Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, October 22, 2015

Makcik Pakcik di Felda pun takkan percaya!

Sebelum ini bayar dengan duit dari mana?

Kurang BR1M helah halalkan kadar tol naik?
RAZIATUL HANUM A.RAJAK
22 OKTOBER 2015

SHAH ALAM – Kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa kerajaan tiada pilihan selain menaikkan kadar tol jika tidak kadar pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) mungkin terpaksa dikurangkan sebagai satu cubaan menghalalkan tindakan syarikat konsesi.

 Pensyarah Kanan Fakulti Sains Sosial, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Dr Jeniri Amir berkata, Najib perlu menyedari situasi bahawa tidak semua rakyat di negara ini adalah pengguna jalan bertol dan tidak semua merupakan penerima BR1M.

“Itu (kenyataan Najib) sudah tentu langkah terbaik untuk perdana menteri memberi justifikasi kenapa tol harus dinaikkan tapi perlu diingat bahawa tidak semua orang menggunakan tol dan tidak semua orang menerima BR1M. Jadi, itu alasan dan justifikasi yang diberikan oleh beliau untuk menghalalkan langkah atau tindakan yang telah diambil oleh pemegang konsesi terbabit.

“Tapi masalahnya, jika kerajaan tidak tangani, kemungkinan syarikat dan kerajaan akan berhadapan masalah besar. Jadi, harus dicari jalan terbaik untuk jangka masa panjang supaya tidak membebankan kerajaan, syarikat dan rakyat,” katanya kepada Sinar Online.

Ahad lalu, berucap pada perasmian Persidangan Perwakilan Nasional ke-44 Parti Gerakan, Najib berkata, jika kadar tol tidak dinaikkan, pampasan perlu dibayar.

[ARTIKEL BERKAITAN: Jika tol tidak naik, BR1M akan berkurang]

"Kita terpaksa meningkatkan kos. Kita tiada pilihan. Jikalau tidak naik, pampasan perlu dibayar. Perjanjian tol ditandatangani 20 tahun lalu di mana jika tiada kenaikan kadar tol, kita perlu membayar pampasan. Jadi apabila kita membayar pampasan, peruntukan untuk perkara lain juga berkurangan. Kurang duit untuk BR1M.

"Gerakan mahu saya meningkatkan harga BR1M. Namun anda perlu pilih, yang mana satu anda mahu kerana kita ada peruntukan yang terhad," katanya.

Sementara itu, Dr Jeniri beranggapan bahawa kenyataan Najib itu boleh dikatakan menaikkan suhu kemarahan rakyat yang sedang tertekan dengan isu kos sara hidup.

“Sudah tentu kenyataan ini... harus diakui bahawa kenyataan ini tidak diterima rakyat begitu sahaja. Mereka begitu kritikal lebih-lebih lagi dalam membabitkan unsur-unsur sensitif, soal sara hidup, GST, harga rumah dan sebagainya.

“Nak dikatakan kenyataan itu menaikkan suhu kemarahan rakyat, mungkin juga ya,” katanya.

Beliau juga sempat menasihati menteri di Kabinet agar berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan bersabit isu-isu rakyat kerana rakyat hari ini lebih pandai daripada sesetengah menteri.

“Menteri bukan sahaja harus dan perlu berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan, tapi juga harus mengeluarkan kenyataan yang bijak dan berpijak di bumi yang nyata. Bukan kenyataan yang dilihat hanya sedap dilepaskan kerana rakyat sekarang bukan sahaja lebih bijak daripada sesetengah menteri, tapi mereka juga tahu apa yang berlaku.

“Jadi, untuk tidak menjejaskan reputasi dan imej menteri serta kerajaan, Kabinet bukan sahaja harus dilihat bijak, tapi perlu sangat berhati-hati memilih kata-kata dan mengungkapkan buah fikiran mereka dengan ayat yang betul,” katanya.

10 comments:

  1. Tol adalah duit haram...sebab kenaikan tol telah membebankan rakyat yg susah yg terlibat secara langsung dan secara tak sukarela...sapa2 yg dapat duit BRIM adalah duit haram sbb saya sendiri tidak redha atas bayaran tol ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PM paling bangang dalam sejarah Malaysia

      Delete
  2. turunkan gaji dan elaun menteri2.

    ReplyDelete
  3. turunkan gaji dan elaun menteri2 kabinet..(.rakyat didahulukan ..)

    ReplyDelete
  4. turunkan gaji menteri cabinet.....itulah rakyat didahulukan

    ReplyDelete
  5. Sudahlah najib kau ingat kau tu pandai sangat ke? Kalau menteri tu bodoh kau 10 kali lebih bodoh, mana ada PM sebelum ini masukkan duit derma dlm akaun sendiri. Buat salah tak mengaku, kemudian suruh menteri semua bela dia. Siapa yg tak sokong/ampu beliau akan dipecat pula.

    Ketuk dulang
    paku serpih
    kata org dia yg lebih

    ReplyDelete
  6. Ada makna lain tu,,,kalau tak bg br1m,,depa puak2 umno la yg rugi,,,
    Sy nk tya, ada sapa2 tau berapa org penerima tu,,adalah org yg ujud,,,bolih di check ke,,,

    ReplyDelete
  7. turunkan gaji menteri cabinet .............rakyat didahulukan

    ReplyDelete
  8. Apa kata kita kempen satu hari agar semua pengguna jgn guna lebuhraya bertol

    ReplyDelete
  9. PM paling bangang dalam sejarah Malaysia.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa