Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, October 9, 2015

TPP: Kita ditipu?

Orang politik memang kata TPP bagus, penyelamat
RAZIATUL HANUM A RAJAK
7 OKTOBER 2015
Bekas menteri besar Kedah,Tan Sri Sanusi Junid ketika berucap pada program Bicara Minda & Sesi Dialog yang bertajuk Perpaduan:Mengapa Kita Masih Keliru? bertempat di Auditorium Kumpulan Media Karangkraf,Shah Alam.- Foto Sinar Harian/AFIQ RAZALI

SHAH ALAM - Orang-orang politik memang akan mengatakan bahawa perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) sebagai penyelamat kepada situasi negara ini meskipun hakikatnya adalah sebaliknya.

Pemimpin veteran, Tan Sri Sanusi Junid berkata, ketika dalam keadaan terdesak, manusia akan menggunakan apa sahaja jalan yang ada di depan mata untuk menyelamatkan diri.

“Kalau orang yang hampir lemas dalam sungai, dia jumpa kayu pun dia pegang, najis pun dia pegang. Dia dah tak peduli apa dah. Waktu itu, dia tidak fikir dah tentang kepentingan bangsa, kepentingan apa...dia dah lemas, jadi, apa orang bagi...nak berkawan, dia akan peganglah (terima). Tak fikir dah kepentingan bangsa.

“Sekarang ini sudah tidak ada kepentingan bangsa. Jadi, kalau kita tanya pada orang politik, mereka akan jawab banyak manfaat. Tanpa TPP, kita akan hancur. TPP lah penyelamat kita. Jadi, kita kena sokonglah sebab ia penyelamat kita.’ Itu cakap orang politik. Saya pun dulu orang politik tapi sekarang taubat banyak,” katanya ketika menjawab soalan salah seorang penonton dalam program  Bicara Minda & Sesi Dialog, ‘Perpaduan: Mengapa kita masih keliru?’, di Kumpulan Media Karangkraf, semalam.

Menurutnya, sejak awal lagi beliau telah melahirkan keyakinan bahawa Malaysia akan menandatangani TPP untuk berkawan dengan AS.

“Semua orang kata benda ini (TPP) tidak elok. Saya daripada awal lagi kata, tentu mereka (kerajaan) tandatangan. Elok atau tidak elok, dia (kerajaan) akan tandatangan kerana yang penting dia (kerajaan) nak berkawan dengan Amerika Syarikat (AS).

“Jika nak berkawan dengan AS, kena tandatangan tapi kita lupa AS itu negara pokai. AS ada senjata, jika kita nak berkawan dengan orang yang ada senjata, kita boleh berkawanlah tapi tiada manfaat kepada kita,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, kapitalisme di AS mampu berdiri kukuh kerana bantuan musuh-musuh sistem itu sendiri seperti negara-negara Arab, Islam dan China.

“(Vladimir) Lenin pernah cakap, satu hari nanti, kapitalis akan dikuasai oleh komunis. Hari ini dah jadi dah. Jika bukan kerana komunis, ekonomi AS sudah lingkup.

“Kapitalism AS hidup kerana didukung oleh musuh-musuh kapitalism...komunis China beli saham dia, Islam beli saham dia, Arab beli bon, China beli bon.

“Jika Rusia, China tidak mahu pakai Dolar AS, sudah (tentu) lingkup AS. Sebab itu AS naikkan harga bunga di supaya nilai duitnya naik dan orang tak mahu jual dah kerana orang berharap ia akan naik lagi. Itu sahaja cara dia berniaga,” katanya.

1 comment:

  1. TPP ini memang nak melingkup negara kechik macam kita ini

    Paling Bahalol menteri2 kata TPP ini bagus walhal paling papa kedana tetap Melayu bandar kampong dan di SEPILOK jugak tetap papa kedana

    Cina berniaga darah daging nya , papa papa Cina akibat BLOK TPP AMERIKA ini buat Cina susah sikit tapi Melayu susah sampai ngangor juta juta

    Bahalol!!!!!!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa