Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, April 4, 2014

Kesian.....Kerana Mendidik Anak Mereka Mungkin Hilang Pekerjaan

Pasangan suami isteri didakwa dera anak di Sweden akan kehilangan pekerjaan
05:30PM Apr 04 2014
PETALING JAYA: Dalam tempoh tiga bulan setengah yang terakhir pastinya bukan sesuatu yang mudah bagi pasangan Malaysia Azizul Raheem Awalluddin dan Shalwati Norshal yang didapati bersalah atas pelanggaran kasar integriti anak-anak mereka oleh Mahkamah Daerah Solna di Sweden pada 28 Mac lalu.

Selain menjalani hukuman, mereka kini menghadapi kemungkinan kehilangan pekerjaan mereka apabila kembali ke Malaysia.

Ini kerana Azizul merupakan pengarah Pelancongan Malaysia di Sweden dan Shalwati pula guru di mana kedua-duanya adalah kakitangan awam.

Bekas Presiden Majlis Peguam Ragunath Kesavan memberitahu theantdaily persoalannya ialah bagaimana sabitan itu akan menjejaskan kerjaya mereka. 

"Secara teknikal, jika terdapat sabitan, mereka akan kehilangan pekerjaan mereka," ujarnya.

Ragunath berkata kerajaan Malaysia telah berlaku adil dalam menghormati undang-undang Sweden.

Beliau juga memuji sokongan yang diberikan kedua-dua pihak iaitu Azizul dan Shalwati tetapi mempersoalkan mengapa layanan yang sama tidak diberi kepada rakyat Malaysia lain yang dikenakan di luar negara.

"Jenis sokongan perlu diberikan kepada rakyat Malaysia yang dikenakan di luar negara. Rakyat British atau Australia didakwa di negara ini telah diberi sokongan oleh konsulat masing-masing. 
Malaysia harus menawarkan rawatan yang sama untuk di luar negara," katanya.

Pada 18 Disember 2013, Azizul dan Shalwati  telah ditahan selepas anak sulung mereka Ammar,12, memberitahu kakitangan di sekolahnya bahawa dia telah dipukul yang membawa kepada laporan mengenai perkara itu kepada pihak berkuasa.

Pasangan itu kemudian dikenakan pada 10 Feb 2014, dengan pelbagai tuduhan pelanggaran kasar integriti kanak-kanak dengan memukul dan menyalahgunakan kanak-kanak mereka.

Pada 28 Mac lalu, pasangan itu didapati bersalah dan dipenjarakan.
Shalwati dipenjara setahun dua bulan untuk pelanggaran kasar integriti anak perempuan mereka dan anak sulungnya serta serangan kedua-dua anak mereka yang lebih muda. Manakala Azizul telah diarahkan untuk berkhidmat di penjara selama 10 bulan bagi pelanggaran kasar integriti anak sulungnya dan serangan anak perempuannya dan anak keduanya.

Dilaporkan bahawa mahkamah menolak tuntutan pembelaan anaknya yang sulung telah melakukan penderaan.

"Bahawa anak-anak boleh bersekongkol dan bersetuju bersama-sama untuk mengemukakan gambar palsu  kelihatan seperti keganasan rumah tangga adalah tidak mungkin," mahkamah dilaporkan berkata dalam keputusannya sambil menambah bahawa semua anak-anaknya telah enggan untuk memberikan keterangan.

"Kami menganalisis selama 30 jam melalui video wawancara yang diadakan antara polis dengan kanak-kanak. Ia memberikan satu gambar yang sangat boleh dipercayai,"  hakim  mahkamah daerah  Solna Mattias Moeller telah dilaporkan berkata.

Selepas hukuman itu dijatuhkan, Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman telah dilaporkan berkata bahawa kerajaan bersedia untuk membantu Azizul dan Shalwati dan mereka perlu membuat keputusan untuk merayu sabitan mereka.

Peguam Shalwati, Kristofer Stahre berkata pada 28 Mac lalu bahawa anak guamnya akan kemungkinan besar tidak merayu hukuman penjara 14 bulan tetapi beliau tidak menolak kemungkinan itu.

Walau bagaimanapun, adalah tidak diketahui jika Azizul akan merayu hukumannya.

Pasangan itu juga diarah membayar kerosakan secara kolektif keatas keempat-empat anak-anak mereka sebanyak RM52,262 bagi keganasan sistemik dan berulang. - sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa