Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, February 2, 2016

Pemberontak Kena Tendang Celah Kangkang

TUESDAY, FEBRUARY 02, 2016
Krisis MB Kedah: Pemberontak Kena Tendang Celah Kangkang
A Kadir Jasin

PERCUBAAN mengusir (Datuk Seri) Mukhriz Dr Mahathir dari Pejabat Menteri Besar Kedah langsung tidak memeranjatkan. Sebab itulah saya tidak mengulasnya sampai hari ini

Tetapi nampaknya sesuatu yang di luar dugaan telah berlaku.

Percubaan rampasan kuasa oleh pihak-pihak yang setia kepada Perdana Menteri dan Presiden Umno, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone) Mohd Najib bin Abdul Razak nampaknya telah menemui jalan buntu.

Malah lebih memalukan 15 Ahli Dewan Undangan (Adun) pembangkang sebulat suara mengutuk tindakan menjatuhkan Mukhriz sebagai itu tidak demokratik dan sekali gus menyokong beliau sebagai Menteri Besar. (Baca di sini).

Tidak ada ungkapan yang lebih sesuai bagi memperjelaskan tindakan Adun pembangkang itu daripada memberi tendangan celah kangkang terhadap kepemimpinan Mohd Najib.

Kalau kita percaya kenyataan para perampas kuasa dan laporan media arus perdana (MAP), Mukhriz sepatutnya sudah lama terpelanting.

Hakikat bahawa Adun BN tidak mengeluarkan kenyataan bersama seperti yang dibuat oleh Adun pembangkang dengan jelas membuktikan yang mereka tidak sepakat mengusir Mukhriz.

Agaknya ketidaksamaan pendapat di kalangan Adun BN itulah yang memaksa Jemaah Pemangku Sultan Kedah memanggil Adun pembangkang untuk mengetahui pendirian mereka.

Akhbar aliran perdana The Star melaporkan hari ini (2 Februari) bahawa Jemaah Pemangku telah mengambil langkah luar biasa memanggil Adun pembangkang menghadap mereka.

Ertinya, Jemaah Pemangku tidak bersedia membuat keputusan berasaskan semata-mata kepada pertemuan dengan Adun Barisan Nasional semalam (1 Feb). Tidak memeranjatkan jika pemberontak tidak mempunyai bilangan yang cukup untuk meyakinkan Jemaah Pemangku bahawa Mukhriz telah hilang keyakinan Dewan.

Dalam bahasa yang mudah, anggota Jemaah Pemangku menggunakan hak perlembagaan dan autoriti moral mereka untuk tidak mendengar cakap BN sahaja. Mereka telah bertindak secara demokratik.

Mohd Najib, para penyokong beliau dan MAP mungkin tidak sedar atau sengaja tidak mahu mengakui bahawa mereka sedang mengalami “krisis perlembagaan” dalam erti kata kuasa politik mereka sedang dicabar oleh kuasa perlembagaan.

Ia bukan krisis Umno lagi. Ia sudah menjadi lebih besar dan terkeluar daripada bidang kuasa Umno. Ia sudah menjadi isu perlembagaan. Jadi Setiausaha Agung Umno Teuku (sekarang Tunku) Adnan Mansor eloklah tutup mulut.

The Star menyifatkan apa yang berlaku di Kedah sekarang sebagai “political crisis” – krisis politik.

Jemaah Pemangku dilaporkan menemui 20 Adun BN terdiri daripada 18 Umno dan dua MCA.

Dalam majlis menghadap oleh Adun pembangkang, Jemaah Pemangku dilaporkan bertanya dua soalan. Pertama, sama ada mereka menyokong Mukhriz sebagai Menteri Besar dan kedua, adakah mereka dipengaruhi oleh sesiapa dalam membuat keputusan.

Pembangkang mempunyai 15 ahli terdiri daripada lapan Pas dan tujuh Pakatan Harapan (Dap 4, PKR 2 dan Amanah 1) dalam Dewan 36 kerusi.
Sejarah
Sebaik saja merampas kembali Kedah daripada Pas dalam Pilihan Raya Umum 2013, Mukhriz telah dinasihatkan supaya menubuhkan kerajaan campuran dengan Pas, tetapi beliau tidak melayannya.

Gerakan menjatuhkan Mukhriz bukan bersendirian dan terasing. Ia adalah sebahagian daripada pengusiran politik (political purge) yang dirancang bagi menyingkirkan semua Menteri Besar yang disyaki menentang Mohd Najib atau tidak setia sepenuhnya kepada beliau.

Operasi gelap itu dikatakan turut menyasarkan Menteri Besar Pahang (Datuk Seri DiRaja) Adnan Yaakob, Negeri Sembilan (Datuk Seri Utama) Mohamad Hassan dan Perak (Datuk Seri DiRaja) Zambry Abdul Kadir.

Malang bagi Mohd Najib dan perancang rampasan kuasa, budak-budak dari Kedah bergerak terlalu pantas tanpa membuat koordinasi dengan negeri-negeri lain.

Budak-budak yang memberontak di Kedah itu pula sama ada gagal mengambil kira atau sengaja memperkecilkan peranan Jemaah Pemangku.

Mereka bertindak seolah-olah mereka berdepan dengan seorang raja. Mereka lupa yang mereka kini berdepan dengan tiga orang kerabat diraja, iaitu (Tan Sri) Tunku Sallehuddin Ibni Almarhum Sultan Badlishah, (Tan Sri) Tunku Abdul Hamid Thani Ibni Almarhum Sultan Badlishah dan (Datuk Seri DiRaja Tan Sri) Tunku Puteri Intan Safinaz binti Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah.

Mereka juga terlupa atau sengaja mengabaikan hakikat bahawa Raja-raja Melayu telah mula bertindak proaktif dan radikal dalam menghadapi krisis negara yang tercetus akibat skandal 1MBD.

Majoriti Raja-raja Melayu mula menguatkuasakan secara lebih terperinci hak perlembagaan, budi bicara dan autoriti moral mereka dalam hal pentadbiran.

Mengulang pakai ungkapan The Star, krisis politik yang berlaku di Kedah sekarang boleh dilihat sebagai pra-tayang kepada apa yang mungkin berlaku di peringkat persekutuan sekiranya kemelut politik dan ekonomi yang sedang berlaku sekarang meruncing dan mengancam keselamatan negara serta rakyat jelata.

Kesimpulan

1. Secara tidak langsung Kedah kini diperintah oleh “kerajaan campuran” yang terdiri daripada penyokong Mukhriz di kalangan Adun BN dan Adun pembangkang.

2. Mukhriz dan penyokong-penyokongnya boleh memikirkan untuk menubuhkan kerajaan campuran rasmi dengan parti-parti pembangkang.

3. Mereka boleh mencadangkan pembubaran DUN supaya pilihan raya baru boleh diadakan.

4. Sekiranya Mukhriz selamat dalam krisis ini, beliau wajib mengubah sikap dan cara beliau mentadbir Kedah. Beliau wajib lebih hands-on, tegas dan tekun. Jangan malukan nama Tun Dr Mahathir Mohamad dan jangan lagi hampakan penyokong.

5. Kedah sudah pun dianaktirikan. Tidak menghairankan kalau selepas ini negeri itu akan dianakharamzadahkan. Jadi amat wajar Mukhriz dan para penyokongnya dari BN dan pembangkang memikirkan penyelesaian jangka panjang, termasuk menimbangkan penubuhan kerajaan campuran.

Wallahuaklam.

Posted by A KADIR JASIN at 6:38 PM

1 comment:

  1. Satu komen yg baik.
    lihatlah pada rakyat.
    lihatlah pada kemahuan rakyat
    rakyat tidak mahu penyangak
    rakyat bukan mahu pemimpin yg menyokong pencuri

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa