Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, September 28, 2016

Ooo.......mamat ni juga yang memfitnah laungan azan di P.P?

KENYATAAN MEDIA
YB DATO’ ABDUL MALIK KASSIM
EXCO HAL EHWAL AGAMA P.PINANG
28 SEPTEMBER 2016

JANGAN MELAMPAU DALAM BERAGAMA – JAUHI FAHAMAN TAKFIRI

Pelampau agama bukan sahaja bermaksud pengganas bersenjata yang menyalahgunakan  nama Islam, tetapi juga boleh terdiri daripada mereka yang mengtakfiri sesama Muslim. Fahaman serong itu cukup bahaya, sebab ia  jauh menyimpang daripada ajaran Islam yang sebenar. Padahal, Islam adalah Rahmat Seluruh Alam. Islam adalah agama dakwah yang menasihati secara hikmah.

Kenyataan  biadap, buat kesekian kali oleh YDP PAS Padang Serai, Shaharuddin Ibrahim yang sebelum ini menfitnah kerajaan negeri Pulau Pinang,  kali ini ditujukan pula kepada Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datin Seri Dr Wan Azizah dalam isu RUU 355, sepertimana sedang diviralkan dalam media sosial, jelas mempunyai ciri-ciri takfiri.  

Saya petik sedutan ucapan beliau tersebut : [ https://www.youtube.com/watch?v=0_VRozj8iM0 ]

Kak Wan, Kak Wan kena angkat tangan. Kalau Kak Wan tak angat tangan boleh menyebabkan jatuh iman. Kalau ditakdirkan lepas tak angkat tangan itu mati … kami tanam (di)  jirat ( tanah perkuburan bukan Islam).

Beliau seolah-olah menjatuhkan hukum kafir kepada Presiden Keadilan itu, sekiranya  Dr Wan Azizah tidak menyokong RUU 355. Siapa beliau, yang layak menjatuhkan hukum sedemikian rupa?

Para agamawan Islam, khususnya pemimpin tertinggi PAS perlu menasihati pemimpin tersebut, agar  tidak sewenang-wenangnya menghukum sesama muslim.  Fahaman takfiri itu, seperti mengulangi fahaman kafir mengkafir, solat dua imam dan seumpamanya yang pernah berlaku sekitar tahun 70-an dan 80-an dulu.

Sepertimana kita sedia maklum, draf pindaan RUU 355, belum lagi dibentangkan secara jelas di  Parlimen dan pastinya memerlukan penelitian dan pertimbangan setiap Ahli Parlimen sebelum menyatakan sebarang pendirian.  Sepertimana dimaklumkan RUU 355 bukannya hukum hudud, dan ia  belum lagi dibahaskan.

Sebagai rekod,  pada Jun lalu, individu ini jugalah yang telah menfitnah kerajaan negeri, kononnya azan tidak boleh dilaungkan di Pulau Pinang sepertimana yang diucapkannya dalam tazkirah Ramadan di Padang Serai. Padahal, beliau selalu mendengar laungan azan di masjid, ketika mengadakan kuliah agama di negeri ini.

Dalam Al-Quran  jelas  menerangkan bahawa fitnah itu lebih besar bahayanya dari membunuh. Malah, Imam Ath-Thabari menjelaskan fitnah adalah perbuatan syirik, sehingga dikatakan syirik lebih besar dosanya dari membunuh.

Bagaimanapun,  pada    23 Jun lalu, beliau telah memohon maaf secara terbuka dan permohonan maaf itu telah diterima oleh kerajaan negeri. 

Bayangkan, selepas menfitnah kerajaan negeri, Allah mencabut nyawanya sebelum beliau sempat memohon maaf…. !

Justeru, Shaharudin perlu memohon maaf secara terbuka kepada Dato’ Seri Dr Wan Azizah di atas ketelanjuran beliau itu.   Bersederhanalah, jangan melampau dalam beragama!

3 comments:

  1. Kerja malaun2 pas..pis..pus ni mengkafirkan orng ja.

    ReplyDelete
  2. YFO PAS tubarangkali tak sedar dia sedang ditipu iblis yg buat dia rasa mulia, lalu orang lain rosak iman...dia ongat iblis lari temgok setban dia...

    ReplyDelete
  3. Tak salah pun tak sokong RUU355 tu kalau pindaan yg dibentang itu tak memenuhi tuntutan hukum Islam sepenuhnya...

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa