Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, April 21, 2016

Gesaan lucu Ali Rustam: Kit Siang pula geletek!

Semalam dah kena taji kat Khairuddin. Baca : Ali Rustam, kalau tak tahu lebih baik diam – Khairuddin
Jadi itu jerlah taham pengetahuan dia.....

Mohon maaf pada Najib: Kit Siang persoal tindakan Ali Rustam
 | MALAYSIA DATELINE
Mohamad Ali, Mahathir dan Mohd NajibMohamad Ali, Mahathir dan Mohd NajibKetua Parlimen Dap Lim Kit Siang mempersoalkan gesaan Senator Tan Sri  Mohamad Ali Rustam agar Pasukan Petugas Khas memohon maaf kepada Najib di atas skandal mega 1MDB dan derma RM2.6 bilion.
Ini ekoran kenyataan menteri luar Arab Saudi baru-baru ini yang mengatakan wang RM2.6 bilion itu adalah derma bukan daripada wang 1MDB sedangkan sebelum itu beliau mengatakan ia adalah wang pelaburan bukan derma.
Sebelum ini  desakan sebahagian  pemimpin Umno agar bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad memohon maaf kepada Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak kerana berbohong mengenai derma RM2.6bilion.
Manakala bekas Ketua Menteri Melaka itu  pula turut mendesak Pasukan Petugas Khas yang dicadangkan penubuhannya ekoran kontroversi RM50bilion 1MDB dan derma RM2.6bilion juga perlu memohon maaf kepada Najib sebagaimana dilapor Utusan Malaysia semalam.
The Wall Street Journal (WSJ) pernah menyiarkan laporan yang mendakwa hampir AS$700 juta (RM2.6bilion) daripada dana 1MDB disalurkan ke dalam akaun bank peribadi Najib.
Justeru Peguam Negara Abdul Tan Sri Abdul Gani Patail, Gabenor Bank Negara Malaysia Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar dan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Abu Kassim Mohamed mengumumkan pembentukan pasukan petugas khas itu untuk menyiasat dakwaan itu WSJ.
Menurut Kit Siang beberapa hari selepas laporan WSJ mengenai derma RM2.6 bilion dalam akaun perbankan peribadi Najib, ujarnya lagi Najib  menyebut  dalam blognya bahawa skop Pasukan Petugas Khas untuk menyiasat dakwaan WSJ sama ada dia menggunakan dana 1MDB untuk kepentingan peribadinya.
Najib berkata dalam blognya: "Siasatan oleh pasukan petugas khas itu adalah untuk menentukan sama ada dakwaan WSJ bahawa saya telah mengambil dana 1MDB untuk kepentingan peribadi saya mempunyai asas atau tidak.Siasatan perlu mengambil kira kebenaran dokumen yang diterbitkan akhbar itu untuk menyokong tindakan mereka.”
 Lim kit siangLim kit siangMenurut Kit Siang,  Ali juga mencadangkan agar Najib memohon maaf kerana bersetuju dengan penubuhan Pasukan Petugas Khas, atau dia mahu mencadangkan agar Najib tidak pernah bersetuju dengan pembentukan Petugas Khas itu?
Adakah empat Tan Sri dalam Pasukan Petugas Khas mengenai skandal mega 1MDB dan derma RM2.6 bilion terlibat dalam aktiviti yang disebut sebagai anti-nasional yang disebutkan Ali?” soalnya lagi ketika berucap pada siri lawatan kali 108 ke Pasar Chowrasta Tanjong, pagi tadi.
Kata Ahli Parlimen Gelang Patah ini lagi biarkan empat Tan Sri itu yang terdiri daripada Pasukan Petugas Khas 1MDB dan derma RM2.6 bilion bertindak balas secara individu untuk meminta permohonan maaf sebagaimana diminta Ali.
Rakyat Malaysia ujarnya lagi mahu tahu apa yang telah berlaku kepada Pasukan Petugas Khas itu  selepas "melakukan pembersihan dalaman" pada akhir Julai tahun lalu, yang menyaksikan pemecatan secara tiba-tiba Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Peguam Negara Gani Patail, MenteriLuar Bandar dan Pembangunan Wilayah Datuk Seri Shafie Apdal, yang membawa kepada ugutan, pemindahan serta-merta dan juga penangkapan pegawai utama dalam agensi-agensi penguatkuasaan utama seperti SPRM dan Polis.
“Saya masih ingat bahawa pada masa itu, saya mempunyai keyakinan yang sangat sedikit dalam Pasukan Petugas Khas daripada empat Tan Sri ini.
“Dalam satu kenyataan sepuluh hari selepas laporan WSJ saya menyatakan bahawa Najib masih belum dinafikan, secara mutlak dan tanpa ragu-ragu, bahawa dia mempunyai tiga akaun bank peribadi dalam AmBank dan kira-kira AS $ 700 juta (RM2.6 bilion ) dana telah dimasukkan ke dalam akaun beliau sebelum PRU ke-13; Najib tidak menjelaskan di mana sumbangan itu datang dan ke mana dan kepada siapa wang itu diberikan.
“Saya bertanya sama ada Pasukan Petugas Khas yang diketuai oleh Gani Patail, Zeti Akhtar Aziz, Khalid Abu Bakar dan Abu Kassim Mohamad akan dibenarkan untuk menyiasat di mana RM2.6 bilion datang dan kepada siapa, secara terperinci, telah dibayar?
“Saya berkata tiada siapa yang percaya bahawa "pasukan petugas khas" oleh empat Tan Sri ini akan mempunyai apa-apa kuasa.
“Saya mencadangkan bahawa Pasukan Petugas Khas empat Tan Sri perlu dimansuhkan dan digantikan dengan sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja yang akan dipengerusikan pula tiga Tun, iaitu Tun Mahathir, Tun Abdullah dan Tun Musa Hitam sebagai timbalan pengerusi dikalangan orang yang dipercayai boleh menjalankan siasatan secara mendalam dan meluas terhadap skandal mega berkembar Najib.
Ini cadangan Suruhanjaya Siasatan Diraja dan tiga Tun adalah lebih relevan dan penting hari ini.
Setakat ini, hanya dua orang telah secara terbuka mengakui menerima wang daripada RM2.6 bilion derma Najib - Ahli Pontian Ahli Parlimen dan Timbalan Menteri Umno, Datuk Ahmad Maslan yang mengakui dia mendapat RM2 juta dan Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional 'dan Ahli Parlimen Johor Baharu, Tan Sri Shahrir Samad, yang mengakui dia mendapat RM1 juta.
Adakah semua Menteri-menteri Umno yang lain / BN dan Ahli Parlimen yang menerima wang dari Najib RM2.6 bilion (seperti dakwaan WSJ lebih daripada AS$1 bilion atau RM4.2 bilion telah didepositkan ke dalam akaun bank peribadi Najib).

1 comment:

  1. alkisah se orang penjilat hebat.ape kata dia ambilalih je tempat najib.
    mcamna cita eye of malaysia yg disewa dulu.last beli jd besi buruk..hebat kan?

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa