Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, April 9, 2014

MH370: Hanya Teori Dalam Gelap!

MH370: Masih berspekulasi dan berteori dalam gelap

KOMEN: Misi mencari dan menyelamat (SAR) multinasional bagi MH370 yang hilang telah memasuki hari ke-32, tetapi orang ramai masih kekal bingung seperti pada hari pertama Boeing 777 MAS itu hilang dari skrin radar penerbangan komersial, pada jam 01:07 8 Mac.
Adalah jelas kakitangan SAR sedang menongkah arus dalam mencari bukti mengenai kehilangan pesawat ini.
Teori konspirasi terus dimainkan dalam kedua-dua media, media cetak dan siber, dan mereka semakin mendapat tempat di minda orang-orang yang "boleh dipercayai".
Maklumat bercanggah yang dikeluarkan oleh penyelaras SAR, Malaysia dan petunjuk "boleh dipercayai" yang akhirnya mengecewakan, telah melesukan.
Tiada siapa yang percaya bahawa pesawat sebesar itu boleh hilang tanpa jejak, mengelakkan skrin radar awam dan tentera daripada pelbagai negara, termasuklah dari pangkalan tentera laut rahsia Amerika Syarikat, Diego Garcia.
Selagi secebis bukti nyata mengenai MH370 dijumpai, apa sahaja yang dikatakan hanyalah "spekulasi".
Teori konspirasi ini akan terus dibincangkan dan akan lesap secara semula jadi jika bukti nyata dijumpai oleh SAR.
Spekulasi dan teori-teori konspirasi yang memuncak selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kepada dunia pada 24 Mac, bahawa berdasarkan pengiraan data satelit, " penerbangan MH370 berakhir di Lautan Hindi".
Sebelum pengumuman "spekulatif" Najib, MAS juga telah mengeluarkan satu kenyataan memaklumkan keluarga 239 orang penumpang dan anak kapal bahawa "kita perlu menganggap bahawa MH370 telah berakhir di selatan Lautan Hindi".
Kenyataan MAS ini berbunyi: "Seperti yang anda akan dengar dalam jam seterusnya daripada Perdana Menteri Malaysia, analisis baru data satelit mencadangkan bahawa pesawat itu telah terjunam di selatan Lautan India."
Menteri Pengangkutan merangkap Pemangku Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein kini sedang mengkritik media kerana "membuat tafsiran yang salah" terhadap kenyataan Najib.
Hishammuddin berkata Najib tidak pernah mengatakan bahawa pesawat MAS itu terhempas atau semua di atas kapal telah terkorban, sebuah permainan semantic jelas.
Hishammuddin dan juga Najib tidak memberi respons kepada gesaan supaya mereka menjelaskan maksud "MH370 berakhir penerbangan di Lautan Hindi".
"Spekulasi" utama seterusnya datang daripada Perdana Menteri Australia, Tony Abbott yang mengumumkan di Parlimen beliau mengenai penemuan dua objek "boleh dipercayai" dalam selatan Lautan India, yang mungkin berasal dari MH370.
Usaha SAR multinasional ini di tempat lain kemudiannya dihentikan dan dialihkan ke Australia.
Walau bagaimanapun, masih tiada bukti serpihan "boleh dipercayai" ditemui di kawasan itu, yang terletak kira-kira 2,500 km ke barat-daya Perth.
Hujung minggu lalu, perhatian SAR dialihkan ke utara selepas "ping” telah dikesan oleh kapal yang dilengkapi dengan pengesan “ping”.
Ini memulakan carian untuk "pingers", dengan pihak berkuasa Autralia mengumumkan bahawa "beberapa kawasan sedang diperiksa dengan cara mengimbas dasar laut".
Sekali lagi, seperti pendedahan "lapangan serpihan boleh dipercayai" mereka, masih ada masalah. "Usaha mengenal pasti lokasi pesawat untuk mendapatkan pengakhiran adalah satu tugas kompleks yang sukar."
Daripada "serpihan boleh dipercayai" sehinggalah kepada "ping", ada baiknya bagi Australia untuk berdoa dan berharap bahawa ada secebis bukti dijumpai, atau kredibiliti mereka akan dipersoalkan.
Satu-satunya sahaja kerja boleh dipercayai yang telah digerakkan, mungkin kerana bateri kotak hitam MH370 telah mati, adalah pencarian yang dipindahkan ke dasar laut.
Menurut sebuah laporan Reuters bertarikh 8 April, sebuah kenderaan pencarian robotik mungkin akan dihantar jauh ke dalam Lautan Hindi bagi mencari bangkai pesawat MAS yang hilang, kerana pegawai berkata bahawa peluang menjumpai apa-apa di permukaan laut telah terpadam.
Angus Houston, ketua agensi Australia yang menyelaraskan carian berkata bahawa pencarian sepanjang sebulan itu berada pada peringkat yang kritikal kerana kotak hitam itu sedang kehabisan bateri – atau telah pun mati.
Sebuah kapal Australia yang menemui isyarat yang serupa dengan isyarat kotak hitam pesawat pada hujung minggu lalu, tidak menemui apa-apa denyutan lagi, kata Houston.
"Isyarat lokasi ini boleh digunakan selama 30 hari dan kami kini telah melepasi tempoh itu, dan sebagai akibatnya ada kemungkinan bahawa isyarat itu akan atau telah berhenti," Houston memberitahu radio Australia Broadcasting Corp.
Houston berkata bahawa peluang mencari apa-apa di permukaan telah berkurangan kerana arus yang kuat dan taufan yang telah melalui kawasan tersebut pada minggu lalu.
Houston berkata beliau yakin bahawa pasukan carian sedang mencari di kawasan yang betul, berdasarkan analisis radar dan data satelit.
"Kami cukup yakin bahawa kita berada dalam kawasan yang betul, kerana pengiraan kawasan carian adalah betul di mana kami menemui isyarat ini," jelas Houston, sambil menambah bahawa keputusan untuk menggunakan Bluefin akan dibuat kemudian.
Houston berkata penemuan ping oleh China dan Australia konsisten dengan usaha yang dilakukan terhadap analisis radar dan satelit data, tetapi petunjuk Ocean Shield itu adalah yang paling menjanjikan.
Sewaktu pencari semakin dekat dengan kotak hitam itu, timbul pula persoalan mengenai siapa yang akan mempunyai kuasa untuk memeriksa peranti itu, jika ia dijumpai.
Menurut laporan Bernama, bekas pengarah urusan MAS, Abdul Aziz Abdul Rahman menegaskan bahawa Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA), sebagai pengawal selia industri penerbangan negara, mempunyai kuasa untuk berbuat demikian.
"Walau bagaimanapun, mereka juga boleh melantik mana-mana pihak ketiga, sama ada dari dalam negeri atau dari luar negara, untuk melakukannya," beliau dipetik sebagai berkata.
Tidak mungkin komuniti penerbangan antarabangsa akan membenarkan Malaysia "merampas" kotak hitam ini dan menyembunyikannya, seperti yang dilakukan terhadap skandal dan isu-isu dalam negeri.
Selain itu, Malaysia juga tidak bermungkinan mendedahkan apa-apa bukti yang boleh digunakan terhadap MAS.
Sewaktu MH370 kekal misteri, beberapa teori-teori konspirasi juga telah membangkitkan dan melahirkan beberapa soalan "boleh dipercayai" yang gagal dijawab pihak berkuasa. Antaranya:
Ø Apakah yang diketahui pangkalan CIA di Alice Springs, Australia yang mempunyai akses kepada radar tentera dan liputan satelit di kawasan itu, tetapi tidak diberitahu mereka; dan
Ø Dakwaan wartawan penyiasatan Intellihub Shepard Ambella bahawa Phillip Wood, seorang eksekutif IBM warga Amerika, berjaya menghantar SMS dan gambar hitam legam dari iPhone-nya pada 06:22 18 Mac, yang munul di Internet 10 hari selepas kehilangan pesawat MAS itu. Metadata SMS itu mengandungi koordinat longitud dan latitud GPS telefon, yang menunjukkan bahawa Wood berada di dalam sebuah bangunan besar di pangkalan tentera laut Diego Garcia.
Siapa yang tidak tertanya-tanya mengenai misteri MH370 dan maklumat SAR yang bercanggah-canggah ini? - sumber

1 comment:

  1. I dah bagi propose, pam je air Lautan Hindi pindah ke Lautan Pasifik dan Lautan Atlantik. Bila Lautan Hindi dah cangkat, pakat ramai2 beberapa negara cari serpihan dan kotak hitam pesawat secara terus, lagi senang.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa