Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, February 13, 2014

Bayi Kembar Meninggal Kerana Kecuaian Hospital?

Ibu dakwa bayi kembar meninggal kerana hospital cuai
 | February 13, 2014
Suaminya juga telah membuat laporan polis di Balai Polis Melang.
KUALA PILAH: Seorang ibu muda mendakwa bayi kembar beliau meninggal dunia selepas kecuaian pihak Hospital Tuanku Ampuan Najihah (HTAN), Kuala Pilah bulan lepas.
Sharifah Kalsum Syed Abu Bakar, 22, mendakwa pada 14 Januari lepas, lebih kurang pukul 2.30 petang, beliau ke HTAN kerana sakit hendak bersalin.
“Saya rasa sakit di pinggang dan berlaku kontraksi. Dalam bilik bersalin tiada doktor pakar tetapi hanya ada doktor pelatih sahaja.
“Saya merayu kepada jururawat bertugas agar mempercepatkan proses kelahiran tetapi doktor memberitahu saya, pembukaan di pangkal rahim saya ketika itu hanya dua sentimeter. Ini menyebabkan saya dimasukkan ke wad biasa.
“Selepas itu saya diberikan ubat tahan sakit dan saya terlena.
“Keesokkan harinya sekali lagi saya memanggil jururawat kerana berasa seperti hendak bersalin.
“Saya sudah tidak larat untuk menahan sakit tetapi jururawat menjawab dengan kurang sopan malah seperti memerli saya, “ kata Sharifah Kalsum.
Sharifah Kalsum turut mendakwa pada 16 Januari antara jam 6.30 petang hingga 7.00 malam,  dia dikejutkan oleh seorang jururawat untuk melakukan pemeriksaan cardiotopograph atau CTG untuk mengesan kadar degupan jantung bayi.

`Degupan jantung’
“Ketika pemeriksaan CTG, saya mendengar degupan jantung sebelah kanan, manakala sebelah kiri pula tiada.
“Jururawat tersebut tidak memaklumkan apa-apa sehingga seorang doktor memeriksa saya pada pukul 7.30 pagi.
“Apabila doktor periksa sekali lagi selepas kira-kira 15 minit kemudian, degupan jantung bayi kiri tiada dan menyebabkan doktor meminta saya ke bilik bersalin lebih kurang pukul 8.30 pagi.
“Dalam keadaan panik, seorang doktor meminta pembedahan kecemasan dilakukan segera bagi menyelamatkan bayi saya,” katanya lagi.
Sharifah Kalsom menjelaskan lebih kurang pukul 10.05 pagi, bayi pertama dikeluarkan dan masih hidup tetapi bayi kedua yang dikeluarkan seminit kemudian sudah meninggal dunia.
“Bayi pertama seberat 2.33 kilogram dan bayi kedua 2.07 kilogram.
“Saya ingatkan bayi pertama saya berjaya diselamatkan, tetapi sekitar pukul 12 tengahari, suami memaklumkan kepada saya, bayi itu juga telah meninggal dunia,” kata Sharifah Kalsum dengan sebak.
Suami kepada Sharifah Kalsum iaitu Muhd Azmi Hashim, 30, berkata beliau kecewa dengan sikap kakitangan hospital HTAN sehingga nyawa dua anaknya (kembar) tidak dapat diselamatkan.
“Saya juga kesal kerana pihak HTAN masih belum menjelaskan punca kematian anak kembar saya.
“Saya hanya mahu tahu punca sebenar kematian bayi kembar saya. Saya juga telah membuat laporan polis di Balai Polis Melang,” katanya.

2 comments:

  1. Assalammualaikum. Saya seorang peguam. Adakah kedua pasangan suami isteri ini sudah memfailkan sebarang tindakan di mahkamah?

    ReplyDelete
  2. Anon 8:05 December 15, 2014

    Maafkan saya, saya pun tidak tahu perkembangan kes ini

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa