Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, October 31, 2014

Lolos Dari Malaysia, Diberkas Di Thailand

Persoalannya bagaimana boleh bebas di Malaysia dan loloskan diri ke Thailand?

Zhang Jian ditangkap, betul ke?
Cindi Loo07:30PM Okt 31 2014

PETALING JAYA: Zhang Jian, orang yang mengaku dirinya "manusia masa depan terkaya di dunia", dan yang telah meloloskan diri dari jangkauan pihak berkuasa Malaysia, ditahan oleh pihak berkuasa Thai. 
 
Agensi-agensi berita Thailand didakwa melaporkan polis telah menangkap Song Miqiu, 37, Wang Nanhua, 29, dan Zeng Lianbao, pada 28 Oktober lalu di Pathumwan kondominium Pulau Phuket, dan membekukan RM24 juta aset. 
 
Aset-aset ini termasuk seutas rantai mutiara bernilai RM10,000, lima kontrak jualan tanah pulau Phuket bernilai RM2.23 juta, dua surat hak milik tanah, dan akaun bank Wang yang mengandungi wang sejumlah RM150,000. 
 
Song adalah nama samaran Zhang untuk digunakan di Thailand, manakala Wang pula nama samaran bagi isterinya, Yoyo Wong. 
 
Ketiga-tiga mereka yang hadir apabila polis Thailand mengadakan sidang media  di mana mereka diihat memakai cermin mata hitam, baju kasual dan seluar jeans. 
 
Zhang mengaku sebagai seorang ahli perniagaan berusia 26 tahun ketika melakukan perniagaan di Malaysia, apabila terpampang sebuah poster mengisytiharkan bahawa ia adalah masa depan yang ahli perniagaan terkaya muncul di Pulau Pinang. 
 
Apabila saham dirinya mula meningkat, pihak berkuasa melakukan pencarian dan mendapati bahawa perusahaannya, Yun Shu Mao, tidak berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat. 
 
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan melancarkan siasatan terhadap syarikat itu dan dia dikaitkan dengan sindiket skim penipuan cepat kaya. 
 
Beliau kemudian melarikan diri ke Thailand dengan alasan bahawa beliau akan menjalani program penyelarasan sementara selama 100 hari dan telah berjanji untuk tidak meneruskan operasi syarikat. 
 
Walau bagaimanapun, sebelum dia masuk program itu, beliau beserta pegawai Yun Shu Mao dan lain-lainnya memulakan posting memuat naik rakaman video mempamerkan jumlah yang besar wang tunai dengan harapan untuk memulihkan kepercayaan dalam "pelabur" mereka dan meyakinkan mereka ia bukan satu penipuan seperti yang didakwa. 
 
Namun, dengan penangkapan ini sudah banyak dilaporkan oleh media Malaysia dan Thailand, ia tidak mungkin ini "pelabur" akan menerima bayaran balik yang mereka perlukan untuk memastikan mereka tidak ditipu oleh Zhang dan pasukannya. 
 
Anehnya, walaupun terdapat bukti gambar dia ditangkap, beliau rakan-rakan Yun Shu Mao bersikeras bahwa ia tetap selamat, berterusan pentahbisan sementara di Thailand dan bukan ditangkap seperti yang dilaporkan. 
 
Yun Shu Mao ketua sayap amal Datuk John Lee Kim Tian dilaporkan berkata beliau kekal dalam hubungan dengan Zhang melalui aplikasi mesej segera dan menegaskan bahawa tidak ada yang perlu bimbang. 
 
Beliau juga memberitahu akhbar Cina bahawa mereka akan menuju ke Thailand pada 8 Disember lalu untuk meraikan hari ke-100 ordinan Zhang. 
 
Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng menggesa kerajaan Malaysia untuk bekerjasama dengan Interpol supaya negara China dapat dibawa kembali ke Malaysia dan dikenakan bayaran. 
 
Beliau juga mempersoalkan bahawa Zhang telah berjaya melarikan diri tanpa cedera walaupun beroperasi perniagaan skim piramid di bumi Malaysia sejak dua tahun lalu. 
 
"Dia berada di Thailand selama dua bulan dan beliau sudah ditahan. Mengapa tidak dia ditangkap ketika dia masih di sini? " soal Lim

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa