Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, February 20, 2016

Eh......siapa fitnah siapa ni?

Orang yang pikul agama ker macam ni?
Korang tengok rupa siapa yang mempunyai 'nur'

Agaknya di zaman ini bila tidak sehaluan halal untuk fitnah, seranah dan labelling dengan apa saja gelaran kot?

Zamihan sedia sambut salam damai Dr Asri
NOOR AZURA SAHRIL
20 FEBRUARI 2016
SHAH ALAM - Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (Aswaja), Zamihan Mat Zin sedia menyambut salam perdamaian daripada Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

“Saya sedia maafkan Dr Asri. Tapi dia tetap bertanggungjawab di akhirat kerana fitnah terhadap saya," katanya, semalam.

Sebelum ini, Mohd Asri pada majlis Diskusi Santai: Ekstremisme Agama di Malaysia, pada 17 Februari lalu,  telah menghulurkan salam harmoni dan perdamaian kepada Zamihan.

[ARTIKEL BERKAITAN: 'Sudahlah, ku hulur salam harmoni buatmu Zamihan']

Menurut Mohd Asri, perdebatan dalam perkara yang tidak besar dalam agama perlu dihentikan.

Sementara itu menurut Zamihan, beliau tiada masalah untuk berdamai seperti yang diinginkan, namun Mohd Asri perlu bertanggungjawab di depan ALLAH SWT kerana menuduhnya sebagai Syiah.

"Dia fitnah saya sebagai Syiah sejak 2001. Dia yang mulakan dulu. Saya tidak kenal dia dan dia tidak kenal saya, tetapi dia boleh tulis dalam akhbar mengatakan saya Syiah. Berdamai tiada masalah, tetapi fitnah dia jawab di akhirat,” kata Zamihan.

Zamihan berkata, kalau benar mahu perkara ini diselesaikan dan dibincang secara ilmiah, beliau menuntut pertemuan dalam sidang Majlis Fatwa Kebangsaan.

“Biar mufti yang buat keputusan sama ada saya salah dia betul atau saya betul dia salah,” katanya.

17 comments:

  1. imam syafie di tuduh syiah apa nak kisah,gurunya syiah,imam bukhari gurunya syiah dan ahmad b hambal gurunya syiah

    ReplyDelete
  2. Zamihan ni setaraf ler dgn moktar senik ulamak pas chai. Sama standard ler.

    ReplyDelete
  3. adakah hadis menipu?

    Surat Asy-Syu’ara’: 214
    Posted on August 2, 2008 by Syamsuri Rifai
    Ali bin Abi Thalib (sa) adalah washi dan khalifah Rasulullah saw
    وَ أَنذِرْ عَشِيرَتَك الأَقْرَبِينَ
    “Berilah peringatan keluargamu yang terdekat.”
    Ketika ayat ini turun Rasulullah saw bersabda: “Wahai Bani Abdul Muthallib, demi Allah tidak pernah aku ketahui di seluruh bangsa Arab sesuatu yang lebih utama dari apa yang aku bawa untukmu. Aku datang kepadamu untuk kebaikan di dunia dan akhirat. Allah telah menyuruhku mengajakmu kepada-Nya. Maka, siapakah di antara kamu yang bersedia membantuku dalam urusan ini untuk menjadi saudaraku, washiku dan khalifahku?” Mereka semua tidak bersedia kecuali Ali bin Abi Thalib yang saat itu paling muda. Ali berdiri seraya berkata: “Aku ya Nabiyallah, aku (bersedia menjadi) wazir (pembantu)mu dalam urusan ini.” Kemudian Rasulullah saw memegang bahu Ali seraya bersabda: “Sesungguhnya Ali ini adalah saudaraku, washiku, dan khalifahku terhadap kalian, maka dengarlah dia dan taatilah dia.” Mereka tertawa sambil berkata kepada Abu Thalib: Kamu disuruh mendengar dan mentaati anakmu. (Lebih rinci, baca hadis Indzar).
    https://tafsirtematis.wordpress.com/2008/08/02/surat-asy-syu%E2%80%99ara%E2%80%99-214/

    dedikasi untuk arwah Hussin Haikal yang meninggal dan dunia sunni tak sebutkan

    ReplyDelete
  4. Ust zamihan ni blajar sivik x katam
    Kot. Kalau dh maaf, maafla. Apa yg dia ni nak sbenarnya. Ajak debat kecut telor. Ajak berdamai ada tp2. Mcm prangai ulamak pas

    ReplyDelete
  5. Ostad Zamihan sudah sudah lah tu. Sedar tak cara ostad ni macam baling batu sorok tangan. Ajak debat tak mai, orang cadang berdamai ostad setuju, dah kira selesailah situ. Ini ada ekor-ekor pulak lagi, ada yang tak kenalah perangai ostad Zamihan. Baik ajak debat lagi, nak tengok juga hujah ostad. Siapa yang fitnah siapa sebenarnya ni. Ostad pergi suluk, muhasabah diri lagi baik rasanya. Maaf ye ostad sekadar bagi nasihat.

    ReplyDelete
  6. kah kah kah,
    kalau kau orang nak bergaduh soal pribadi,
    soal larikan kekasih zaman muda dahulu,
    soal seluar dalam kau orang pernah disapu lada zaman sekokah dahulu,
    tapi jangan buat kecoh, pergi selesai baik-baik,
    buat malu agama aje,
    seorang mufti seorang lagi ketua ahli sunah wal jemaah, kedua-dua jenis punah.

    ReplyDelete
  7. Jangan layan zamihan ni. Nak berdendam sangat sampai bawa kemati. Ustaz haprak. Agaknya kalau hulur sikit dedak, OK kot ..
    Nasihat orang berbakul2, diri sendiri tak keruan. Tak payah nak angkat kopiah, nak tunjuk dahi lebam...

    ReplyDelete
  8. Zamihan ni ahli sunnah ker? Molek gi uzlah dlm gua musang selama 40hari. Muhasabah diri. Makan hanya maggi kari sop tomyam atau goreng. Kalu rasa jemu boley bawak dedak zahid komedi. Kalu rasa takot bawalah teman spt moktar snake nik amar nik bedoh tontowi vellfire atau yg sewaktu dgn nye. Kahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok juga bawa tontowi vellfire.. boleh tonton blue film sama2
      Tak la boring sgt nti.

      Bileh pacnalem (eja terbalik) ramai2

      Delete
  9. zamihan altakaburi boleh joint kelab lebai parti pas ; tontowi, altakiri, abduhi, mukhtar senek almaunah, nik amor tokat ali ..

    ReplyDelete
  10. ustad zamihang mung mari dok teganu la.. boleh candak sotong kat marang & makang nasi dagang kuoh lebeh ..

    Pok Mang

    ReplyDelete
  11. Molek benar pok mang. Kasi kurang tension. Candat sotong harung air. Ombak gulong dulu. Ada berani ker ya ostaz. Opps dah jumpo zahid belom? Slamat bertugas di Jakim di bwh menteri jamil khir alyapiemi wal golfie. Kahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silapp..

      Sheikh Jamil Khir Al Birdie

      Delete
  12. Pepatah arab ada kata. Dia yg pukol dia yg mengadu. Adoii pak menteri zahid. Cepat tolong sama ana. Ana sudah lemass. Sikit lagi boley mampooshh. Kahkah

    ReplyDelete
  13. Zamihan ni katanya dah belajar tinggi melangit,.berbahasa tidak seperti cerdik pandai, kenyataanya semua berputar belit,.kalau dah dimaafkan tu habis lah cerita,.ada pulak nak di tuntut diakhirat nanti,.faham lah sikit Zamihan Ooii,.. ni semua kerja Allah Swt, Bukan kerja kamu,.dah tu nak dibawa ke majlis fatwa denga kehadiran semua para Mufti, siapa kamu,???,.ada baik nya Zamihan ni berguru lagi bagi melengkapkan diri dan darjat nya sebagi Ust,.munkin juga Ust Al jail yeipemi atau Al Amati Al balaki,.boleh membimbingi nya,..

    ReplyDelete
  14. Zamihan. Bila ko nk muzakarah dgn olamak pas yg sgt hebat. Hadi awe haron din mahfoz titm nik amar nik bedoh moktar snake almaunah din vellfire din ayam dan yg sewaktu dgn nye. Mereka ni sgt hebat. Panggil aku sbg pemerhati bebas. Kalu boring aku bole blahhh. Kahkah

    ReplyDelete
  15. Zamihan ni tak ingat mati ke? Hidup tongkat langit, cari makan guna agama, bodoh mcm tiang letrik.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa