Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, September 8, 2016

Anwar-Mahathir telah mula buka langkah

Peguam Mahathir, Anwar bergandingan cabar akta Najib
mk - Hari ini, 2:09 tengahari
Tun Dr Mahathir Mohamad mengarahkan peguamnya untuk berurusan dengan pasukan peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim mengenai cara terbaik untuk menyokong permohonan bekas ketua pembangkang itu untuk mencabar Akta Majlis Keselamatan Negara 2016.
Peguam Haniff Khatri Abdulla memberitahu Malaysiakini, beliau diberikan arahan itu semalam, sehari selepas Mahathir membuat penampilan mengejutkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semasa perbicaraan cubaan Anwar mendapatkan injunksi menghalang pelaksanaan akta itu.

"Saya diarahkan untuk berhubungan dengan peguam Anwar dan mempertimbangkan bagaimana Tun (Dr Mahathir) boleh menyumbang untuk mencabar Akta MKN ini.

"Saya akan berhubungan dengan mereka minggu depan," katanya merujuk kepada peguam N Surendran, Latheefa Koya dan Eric Paulsen yang bertindak bagi pihak Anwar dalam kes itu.

Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali semalam berkata kedua-dua pemimpin itu bertemu selama kira-kira 30 minit dan Haniff mengesahkan bahawa mereka membincangkan, antara lain, kemungkinan Mahathir memfailkan afidavit sokongan bagi kes berkenaan.

"Kita (peguam) akan kaji semua opsyen yang dibenarkan," katanya.

Pertemuan kedua-dua pemimpin itu adalah yang pertama dalam tempoh 18 tahun selepas Dr Mahathir selaku perdana menteri ketika itu memecat Anwar yang adalah timbalannya.
Anwar kemudiannya dihumban ke penjara atas kesalahan meliwat dan penyalahgunaan kuasa yang dinafikannya.

Pertemuan Isnin lalu dilihat oleh mereka yang hadir di mahkamah sebagai Mahathir memberi sokongan moral kepada Anwar.

Malaysiakini difahamkan bahawa proses perdamaian telah bermula sejak beberapa bulan lalu, dalam usaha Mahathir meraih sokongan untuk pergerakan Deklarasi Rakyat yang diterajuinya bagi menumbangkan Najib.

Mereka yang hadir sama pada pertemuan berkenaan adalah Azmin, isteri Anwar dan Presiden PKR, datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan bekas pemimpin Umno, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan.

1 comment:

  1. Bermaafan adalah suatu perkara yg dituntut oleh islam.elok nya komen dlm kontek hukum islam dulu,kemudian sikit dlm kontek perbadi.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa