Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, February 12, 2014

Kerana Masih Hangat Saya Republished: Ooo.......Patutla Anak-Anak Mereka Tak Tau Cakap Melayu!

Semalam, tersebarnya sekeping gambar print screen pendedahan berani bekas jiran senegara pasangan tersebut di Sweden yang mendedahkan pasangan terbabit sebenarnya hanya memberikan alasan ajar anak sembahyang untuk mempertahankan diri dari dicekup pihak berkuasa Sweden.

Maaf - begitulah kalau dari kampung menjadi orang besar dan duduk pula di negeri orang putih!

11 comments:

  1. tapi muka melayu tetap ori

    ReplyDelete
  2. kalu tengok kejanggut pak & mak pula bertudung labuh nampak warak, alim,tapi entahlah..

    ReplyDelete
  3. tudung labuh, janggut kontot.. lagi buas.. nauzubillah

    ReplyDelete
  4. never judge book bi its cover..
    ramai yg berkopiah, siang mkm kt masjid tapi perangai dgn ahli keluarga mengalah org jahil..

    ReplyDelete
  5. Hati2.kalo x tau btul duduk satu perkara.dlm talian senang.pasal x de org kenal n pertanggungjawaban.manusia neh mcm2.benar janggut tudung bkn semestinya baik.bgtu sblknya.lbh baik diam sblm jelas sesuatu perkara.hati2 dlm mentafsirkan hadith nabi bab pukul anak.takut sia2 lafaz syahadah yg berbunyi wa anna muhammadan abduhu warasuluhu.mgkin btol mereka nikasar dgn anak.mgkin tidak.paling x best kalo kenyataan kita tiada langsung kebaikan utk membaiki.kalu mereka tuh benar salah semoga ia akn jd pengajaran kpd mereka dan sedar diri.kalu x benar semoga allah melindungi mereka dan diberi kekuatan serta kesabaran.risau dgn mulut manusia.sampai lupa syurga neraka dlm berkata2.

    ReplyDelete
  6. Anon 7:17 PM

    Saya tidak komen cara mereka mendidik anak mereka. Tapi yang saya kritik adalah cara hidup mereka sehinggakan anak-anak tak tahu cakap melayu.

    Sombong atau tidak kita tak tahu. Apa pun hanya perepsi sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy anon 7:17 pm
      Setuju tuan.
      Yg tu memang bnyk berlaku.
      Bkn kat luar jer.kat dlm pon bnyk.
      Terutama org besar2.
      Lg teruk yg jadi lambang org melayu.
      Kata jaga org melayu.tp cakap melayu pelat.

      Delete
  7. Adakah orang orang Melayu asal kampong memang kaya dan bergaya ?

    Banyak ada Melayu Melayu kampong bila sudah ke bandar , makan gaji secoit pun , sudah bergaya macam orang datang dari Planet Marikh.

    Biasa lah , terutama bila kerja gomen mesti ada gaya punya bila tengok air muka tak pula special macam rafizi pon.

    Cakap English gagap juga , tapi gaya ikut role model si Ketua Kangkong tu.

    Kalau dah kerja gomen , gaji secoit tak mampu nak naik melangit Cina jual sayur tu pun pakai Mercedes ke hulu hilir , anak di Australia Amerika holiday tiap tiap tahun. Cakap English macam air mengalir , bahasa Cina tak lepas masa makan besar pon.

    Melayu boleh keluar kampong , tapi Kampong tak boleh keluar dari Melayu. Itu sebab Kangkong lagi sedap dari Kailan , kata nya.

    ReplyDelete
  8. Anon 1:24 AM

    Saya setuju.
    Itulah yang berlaku pada masyarakat kita bila Allah kurniakan harta dan pangkat

    ReplyDelete
  9. Memang susah hendak mendidik anak dinegara yang serba boleh dalam bermaksiat dan tiada larangan dalam berbuat maksiat, boleh membuat ibubapa stress kecuali ibubapa yang ambil ringan dengan kebajikan dan aturan agama anaknya.

    Saya setuju dengan Tuan Mountdweller,walau apapun, jangan sampai bahasa dan budaya sendiri dilupakan dan lebih lagi pada peganggan agama Islam kita.

    ReplyDelete
  10. Kita tidak tahu cerita sebenar yang menyebabkan kedua ibu bapa ini ditahan dan dituduh. Kalau mereka memukul anak2 kerana malas atau ponteng solat, memang ini suruhan Nabi saw kita. Janganlah nak bandingakan dengan parents dari negara2 islam yang lain; kerana ramai daripada mereka kadang2 berperangai lagi teruk daripada non-muslim Eropah, England atau USA. Ini bukan tuduhan melulu tetapi dari pengalaman saya semasa berada di luar negara. Mungkin ibu bapa ini terlupa undang2 negara Sweden mengenai "menyeksa" kanak2. Saya pernah mengalami peristiwa serupa semasa berada di USA dalam tahun 1984 dulu apabila memegang lengan seorang kanak2 negro yang cuba memukul anak saya. Saya pula yang terpaksa meminta maaf kepada ibunya (kanak2 tersebut jenis tak ada bapa, fahamlah) untuk mengelakkan diri dari di arrest oleh polis.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa