Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, November 20, 2017

Kalau benar padan mukalah......terima jerlah nasib, rakyat yang pilih!

Kenaikan kos sara hidup mungkin lebih drastik di hujung tahun - Pakar
Luqman HarizAstro Awani |  November 20, 2017 16:50 MYT
Kenaikan kos sara hidup mungkin lebih drastik di hujung tahun - Pakar
Afzanizam meramalkan kos sara hidup bagi mungkin lebih tinggi menjelang hujung tahun ini dan memasuki tahun 2018. - Gambar hiasan
KUALA LUMPUR: Kenaikan kos sara hidup mungkin lebih tinggi menjelang hujung tahun ini dan memasuki tahun 2018.

Menurut Ketua Pakar Ekonomi Bank Islam, Dr Afzanizam Abdul Rashid, perkara itu mungkin didorong oleh peningkatan inflasi, hasil peningkatan berterusan harga runcit petrol.

Sejak minggu kedua bulan Oktober sehingga minggu ketiga November, harga runcit minyak petrol RON95 telah meningkat sebanyak 22 sen, RON97 sebanyak 20 sen dan diesel sebanyak 15 sen.

"Melihat kepada konsensus, kemungkinan besar kita akan menghadapi kenaikan inflasi, ekoran kenaikan harga petrol pada bulan Oktober. Kami setuju bahawa inflasi akan lebih tinggi tahun ini, khasnya jika dibandingkan dengan purata jangka panjang inflasi sejak 1990 iaitu kira-kira 2.8 peratus," katanya ketika dihubungi Astro AWANI pada Isnin.

Inflasi Malaysia dicatat pada 4.3 peratus pada September dan 3.7 peratus pada Ogos. Ia mencecah paras puncak tahun ini sebanyak 5.1 peratus pada Mac.

Afzanizam berkata, musim monsun pada hujung tahun juga mungkin akan mengganggu hasil tanaman dan tangkapan hasil laut, sekali gus melonjak naik harga barangan.

Beliau khuatir, situasi itu mungkin bertambah buruk jika terdapat peniaga tidak bertanggungjawab yang mengambil kesempatan menaikkan harga barangan.

"Amalan tidak bertanggungjawab seperti manipulasi harga, menyembunyikan stok barangan secara haram dan pencatutan juga boleh mempengaruhi harga barangan dengan sangat drastik.

"Oleh kerana sesetengah barangan ini adalah barangan keperluan asas, pengguna tidak mempunyai pilihan dan terpaksa membelinya. Ini mungkin mendorong sesetengah peniaga tidak bertanggungjawab untuk mengambil kesempatan,” katanya.

Afzanizam berkata, dalam persekitaran ekonomi sebegini, Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 perlu dikuatkuasakan dengan baik.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa