Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, October 31, 2014

Ingatkan Menteri Melayu Jer Kualitinya Begini Rupanya........

Apa, Liow! Banjir di KLIA2 bernilai RM4b sudah dijangka?
Ng Kee Seng08:30PM Okt 31 2014

KOMEN: Kita bertanya-tanya apakah perkataan yang sesuai untuk menggambarkan kecerdasan dan kualiti pemimpin MCA hari ini? 

Dan, jika presiden parti Datuk Seri Liow Tiong Lai adalah model peranan atau kayu pengukur untuk menentukan kualiti kepimpinan MCA, adalah menghairankan bahawa rakyat Malaysia telah kehilangan kepercayaan dalam MCA? 

Parti itu telah ditolak mentah-mentah oleh rakyat Malaysia dalam dua pilihan raya umum berturut-turut (PRU12 dan 13) terutama oleh masyarakat Cina yang pihak parti itu mendakwa mewakili kaum itu.

Dalam PRU13, ia telah memenangi hanya sekadar tujuh Parlimen dan 11 kerusi Dewan Undangan Negeri, memberikan MCA nama sindiran parti 7-11. 

Setelah menghabiskan RM4 bilion pada pembangunan Kuala Lumpur International Airport 2 (KLIA2), Menteri Pengangkutan Liow berkata dalam jawapan bertulis di Parlimen bahawa banjir kecil di apron lapangan terbang itu baru-baru ini adalah sesuatu yang "diharapkan" walaupun pada masa yang lapangan terbang itu sedang dibina . 

Ia begitu sukar dipercayai bahawa seorang menteri boleh datang dengan jawapan yang begitu tolol atau menjawab sesuatu soalan tentang banjir di sebuah landasan lapangan terbang. 

Encik Menteri! setelah menghabiskan RM4 bilion tidak ada orang yang waras benar-benar akan menjangkakan berlaku banjir di lapangan terbang? Adakah banjir di tempat pembetungan? Bagaimana pula dengan kolam tadahan? Di mana sistem saliran perparitan, jika ada? 

Dan, tentu saja banjir semula jadi akan berlaku semasa pembinaan. Tetapi selepas siap, tak mungkin akan berulang berlaku banjir. 

Bercakap mengenai pengekalan air di apron yang dilaporkan melalui rakaman video, Liow menjelaskan bahawa hakisan  telah menyebabkan ia tidak memberi kesan kepada operasi keselamatan atau penerbangan. 

"Hakisan atau tanah basah (yang menyebabkan pengekalan air) di apron KLIA2 telah disebabkan oleh penyelesaian pengkamiran dan dijangka dan diambil kira semasa pembinaan lapangan terbang," katanya dalam jawapan bertulis di Parlimen hari ini. 

DAP Petaling Jaya Utara MP Tony Pua meminta Liow menyatakan jumlah kos KLIA2 dan Malaysia Airports Holding Berhad (MAHB) 's langkah-langkah untuk mengatasi sering retak dan hakisan yang berlaku di apron lapangan terbang dan landasan. 

Liow menjelaskan bahawa pembinaan lapangan terbang itu menelan belanja RM4 bilion dan ia sentiasa dipantau oleh kementeriannya bagi memastikan standard keselamatan yang dikekalkan pada setiap masa. 

Nah, Liow, anda tidak memberitahu rakyat Malaysia apa-apa. Jika kementerian dan jabatan anda tidak memantau untuk memastikan bahawa standard keselamatan dikekalkan pada setiap masa, maka anda dan orang-orang anda harus dipecat kerana melalaikan tugas. 

Apa standard yang anda bercakap tentang apabila, selepas menghabiskan RM4 bilion, retak dan banjir adalah perkara rutin dalam KLIA2. 

Adakah itu jenis standard dan kualiti pembinaan di Malaysia? 

Jika tidak, mengapa tidak memberitahu rakyat Malaysia apakah masalah sebenar, mungkin berkualiti rendah pembinaan, seni bina atau bahan? 

Atau kerja biasa-biasa saja kontraktor diterima di Malaysia?  Mereka adalah masalah yang nyata, bukan? 

Liow, berhenti menghina kecerdasan rakyat Malaysia dan melakukan perkara yang membodohkan diri sendiri, kementerian dan MCA. 

Lihat sahaja beberapa tanggapan berikut dari Malaysia di Facebook: 

* Yapkinchoi Kin Choi posting: Menteri Pengangkutan Will Liow berkata perkara yang sama untuk Pulau Pinang? 

* Kaya Huang Hehehe! Yup, ia adalah satu ciri DESIGN istimewa! 

* Yapkinchoi Kin Choi basuh Percuma 

* C Seong Chuah jimatkan udara dan semulajadi pakailah udara. 

Sekarang, Encik Menteri Pengangkutan dan Presiden MCA, adakah anda mendapat mesej dengan sindiran mereka yang berasal dari rakyat Malaysia?

1 comment:

  1. Ini project banyak rasuah, jadi binaan pun sub standard. Di Malaysia pemerintah memang begini semua nak rasuah dari tanah hingga pembangunan jadi tak heran dengar ceiling hospital, parlimen,sekolah runtuh kadang kadang bangunan retak dan runtuh angkara rasuah.Di Malaysia patut buat undang undang ini rampas harta curi dari rasuah lalu tembak. Baru lah negara tak beban hutang.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa