Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, February 1, 2016

Kenapa Husam dan Takiyuddin berbalas tembakan?

Monday, February 1, 2016
Husam dan Takiyuddin jangan pedihkan mataku...

SUARA JIWA

Dua orang yang satu masa dahulu pernah saya harapkan akan menjadi tunggak dan pemimpin Pas Kelantan hari ini bergaduh sesama sendiri. Keduanya saling lempar melempar mercun dan bom asap sehinggakan boleh melemaskan orang lain yang berada berhampiran mereka. Mereka yang saya maksudkan itu ialah Husam Musa dan Takiyuddin Hassan.
Sewaktu timbul kisah Tiga Abdul yang cuba hendak merampas kedudukan Allahyarham Nik Aziz Nik Mat sebagai MB, mereka berdua inilah yang diharap menjadi dua daripada tiga "tungku berjerang" untuk mempertahankan Nik Aziz dan kerajaan Kelantan.

Harapan itu disandarkan kepada kedudukan dan potensi mereka sebagai pemimpin masa depan Pas. Sesuai dengan penampilan mereka sebagai golongan profesional kehadiran mereka sangat diharap oleh kepimpinan ulama di bawah Nik Abdul Aziz. Mereka diharap akan mengseimbangkan dunia dan akhirat dalam kerajaan Pas Kelantan.

Dalam erti kata lain mereka diharap menjadi pengganti kepada dua daripada Tiga Abdul, dan sekaligus menjadi benteng mempertahankan kerajaan Tokguru Nik Abdul Aziz buat selamanya.

Bukan sahaja saya, tetapi rakyat Kelantan melihat mereka pemimpin masa depan khasnya di Kelantan. Kehadiran mereka dalam Exco kerajaan Kelantan meletakkan kerajaan pimpinan Nik Aziz sebagai  dua buah bukit yang teguh yang menjadi tulang belakang kerajaan. Ketika mereka berpadu dan sehati sejiwa, keadaan benar-benar melemaskan musuh Pas, Umno Kelantan. Sejak kehadiran mereka dan selepas gangguan Tiga Abdul, Tokguru juga jadi tenang dan bertambah yakin dengan kerajaan dipimpinnya. Bolehlah dianggap kedua mereka sebagai "Raqib" dan "Atid" kepada Tokguru.

Potensi mereka berdua dilihat kepada sejarah dan latar belakang mereka dalam medan perjuangan. Husam pernah menjadi Ketua Pemuda Pas, yang kemudian harakah itu diteruskan oleh Takiyuddin sebagai ketuanya. pengambilan jawatan itu oleh Takiyuddin seakan penerusan era Husam.

Berdasar kepada history dan kronologi itu menyebabkan saya meletakkan harapan besar kepada mereka sebagai pemanggung kuasa Pas di Kelantan.

Malangnya apa diharapkan itu tidak menjadi. Kedudukan dan kuasa menjadikan mereka bersaing di antara satu sama lain. Kuasa menjarak dan menyenggangkan mereka. Pengaruh peribadi menolak mereka ke sudut berlainan.

Masing-masing sudah lupa kepada prinsip asas dan semangat ukhwah Islamiah yang terbina dalam tubuh mereka. Di sinilah ujian yang menimpa ke atas kedua orang ini. Mungkin kalau mereka tidak berpeluang untuk menjawat kuasa, merasai kesenangan dan keuntungan menerusi kuasa, mereka masih utuh sebagai rakan sepejuangan seperti dahulu. Masih erat dan berpadu dalam menggerakkan perjuangan.

Hari ini sempadan dan haluan di antara keduanya kian berbeza dan bertentangan sehingga memungkin mereka bertembakan sesama sendiri. Keduanya melalui pasang surut dalam politik. Husam sudah sampai ke peringkat Naib Presiden, jawatan ketiga tertinggi dalam parti, satu kedudukan tertinggi baginya. Begitu juga Takiyuddin Hassan kini menjawat jawatan Setiausaha Agung, pegawai tertinggi parti. Cuma bezanya ketika Husam menjadi Naib Presiden, Takiyuddin berada di bawah. Mereka tidak berkesempatan berada dalam hierarki kepimpinan sekali.

Ketidaksempatan ini mungkin menjadikan mereka seperti hari ini terarah ke sudut dan mempunyai keyakinan politik tersendiri.

Alangkah elok dan baik kalau mereka sempat duduk sekali dengan jawatan itu, sama-sama memancu dan menggerakkan parti. Tetapi tidak, dan ini menjadi satu ujian kepada mereka. Jawatan, persepsi serta hala tujuan dan lingkungan semasa yang mulai berubah dalam diri masing-masing seterusnya memesongkan kiblat perjuangan mereka. Mereka seakan berhadapan sesama sendiri dalam satu lorong asing. Kenapa?

Terus terang saya nyatakan situasi yang menimpa dan berlaku ini menyedihkan bagi seorang saya yang menganggap mereka adalah rakan dan pejuang dari satu hierarki. Apabila saya membaca laporan Husam yang mendesak Takiyuddin melepaskan jawatan kerana kononnya gagal melaksanakan satu amanah dalam parti ia satu tembakan yang mengeluarkan asap memabukkan. Kenapa sampai begitu sekali? Sudah habiskan pertimbangan lain dan itu merupakan tindakan provokasi terbaik?

Dan asap itu menjadi lebih pedih pula apabila kenyataan Husam itu dibalas oleh Takiyuddin dengan mengatakan dia tidak berhak atau perlu melayan Husam berhubung sesuatu yang berlaku dalam parti. Kata Takiyuddin dia tidak perlu bertanggungjawab apa-apa kepada Husam.  Betul, Takiyuddin tidak perlu bertanggungjawab kepada Husam sehingga perlu melaporkan apa-apa yang berlaku, tetapi tembakan balas itu turut sama mendedahkan Takiyuddin dua kali lima dengan Husam.

Baik Husam atau Takiyuddin tidak perlu berbalas tembak demikian. Apa untung dan labanya dengan tindakan mereka itu. Mereka akan disorak dan diberi tepukan dalam facebook. Tetapi apa untung kepada parti? Kedua harus faham musuh mereka bukan antara satu sama lain. Musuh mereka adalah Umno. Mereka patutnya pulang kepada sejarah perjuangan dan mula perjuangan mereka dahulu. Ingat kembali kepada nawaitu mereka tatkala memutuskan untuk berjuang dalam Pas. Apakah nota-nota asasl dan awal perjuangan sudah dilupakan?

Kenapa apabila sudah sampai lebih dari separuh perjalanan nota dan nawaitu dilupakan? Apakah kerana kedudukan dan kekuasaan tadi? Atau dalam erti kata lain material? Kita selalu berkata dan mengingatkan material boleh merosakkan segalanya. Tetapi apabila material juga merosakkan kita bukankah itu bermakna kita munafik kepada kata dan ikrar sendiri?

Dalam catatan rengkas ini saya berharap mereka berhenti menembak dan melepaskan bom asap sesama sendiri. Cari perdamaian dan kembali ke teluk keikhlasn. Percaya dan yakinlah tindakan yang anda berdua ambil sekarang ini tidak menguntungkan diri anda apa lagi perjuangan anda, bahkan ia merendahkan martabat anda sebagai pemimpin parti agama.

Saya percaya kalau Tokguru masih hidup anda malu untuk bertindak seperti sekarang. Anda akan mengagahi diri "mengeman" segala kesakitan kerana menghormati Tokguru. Jadi apabila Tokguru sudah tidak ada, anda bersedia untuk bergaduh, ertinya penghormatan dan sanjungan anda kepada Tokguru selama ini hanya dogengan semata-mata.

Dan kalau pun dalam hati ada sudah tidak ada relung untuk damai dan saling memaafi, usahlah menebak di bumi nyata kerana aspanya mendatang mudarat kepada orang lain, terutama orang-orang seperti saya yang berada di tengah-tengah dan mendoakan kesejahtraan. Orang seperti saya tidak sanggup menghisap pedih dari asap yang anda ditembakkan. Dan orang-orang yang dianggap tua, selaku mursyid atau penasihat dalam Pas bersuaralah, sesuai dengan kedudukan anda sebagai penasihat atau pun seorang ayah jangan membatukan diri menjadi syaitan bisu. [wm.kl.10:12 am 01/01/16]

Posted by mohd sayuti Omar at 10:25:00 AM

6 comments:

  1. Sheikh, masalah besar skrg ni ialah PAS dibawah Hj Hadi. PR dan PAS bpecah dan HJ sbg ketua GAGAL menangani dan penyebab perpecahan dalam PR dan PAS , TITIK !

    ReplyDelete
  2. Hj hadi patut disingkirkan atau lepas jawatan. Beliau telah gagal. Ini dapat dilihat sendiri keadaan pas...berpecah dari dalam dan luar. Hj hadi patut malu dan bertanggungjawap.

    ReplyDelete
  3. PAS tak kan kemana...sekirannya mempunyai pemimpin yang tidak bertanggung jawab....apa yang di sebut olih husam sekirannya benar takiyudin Dan nik amar perlu bertanggung jawab..pemimpin bukan Islam bertanggung jawab seperti yang berlaku dijepun...mereka letak jawatan sekirannya berlaku kerugian dibawah tanggungjawab mereka...pemimpin Islam patutnya lwbih lagi

    ReplyDelete
  4. Pemimpin bukan sekadar siku dgn kepala lutut atau bantah dlm senyap. Tambah lagi dgn cara meniaga ayat Quran kemudian iktiraf diri pewaris nabi.

    ReplyDelete
  5. knp tuan serg YB Husam? bukankah dia cuba menyelamatkan pas dan peninggalan arwah TGNA? dia dah puas cuba bersangka baik dgn pas ug melalui surat2 aduan yg ditulis secara senyap. surat2 tersebut hanya disebarkan apabila pihak2 yg dialamatkan senyap gagal menjawab persoalan2 tsb? takkan sampai kiamat perlu bersangka baik dan berharap surat aduan tsb akan dijwb?

    knp pula tuan tidak menyelarbudak2 hingusan kurg ajaran agama yg baru setahun jagung bersama pas tp dah berani menghentam dan tidak hormat pada YB sbg org lama?

    apa yg terjadi skrg ialan antara dua watak ini, si taki itulah yg tlh berubah arusnya. dia memilih utk bersama pemimpin yg kurg ajar tp berkuasa. iya... dia ingin berkuasa sptmn org2 bodoh gila kuasa spt nik amar yg tiada kelayakan sebesar zarah pun utk duduk dikerusi dia skrg ini. nik amar pernah berkata, AKU KALAU ADA KUASA AKU PECAT! bila dia berkuasa sudah brp org yg dia pecat?

    kita sepatutnya menyokong usaha YB Husam utk menaikkan darjat pas spt dizmn TGNA dan pemimpin2 sblmnya. Nampaknya dia saja yg berani menongkah arus dgn mendedahkan sikap buruk kepincangan bertadbiran yg Berssama Islam tp merembat balak dan rasuah!

    apa jadi cerite Toyota fortuner?

    ReplyDelete
  6. MSO perlu paham... Taki skrg bukan taki zaman tok guru.., sekrg taki tamak dgn jawatan,.. Berfoya dgn motor besar mcm geng amno boleh sokong si azeed baling tu dgn dok jaga tabung haji yg dah hilang hala tuju sebenar... Xperlu tembak husam... Sejarah berubah.. Sapa yg berubah.. Bukan husam tp si tki yg dok ikut si hadi towkey cadat sotong.. Tok guru yg mulutnya amat lancang baik dulu di peradong apa dia xkata kat amno.. Sekarang dok kata ke geng amanah yg dulu sama sama bahkan lebih banyak berbakti dr dia... Dia cuma reti ngajor tp praktiknya jauh sekli.. Kita tgk akhirat nanti jenis tok guru mcm ni.. Dia bukannya maksum.. Dia jenis ustaz kawin dua.., yg biasa kelentong bini kiri kanan.. Allah lebih mengetahui...

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa