletakkan beliau sebagai pusat kuasa yang perlu digeruni dan ditaati sepenuhnya di Arab Saudi yang diperkukuhkan dengan ‘rally-round-the-flag effect’ menerusi naratif ancaman Iran.

5. Strategi beliau di peringkat rantau Timur Tengah pula tidak perlu diperkenalkan lagi. Hancur binasa bumi Yaman.  Qatar ditekan dengan hebat.  Perdana Menteri Lubnan ditekan hingga letak jawatan.  Aset ketenteraan Amerika Syarikat dibeli besar-besaran.  Pakatan Tentera ala-NATO Arab cuba diwujudkan.  Iran menjadi sasaran untuk dimusnahkan atas sebab peluasan pengaruh Tehran bersama Houthi di Yaman, di Lubnan, Syria, dan Iraq.

6. Kesemua langkah ini meletakkan Riyadh sebagai peneraju utama politik Timur Tengah, dan bukan lagi semata-mata berdiam diri melihat kuasa lain seperti Turki di bawah kepimpinan Erdogan yang selama ini dilihat lebih banyak terkehadapan.

7. Tiada siapa mampu nafikan percaturan Mohammad Bin Salman dalam sektor geo-ekonomi juga tidak kurang hebatnya berbanding dengan percaturan geo-politik beliau. Antaranya seperti keberanian mengisytiharkan sebahagian saham syarikat minyak gergasi Saudi Aramco bakal dibuka untuk Tawaran Awam Permulaan (IPO).  Kebergantungan ekonomi Arab Saudi ke atas petroleum cuba dikurangkan melalui Visi 2030 yang beliau terajui.

8. Ramai yang menyatakan risiko sekiranya dasar dan politik Arab Saudi terus tidak stabil, ekonominya juga akan turut menerima kesan buruk antaranya seperti kebimbangan para pelabur.  Walau bagaimanapun, keadaan sebaliknya semakin jelas berlaku iaitu pengukuhan kuasa Mohammad Bin Salman bakal menjadikan kerajaan monarki Arab Saudi berada dalam keadaan yang kukuh dan terpusat.

9. Arab Saudi sering dilabel sebagai ‘proksi’ Amerika Syarikat kerana mementingkan keuntungan pelaburan petroleumnya dalam mata wang Dollar Amerika serta memesatkan pembelian aset persenjataan dengan Washington.  Terkini pembelian aset persenjataan bernilai melebihi AS$100 bilion sewaktu lawatan Presiden Donald Trump sewaktu Riyadh Summit baru-baru ini.

10. Bagaimanapun, sekiranya diamati secara lebih terperinci dan lebih mendalam, Putera Mohammad Bin Salman turut mencaturkan imbangan kuasa ketenteraan dengan dua pesaing utama Amerika Syarikat, iaitu Rusia dan China.  Sewaktu lawatan Raja Salman ke Moscow pada Oktober 2017, Arab Saudi bukan sahaja bersetuju untuk membeli sistem pertahanan udara buatan Rusia yang terkemuka S-400, bahkan juga menandatangani persetujuan pemindahan teknologi ketenteraan Rusia ke Arab Saudi dalam pakej keseluruhan yang dianggarkan berjumlah AS$3 bilion.

11. Malah dengan gergasi Asia iaitu China pula, Arab Saudi di bawah Mohammad Bin Salman baru sahaja menandatangani pembelian aset persenjataan bernilai sebesar AS$70 bilion apabila Timbalan Perdana Menteri China Zhang Gaoli melawat Arab Saudi selama tiga hari dari 23 Ogos ke 25 Ogos 2017 baru-baru ini.  Percaturan kuasa ketenteraan Arab Saudi antara AS, Rusia, dan China ini menunjukkan ada perancangan strategik sedang diatur untuk jangka masa panjang oleh Mohammad Bin Salman yang perlu diikuti rapat.

* Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

1 comment:

  1. That is called wisdom, my friends. HRH the crown prince has the wisdom to detach Saudi Arabia from dependency on oil. Opening up the country and modernising is the only option to have a stable and prosperous economy.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa