Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, November 4, 2017

Johor: Penjawat awam kanan ditahan SPRM

SPRM tahan penjawat awam kanan di Johor
TMI · Diterbitkan pada 4 Nov 2017 10:07AM

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan timbalan pengarah Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) (Operasi) Johor kerana disyaki bersubahat dalam meminta serta menerima wang rasuah daripada seorang pengurus projek syarikat kejuruteraan petroleum.

SPRM dalam kenyataan berkata suspek yang berumur 47 tahun itu ditahan di pejabat SPRM Johor kira-kira 11.00 malam tadi bagi membantu siasatan.

Susulan penangkapan itu pasukan penyiasat telah menyerbu tiga lokasi berlainan di Johor Baru dan menjumpai wang tunai berjumlah  RM40,400 dan Singapura Dollar 1,613 serta merampas beberapa dokumen berkaitan projek berkenaan.

Menurut kenyataan itu, berdasarkan siasatan suspek disyaki menerima wang rasuah berjumlah RM 8,000 daripada pengurus projek tersebut melalui seorang pegawai JKKP yang ditahan sebelum ini sebagai dorongan untuk tidak diambil tindakan terhadap syarikat itu yang memasang Mesin Angkat (Grip Hoist) tanpa mendapat kebenaran daripada JKKP.

Kes disiasat mengikut Seksyen 17(a)Akta SPRM 2009 yang memperuntukkan hukuman denda lima kali nilai rasuah atau RM 10,000 mana yang tinggi dan penjara tidak melebihi 20 tahun.

Pengarah SPRM Johor Azmi Alias ketika dihubungi mengesahkan tangkapan tersebut dan berkata suspek telah dihadapkan ke mahkamah pagi ini untuk permohonan reman.

Pada 31 Oktober lalu, seorang penolong pengarah JKKP Johor ditahan pada 2.40 petang di sebuah hotel di Johor Bahru kerana disyaki terlibat dalam kes meminta dan menerima wang rasuah berjumlah RM30,000 daripada pengurus projek itu. – Bernama, 4 November, 2017.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa