Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, November 5, 2017

MO1 tak gelabah, Claire yang gelabah?

MO1 gelabah dengan pendedahan Claire
ARIF ATAN  -  November 5, 2017 9:49 am 
Ahli Jawatankuasa AMANAH Nasional, Hanipa Maidin berpendapat ‘Malaysian Official 1’ (MO1) tidak tentu arah atau gelabah dengan pendedahan editor Sarawak Report, Claire Rewcastle Brown.

Menurutnya, reaksi gelabah MO1 itu ekoran kenyataan pembelaan Claire terhadap saman dikemukakan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada April lalu.

“Teknik atau taktik orang yang gelabah kerana tanggung masalah atau beban ada pelbagai macam dan bentuk.

“Antara tekniknya adalah orang yang gelabah itu pula yang tuduh orang yang bikin dia gelabah itu sebenarnya yang telah gelabah.

“Inilah teknik MO1. Dia gelabah dengan pendedahan Claire dalam pernyataan pembelaan Claire ke atas saman Presiden parti suci di London sebab nama dia juga terpalit.
Mohamed Hanipa Maidin

“Jadi nak buat macam mana? Dia kata Claire yang sebenarnya gelabah!” dipetik daripada kenyataannya di Facebook.

Untuk rekod, Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat dalam tuntutan mahkamah ekoran skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) mengaitkan MO1 dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Dokumen itu pada muka surat 13, perenggan 39 contohnya menyebut, “Setelah ditubuhkan, MO1 iaitu Najib mengambil alih kedudukan kuasa dalam 1MDB. MO1 (Najib) mempunyai kuasa untuk meluluskan semua pelantikan, dan penyingkiran, lembaga pengarah 1MDB pengarah dan pengurusan kanan 1MDB.”

Bahkan, menteri Umno di Jabatan Perdana Menteri Datuk Abdul Rahman Dahlan sebelum ini turut mengakui MO1 yang disebut dalam tuntutan mahkamah oleh DOJ Amerika itu adalah Najib Razak.

Sehubungan itu, Hanipa yang juga Pengerusi Biro Undang-Undang (KANUN) AMANAH menyifatkan majoriti rakyat Malaysia masih siuman untuk menolak dakwaan kononnya Claire gelabah.

Beliau menganggap cuma individu tidak waras yang menganggap MO1 dan pihak Pas yang mendakwa kononnya mereka mengamalkan politik matang dan sejahtera tidak gelabah.

“Teknik sebegitu hanya mungkin berjaya jika 95 peratus rakyat negara ini bukan berfikiran waras. Hanya orang tak siuman sahaja, bagi sayalah, yang percaya yang sebenarnya gelabah adalah Claire dan bukannya MO1 atau yang sejahtera dan matang dengannya,” kata beliau.

1 comment:

  1. Hehe.sokong celoteh pengarang.
    macam proses penapis air juga.reverse osmosis.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa