Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, April 28, 2016

Rafizi mengimbau masa lalu......

Saya pasti ramai di dalam ni masih ingat 2 September 1998.

Saya tidak pernah lupa. Saya ambil kapal terbang (kali pertama naik kapal terbang domestik) dari Kuantan ke KL bila ditelefon jam 10pg bahawa Saudara Anwar akan dipecat.

2 minggu saya di KL ada beberapa helai baju saja. Tidur di pejabat PKPIM di Kg Baru. Pergi mana2 membonceng dgn Sdr Amidi Abdul Manan naik motor Honda Cup dia (dia presiden PKPIM pada ketika itu).

Kerja pertama diberikan kepada saya ialah menjadi pengarang Suara Mahasiswa yang pertama. Tiap2 hari di UIA UPM dll kami pimpinan siswa ketika itu turun bakar Utusan ramai2. Kami edar Suara Mahasiswa sebagai simbolik media perdana tak boleh pakai.

Malam bagi ceramah kecil2 kalau tidak ke rumah DSAI.

Saya diminta meninggalkan negara cepat takut ada tangkapan. Jadi saya balik ke UK lebih awal sebelum 20 September. Pada hari itu pimpinan siswa lain - Amidi, Shabrimi semua ditahan dibawah ISA.

Masa itu tidak ada KEADILAN. Tidak ada parti. Tidak ada strategi politik. Tidak ada jawatan. Tidak ada ego.

Yang ada hanya mencari kebenaran dan membela mereka yang dizalimi. Ketika itu saya yang tidak pernah ada apa-apa hubungan kepartian turun kerana naluri kita membenci yang zalim.

Saudara Anwar dizalimi dan beliau mengajak rakyat melawan yang zalim. Kita sokong beliau kerana kita rasa beliau berada di pihak yang benar.

Anwar bercakap benar, Anwar cuba berlaku adil, Anwar jujur. Yang musuh rakyat pada ketika itu Mahathir pula berbohong, zalim, pecah amanah. Matlamat menghalalkan cara.

Sekarang kita semua jadi orang politik. Semua ada jawatan baik bergaji atau tidak.

Semua bincang strategi politik.

Saya harap kita tidak pernah sekali pun melupakan kenapa kita turun pada 2 September 1998 atau pada 20 September 1998.

Kita mencari kebenaran. Kita melawan yang zalim. Kita benci pembohongan dan pembodohan.

Malanglah sekali jika selepas begitu banyak pengorbanan dan parti yang lahir dari semangat itu sudah di ambang kuasa; kita lupa kenapa kita masuk gelanggang dulu2.

Kita boleh bersaing, boleh ada strategi. Kita boleh berunding dengan sesiapa.

Tapi jangan lupa niat di hati dan jangan sampai ketepikan naluri mencari kebenaran. Berkatalah benar walaupun itu kepada ayah kita sendiri atau pemimpin yang kita sayangi.

Berlakulah adil kepada semua. Jika tidak sia-sialah kerana reformasi yang kita laungkan itu sudah lompong.

Rafizi Ramli
Anak muda umur 21 tahun pada 2 September 1998

4 comments:

  1. Terbaik rafizi cuba tanya masa tu azmin buat ape......

    ReplyDelete
  2. Tak ramai manusia mcm ni di bumi malaysia ni. Tanya diri kita nak org mcm ni pimpin kita atau kita nak kaki samun kaki rompak pimpin kia??

    ReplyDelete
  3. Terbaik antara yg terbaik yang menonjol dalam merealisasikan keindahanya hidup sebagai insan yg berlaku jujur dalam memperjuangkan hak manusia secara keseluruhan
    Tidak dinafikan ramai lagi yg mempunyai sifat baik seperti beliau cuma tidak ada ruang kehadapan
    Teruskan perjuangan anda semua
    Kebenaran akan terserlah juga suatu hari nanti
    InsyaAllah

    ReplyDelete
  4. YB Rafizi...anda mmg selayaknya boleh bbngga sbg seorang muslimin yg punya ilmu politik yg matang...anda bpolitik dgn cara yg cukup baik sekali..anda x lupakan keislaman anda... ini la yg dinamakan insan muslim yg sejati yg sentiasa memperlihatkan keindahan agama islam wlpun dlm dunia politik yg penuh dgn "tikam" kwn s/ada dr org x islam ..mahupun rakan karib separti islam yg penuh ego& kurang "cerdik" ilmu national patriotisme .. Trima kasih YB krn terus konsisten dlm prinsip perjuangan. Selamat bjuang dlm dunia BOLITIQUE malaysia.. wahai saudaraku malaysian, Melawan RASUAH bukan bermakna menentang kerajaan.. Semoga kita terus focus dlm menegakkan KEADILAN di bumi malaysia ini. Amin.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa