Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, February 15, 2014

Kaji Selidik: Hanya 54% Rakyat Malaysia Mempercayai Pentadbiran Putrajaya

Adakah anda percaya BN mampu menegakkan keadilan dan perpaduan nasional?
Ng Kee SengFeb 14 2014
SEKILAS PANDANG: Berdasarkan kaji selidik dalam talian global, hanya 54 peratus rakyat Malaysia yang mempercayai pentadbiran Putrajaya. 
Penurunan mendadak tahap enam mata kepercayaan rakyat Malaysia daripada Umno yang diterajui Barisan Nasional lebih setahun ternyata tidak menghairankan, memandangkan kemerosotan parti pemerintah dalam undi popular pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13). 

The Malay Mail melaporkan bahawa penurunan tahap amanah adalah mungkin disebabkan oleh tanggapan kurang penjelasan mengenai isu-isu seperti rasuah dan pencerobohan Sulu di Sabah.

Kaji selidik The Edelman Trust Barometer 2014 telah dijalankan antara bulan Oktober dan November tahun lepas.  
Pengarah Urusan Edelman Malaysia, Raymond Siva dilaporkan berkata, terdapat penurunan umum dalam keyakinan orang ramai terhadap kerajaan di seluruh dunia dengan 17 daripada 27 negara dalam penyiasatan mencatatkan penurunan yang sama. 

"Malaysia masih kekal sebagai 'negara boleh dipercayai' sebahagian besarnya. Kami adalah antara 10 buah negara masih  berada dalam wilayah positif," kata Siva.

Pada majlis pelancaran kajian itu  Siva turut menjelaskan bahawa lebih daripada separuh daripada 1,200 responden tempatan masih mempercayai kerajaan Malaysia .

Menurutnya, walaupun dengan kejatuhan enam mata keseluruhan dalam amanah rakyat Malaysia terhadap kerajaan, tinjauan itu mendapati peningkatan dua mata dalam bilangan individu yang meletakkan "banyak" amanah di Putrajaya, dengan 23 peratus responden berkata demikian pada kajian tahun ini berbanding dengan 21 peratus pada tahun sebelumnya. 

Merujuk kepada kajian 2014 yang dijalankan untuk kali ketiga di Malaysia, juga turut menyaksikan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) secara konsisten mengekalkan tempat teratas sebagai institusi yang paling dipercayai dengan hanya penurunan satu mata iaitu  75 peratus. 

Amanah dalam perniagaan meningkat dengan ketara yang mencatatkan peningkatan sebanyak hampir 10 mata kepada 72 peratus, manakala media kekal institusi paling dipercayai ketiga dengan hanya penurunan satu mata kepada 59 peratus.

Siva berpendapat bahawa ini adalah disebabkan oleh "rasa-baik" (feel-good) faktor terhadap pertumbuhan ekonomi negara yang kukuh, manakala bantuan kewangan tahunan kerajaan kepada isi rumah miskin melalui Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) membantu menggerakkan pasaran. 

Kaji selidik itu juga mendedahkan bahawa 30 peratus daripada responden mahu kerajaan untuk melindungi hak-hak pengguna manakala 20 peratus mahu Putrajaya untuk membuka pasaran untuk perniagaan yang lebih besar persaingan.

Daripada 1,000 responden dari kategori am dan awam, hanya 21 peratus yang dipercayai pemimpin kerajaan untuk membetulkan masalah dalam industri, serta membuat keputusan beretika dan moral, turun daripada 25 peratus dan 28 peratus masing-masing dalam kajian pada tahun sebelumnya. 

Sekarang, ia merupakan fakta yang sangat menarik. Bagaimana jika kajian yang dijalankan ini untuk meminta rakyat Malaysia sama ada mereka mempercayai kerajaan BN yang diterajui Umno untuk menegakkan perpaduan nasional dan keadilan?

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa