Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, September 29, 2016

Soalan maut atau soalan bodoh?

SOALAN MAUT ATAU KEBUDAK2AN?

YANG meletihkan saya bila ada soalan kebudak2an di laman sosial terutama di grup Whatsapp. Kekadang saya terlepas pandang tetapi mereka katakan itu soalan maut DSSA tak bisa jawab dan memang kekadang soalannya kebudak2an dan tidak semua saya layan.

Yang terbaru Panglima Hitam banyak sangat menyalahkan DS Shafie dan sebelum ini banyak pertanyaan bahawa apa saja yang DSSA lakukan terhadap Sabah.

DSSA duduki menteri persekutuan dan DSSA kena jaga seluruh Malaysia bukan semata Sabah dan kalau dia menumpu Sabah semata atau Semporna maka itu namanya tidak adil dan Allah akan hukum DSSA sebagai pemimpin berat sebelah.

Sekarang DSSA tidak lagi duduki kerusi persekutuan, maka itu yang menyebabkan dia punya masa kelilingi Sabah dan jelaskan apa sebenarnya.

Masa duduki kerusi kabinet persekutuan, DSSA kena akur ETiKA KABINET bahawa apa saja persoalan kena bincangkan di kabinet dan tidak boleh terus ke parlimen dan kalau majoriti kabinet setuju maka barulah dibenarkan.

Ahli kabinet tidak boleh suarakan sesuatu yang memudaratkan parti meski BENAR dan bila bercakap di luar hal parti itu makna melanggar ETIKA KABINET dan itu sebabnya DSSA dipecat dari kabinet. Memecat ahli kabinet memang kuasa seorang PM selaku pengerusi kabinet. Itu FAKTA bukan Auta.

Panglima Hitam nama palsu diharap hatinya tidak hitam dan dia menghentam DSSA konon soalanya merupakan soalan maut yang tidak boleh dijawab oleh seorang DSSA. Soalan itu jelas soalan kebudak-budakan yang harus banyak belajar dan banyak membaca lagi.

Di Malaysia ini memang aneh ada dua kerajaan, satu kerajaan Negeri dan satu kerajaan persekutuan. Semua yang mahu jadi penulis politik atau ahli politik kena faham fungsi kedua-dua kerajaan negeri dan persekutuan ini.

Kita ke pokok persoalan dan Panglima Hitam kata soalanya itu soalan maut DSSA tak boleh jawab dan saya juga ia katanya konon tak boleh jawab sebab soalannya MAUT.

Panglima Hitam jelas kurang ilmu dan kena belajar peraturan TRESURY INSTRUCTIONS atau "TI" dan kemudian kuasa kerajaan negeri dan juga kuasa2 DO di Sabah.

Memang benar DSSA duduki menteri di persekutuan dan punya peruntukan bilion dan peruntukan yang ada di Kementeriannya itu ia salurkan ke kerajaan negeri Sabah dan kekadang masuk ke Jabatan Pembangunan Sabah dan kemudian disalurkan ke Kementerian Kewangan Negeri Sabah.

Dari Kementerian Kewangan kekadang terus disalur ke Pejabat Daerah masing-masing di Sabah dan di situ meskipun sudah ada individu datang ke KL untuk mohon peruntukan itu belum tentu haknya dan bila sampai ke pajabat daerah, maka tuan DO kena hubungi YB MP/Dun di kawasan berkenaan.

Pernah berkali-kali yang berusaha turun naik di pejabat DSSA di Kuala Lumpur dan bila sampai ke Daerah kesan dia tidak menyokong YB berkenaan maka peruntukan itu dicantas dan YB kononya memberikan kepada orang lain dan sikawan gigit jari.

Nah, Panglima Hitam kena faham istilah tender tertutup, terbuka, terhad dan TERBUKA dan kena faham juga yang disebut Quatation. Jika tak faham kena tanya pegawai kerajaan dan kena tanya yang kerja di bendahari atau kementerian kewangan.

Pernah DSSA salukan peruntukan sekitar 100 juta untuk bakalan air di Kota Marudu dan itu dikuasai oleh Kementerian Kewangan dan bila peruntukan disalur ke Sabah maka DSSA langsung tidak ada kuasa, malah Dr Mix yang MP Kota Marudu juga kehilangan kuasa sebab projek dekat 100 juta. Mata membesar melihat jutaan untuk penuhkan kantung sendiri.

Siapa yang dapat?

Maka itulah kuasa kementerian kewangan dan mesti kelulusan Ketua Menteri sendiri melalui setiausaha tetap Kementerian di maksud jika dikasih secara AWARD dan di sini jelas kuasa itu kerajaan Negeri dan bukan DS Shafie Apdal. Kasus dekat 100 juta projek air Kota Marudu itu terbantut tiga tahun kesan berebutan siapa yang dapat kontrak. Faham?

Kasus dan peraturan kewangan ini kena faham dan bukan komen membabi buta dan menyalahkan DS Shafie sendiri dan cara itu tidak benar dan kasus ini sudah berkali-kali saya jelaskan dan nampaknya soalan yang dikatakan MAUT itu adalah soalan sampah dan soalan kebudak-budakan yang main hentam keromo.

ISMAILY BUNGSU
PK-DSSA
29 september, 2016
2:26pm

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa