Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, February 13, 2016

Alahaii........Jamil Khir pula sekat!

Debat Asri-Zamihan tak perlu – Jamil Khir

 | February 12, 2016
Sekiranya ada keperluan mendesak untuk menembungkan pandangan yang berbeza, ia mestilah dijalankan dalam bentuk perbincangan tertutup.
jamil-zamihan-asri-maza
PETALING JAYA: Debat antara Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainal Abidin dengan Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ASWAJA), Zamihan Mat Zin tidak perlu dilaksanakan.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata dalam sebuah negara Islam perkara yang boleh menyebabkan permusuhan dan persengketaan sesama Islam perlu dielakkan.
“Prinsip Aqidah Ahli Sunnah Waljamaah menekankan nilai-nilai kesederhanaan (wasatiyyah) dan sentiasa berpandangan terbuka terhadap perkara-perkara furu’iyyah (isu penting namun bukan prinsip dan tidak mendasar) di dalam Islam serta mengelakkan permusuhan dan persengketaan sesama Islam,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Dalam pada itu, Jamil Khir berkata sekiranya ada keperluan mendesak untuk menembungkan pandangan yang berbeza, ia mestilah dijalankan dalam bentuk perbincangan tertutup.
“Malahan diskusi tersebut perlu diadakan dengan harmoni, mengambil kira pandangan-pandangan ulama’ sunni yang muktabar, elakkan tuduh-menuduh, mengekalkan semangat persaudaraan dalam Islam dan menyelesaikan pertikaian melalui kerangka ilmu menerusi diskusi tertutup itu sahaja,” katanya.
Terdahulu, Zamihan dan Asri setuju untuk berdebat secara tertutup pada 17 Feb ini di Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya dan setiap pendebat boleh menjemput 50 peserta setiap seorang pada majlis tersebut.
# adakah singa belaannya tidak berapa jantan atau kepetahan serta ilmunya diragui? Hanya ngauman saja yang memekakkan telinga......

13 comments:

  1. Liberalisma + wahabisma = ?

    ReplyDelete
  2. Ape bende la si Jamil ni.
    Di Kedah masuk group penyangak menjatuhkan Mukhriz
    Kat sini konon nak tunjuk baik pulak..
    Piiiirahhhhh...

    ReplyDelete
  3. Tgok la tajuk debat dulu bro...bukan pasal furuiyah... dr asri nak bersihkan tuduhan puak2 jahat yg menuduhnya..biarkanlah...ketika puak2 jahat ni menuduh dr asri mcm2, xde pulak kamu keluarkan statement mulia mcmni...aku yakin, kalau bukan sebab tuduhan yg memfitnah beliau, beliau pun xnak berdebat...hanya dia nk berdebat dgn si jantan sorg ni je.penuduh yg melemparkan kate kate kesat...aku bukan la 100% mengikut pendapat dr asri dlm bab furuiyah...dan aku pasti ramai pun bukanlah sependapat dgn dr asri...cuma ketika ini berpihak kpd beliau sbb akhlak...aklak ahlussunnah sepatutnya tidakla berkata kesat dan mencaci org lain walaupun xsependapat..sebab perbezaan pendapat yg skrg ni pn telah diwarisi drpd ulama terdahulu..so no matter what..

    ReplyDelete
  4. zamihan bagi tau jamil keseriousan syai'ah - jamil jawab syi'ah boleh diamalkan tapi tak boleh dikembangkan.

    ReplyDelete
  5. Layan umngok ni memang bodo+bangang.
    So sape yer yg terhegeh nk berta'awwun la sgt..
    Jamil2..ku ingtkan hudud jer kao kantoikan
    Rupe2nya zakat yapiem debat pon kao kantoika...
    Yg paling lega pasti la zamiehey...
    Lps neh leh kecek besar kawe dok takut..
    Menteri tok sir buak.
    Kalu dok mapuuh ar asri kawe katok..
    Teringt lagi dalil syiah kelas A mat sabu zamihey oiiii...
    Nok tunggu PRU baru nok wat tubik.
    Kih kih...mat loyar buruk...

    ReplyDelete
  6. Tidak menghairankan dan sudah pun dijangkakan. Si penakut dan mereka2 yang sewaktu dengan mereka memang tidak suka dengan debat. Kenapa? Sebab debat akan menyingkap segala kelemahan dan keburukan mereka. Sebab itu dalam majlis tertutup dan dalam majlis yang hanya dihadiri oleh penjilat2, mereka berlagak seperti singa tapi bila diajak "bertarung" terus keluarkan berbagai hujah "budak2" untuk mengelak bertarung.

    Perkara yang sama berlaku bila Si Nasrudin Tantawi diajak mencari kebenaran didalam mahkamah, terus mengaku kalah serta tarik balik kata2 fitnah tapi bila keluar aje dari mahkamah berlagak seolah2 sudah berhujah kukuh mempertahankan "tuduhan" dan seolah2 hakim dah memberikan kemenangan kepada dia. Ini lah dia geng pengecut yang kuat bercakap seolah2 "singa" tapi tak lain dan tak bukan "si tikus" pencuri beras dalam guni. Zamihan dan Nasrudin, dua2nya sama je! Manakan tidak, mengeluarkan fitnah dan kata2 dusta tak memerlukan pemikiran yang cerdik dan juga tidak memerlukan kebijaksanaan. Dan kedua2 si Tantawi dan Zamihan tidak terkenal dengan kebijaksanaan mahupun kecerdasan akal. Buktinya, buka youtube dan semak hansard Parlimen.

    Nick
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
  7. Inilah org yg miliki 2 wajah. Wajah penyangak dan alim. Tengok isu yg meletop. Inilah wajah munafik. Oppss tp kesian pulak nk tuduh munafik. Menteri agama ni. Mestilah islamik habiss. Wallahuaklam

    ReplyDelete
  8. apa nas dalil wajib ikut aswj? tidakkah itu bidaah? lupakah hadis dr 'aisya berkenaan dgn bidaah?

    umat ni sanggup bertahun22 belajar bab dunia tp bila bab aqidah, dia serah pd ustaz. ikut buta tanpa usul periksa. walhal yg menjawab nanti dia, bukan ustaz tu. jwpn 'aku ikut apa yg ustaz ajar, tidak diterima.'

    dlm al-Quran Allah suruh, baca, fikir, renung, belajar, kaji. Nabi Ibrahim as setiap malam tengok kelangit sambil berfikir. Rasul saw pergi duduk dlm gua pun utk berfikir.

    cuba fikir seblm kedtgn wahyu, apa yg Rasul saw buat dlm gua hira' stiap malam?
    cuba fikir apakah amal yg sebesar zarah?
    cuba fikir knp ada 125,000 nabi sblm Muhammad saw dan knp tiada nabi selepas baginda?

    ReplyDelete
  9. Sapa kenal pie pelawak?
    Setau aku yg rajin perlekeh imam shafie sehingga disebut pie sahaja adalah maza.
    Uai pun rajin maki maza,boleh cari dlm youtube.
    Jadi tak berakhlak ke uai tu?
    Org yg mengajar Tuhan ada tangan dan kaki,memang elok kena maki pun.
    Kalau maza hebat sangat tak adalah mufti kedah buat video penerangan pasal bahaya maza.
    Disebabkan alim sangat maza ni ntah berapa negeri dah haramkan dia mengajar atau ceramah..
    Aku bukan pro zamehan,
    Aku anti org yg taksub dengan pendapat dia sendiri shj dan mengkafirkan,membidaahkan pendapat org lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko dah tengok youtube kuliah zamihan?. Baek punye makihamun kafir kan org lain.

      Delete
  10. dua dua aku tak minat kedua dua memecahbelah umat islam cakap deras akhlak belengas--aku minat dengan lim kit siang semasa ia menentang penswastaan mahathir dan kini azabnya dirasakan--dan dia menentang statmen orang besar yang tang sembrono mmenyokong isil menawan mosul serta zorro komedi yang menyatakan krisis timur tengah berpunca dari kaum assad--demikianlah jadi pemimpin tapi mabuk---semuanya mabuk mementingkan pandangan diri sendiri dan bukannya ummah==sorry kawan aku hadiahkan kepada ampa semua

    http://indonesian.irib.ir/islam/hikayat/item/107014-menjawab-pertanyaan-hidhir-as
    https://twitter.com/Hayder_alKhoei/status/698239919509106689
    https://twitter.com/Conflicts/status/697884246380306432
    https://twitter.com/Hayder_alKhoei/status/696759354373046272
    https://twitter.com/Hayder_alKhoei/status/696758378115235841

    ReplyDelete
  11. kahkahkah... wahabi jugokkk rupanya...ngeeeee....

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa