Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, September 25, 2016

Calon bakal PM? Biar betul weh!

CAMNO NAK JADI PM?

Calon bakal Perdana Menteri, Hishammuddin Hussein nampaknya tidak setuju dengan cadangan Mukhriz Mahathir yang mengatakan jika PPBM bersama Pakatan Harapan memenangi PRU 14 akan datang, tempoh perkhidmatan Perdana Menteri akan dihadkan kepada dua penggal saja.

Kata beliau, cadangan tersebut tidak berasas dan boleh dipersoalkan kewajaran Mukhriz mengemukakannya.

"Dia (Mukhriz) kena jawab balik kenapa ayahnya memerintah selama 22 tahun? Mengapa tidak dicadangkan ketika ayahnya memimpin kita selama 22 tahun?

"Sekarang bila ayah dia tidak lagi memimpin, macam-macam cadangan. Tetapi kalau dia ikhlas, cadangan itu mesti dibawa semasa ayahnya menjadi Perdana Menteri dahulu," kata Hishammuddin yang juga Naib Presiden UMNO.

Mengapa Hishammuddin begitu pantas menyatakan tidak setuju sedangkan ia adalah cadangan yang baik untuk  kebaikan negara serta  rakyat oleh PPBM dan Pakatan Harapan yang bakal mengambil alih pentadbiran negara?

Tidakkah beliau sedar isu menghadkan tempoh jawatan Perdana Menteri lebih meruncing sekarang berikutan onar yang telah ditunjukkan oleh Najib berbanding sebelum ini?

Sebelum ini, meskipun Perdana Menteri sering diasak untuk meletakkan jawatan, mereka tidak pernah terkait dengan apa-apa skandal kewangan mega yang akhirnya memperlihatkan keinginan mempertahankan jawatan itu lebih bertujuan melindungi kesalahan yang telah dilakukan, bukan kerana ingin terus berkhidmat kepada rakyat serta negara.

Melalui apa yang telah ditunjukkan oleh Najib dalam masa yang singkat memegang kuasa, hanya menghadkan tempoh perkhidmatan Perdana Menteri dapat membendung kelakuan buruk seorang pemimpin daripada terus berleluasa, selain memastikan urus tadbir yang lebih baik untuk negara.

Sudah tentu jika sekiranya PPBM dan Pakatan Harapan mentadbir negara dan melaksanakan cadangan itu, ia lebih diterima baik oleh rakyat berbanding mungkin keinginan Hishammmuddin sendiri yang mahu menjadi Perdana Menteri lebih daripada dua penggal.

Selain itu, bidasan Hishammuddin terhadap Mukhriz yang mempersoalkan mengapa cadangan itu hanya dibawa sekarang dan tidak ketika era pemerintahan bapanya sendiri, adalah sesuatu yang benar-benar melucukan bagi seorang pemimpin yang diuar-uarkan bakal mengisi kerusi Perdana Menteri suatu hari nanti.

Tidakkah Hishammuddin sedar bahawa Mukhriz hanya mula aktif dalam politik dengan bertanding jawatan Ketua Pemuda Kubang Pasu ( itu pun kalah) dan Exco Pemuda UMNO Malaysia hanya pada tahun 2004 setelah Tun Mahathir bersara dan menyerahkan kuasa kepada Tun Abdullah Badawi pada 2003?

Jika ketika Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri, Mukhriz belum memegang apa-apa jawatan dalam UMNO, bahkan dilarang sama sekali untuk aktif dalam politik, bagaimanakah beliau mahu melontarkan cadangannya itu?

Jadi, apa yang diperkatakan Hishammuddin mengenai Mukhriz itu tidak masuk akal sama sekali.

Lalu, bagaimanakah seseorang yang sedang digilap untuk menjadi Perdana Menteri, itu pun jika sepupunya Najib tidak kecundang di tengah-tengah jalan, boleh bercakap sesuatu yang tidak masuk akal secara terbuka?

Camno nak jadi PM? (SH 24/09/2016).

# Tahap intelektualnya meragukan untuk menjadi PM Malaysia yang akan datang perlukan karisma dan daya intelek yang tinggi

1 comment:

  1. Biarlah PM kita yg kehidupannya bermula dari bawah,hidup pernah bersusah2....bukan d kalangan bangsawan.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa