Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, November 21, 2017

Tidak peduli akaun 1MDB tidak diaudit bukti cubaan sembunyi perkara sebenar

TMI · Diterbitkan pada 21 Nov 2017 1:16PM
The government is looking for another master developer as deal with IWH-CREC Sdn Bhd falls through. – The Malaysian Insight pic, May 5, 2017

AHLI Parlimen DAP, Tony Pua menyelar Kementerian Kewangan hari ini kerana tidak bimbang dengan syarikat milik penuhnya 1Malaysia Development Bhd (1MDB) yang diperiksa oleh juruaudit luar sejak lima tahun lalu.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu berkata "sikap tidak acuh" kementerian itu membuktikan dakwaan rasuah melibatkan firma pelaburan negara itu cuba disembunyikan.

Ia merupakan respons Pua terhadap jawapan secara bertulis Parlimen oleh menteri kewangan yang siasatan polis terhadap 1MDB menghalang pengauditan penyata kewangannya bagi 2015 dan 2016.

Tetapi Pua menyatakan Deloitte Malaysia menarik balik kelulusan bagi penyata kewangan 1MDB bagi tempoh Mac 2013 dan Mac 2014.

Penyata kewangan terakhir yang disediakan oleh Deloitte adalah untuk tempoh berakhir Mac 2014 dan sejak itu tiada audit rasmi bagi 1MDB.

"Ini bermakna sejak Mac 2012, atau lebih lima tahun lalu, 1MDB belum memfailkan sebarang penyata kewangan yang disahkan oleh juruaudit luar.

"Dan sekarang, menteri kewangan beritahu kita ia sepenuhnya mengalah dan ia tidak dapat memberikan tarikh akhir."

Beliau mempersoalkan mengapa Perdana Menteri Najib Razak, yang juga menteri kewangan, tidak berjaya mengatur perancangan dengan polis untuk memastikan audit dapat dijalankan.

"Pastinya tidak terlalu sukar bagi penyiasat untuk membenarkan juruaudit, paling tidak, melihat dokumen yang diperlukan?

"Kami tidak meminta polis mengembalikannya, melepaskan atau memusnahkan bukti yang mungkin di tangan mereka. Kami hanya meminta mereka membenarkan audit berkanun 1MDB dilaksanakan."

Awal bulan ini, pihak polis menghantar semula kertas siasatan ke atas 1MDB kepada peguam negara, yang pada bulan lepas, membuka semula kes itu dan meminta lebih banyak maklumat.

Pua berkata, tiada sebab tidak mengaudit buku akaun 1MDB kerana polis sudah menyelesaikan siasatan dan menyerahkan kertas itu kepada Jabatan Peguam Negara.

Beliau berkata pengauditan sedemikian sangat penting memandangkan tuduhan berbilion ringgit disalahgunakan daripada 1MDB.

"Hakikat 1MDB tidak dapat memberikan sebarang penyata kewangan yang telah diaudit sejak Mac 2012 menolak pembelaan dan pujian Najib Razak terhadap 1MDB, dan dakwaan berani yang 1MDB akan kembali menjana keuntungan tidak lama lagi.

"Ia tidak dapat menghasilkan akaun sendiri, jadi keuntungan apa yang dikatakan perdana menteri?" – 21 November, 2017.

1 comment:

  1. Penaaihat negara pergi mana. Tak tegur dan suruh kem kewangan audit 1MDB. Politik matang ke politik natang

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa