Pengumuman

Mulai esok (11 Julai 17) blog ini tidak akan diupdate Oleh kerana blog ini dan blog yang satu lagi mengandungi bahan yang sama, saya rasa adalah wajar untuk menghidupkan satu blog sahaja iaitu mountdweller88 untuk dilayari dengan mudah tanpa gangguan insya Allah Saudara/saudari persilakan ke - mountdweller88.blogspot.com

Saturday, April 30, 2016

Hina OKU: Rapelson Richard Hamit menjawab penghinaan yang dilemparkan oleh ahli PAS

Calon Parti Amanah Negara (AMANAH) bagi N26 Gedong, Rapelson Richard Hamit hari ini menjawab kritikan dan penghinaan yang dilemparkan kepadanya oleh ahli PAS, hanya kerana beliau seorang OKU.

Rapelson dengan rendah diri dan penuh budi bahasa mengucapkan terima kasih kepada pihak yang menghinanya itu dan menyatakan beliau tidak marah atau kecewa kerana menurut Rapelson, kecacatannya itu adalah "anugerah Tuhan", dan mereka yang mengenal Tuhan mereka, mereka tidak akan pertikaikan pemberian Tuhan.

"Walaupun saya cacat, tetapi saya tidak khianati rakyat. Bahkan saya telah membela rakyat," demikian tulis Rapelson.

"Bukan beribu ekar tanah yang saya kehendaki, tapi khidmat dan budi yang akan saya taburi," tambahnya.

Tulisan Rapelson itu adalah sebagai jawapan seorang ahli PAS bernama Mohd Mahyuddin Mohd Yusoff yang katanya hujjah dari kitab Imam Mawardi, dimana dikatan kitab itu menyebut syarat untuk menjadi khalifah (atau pemimpin) mestilah sempurna anggota supaya tidak mengganggu tugas sebagai pemimpin dan melaksanakan tugas dengan berkesan.

Beliau lalu memetik dari Al-Quran (tanpa menyebut ayatnya) syarat untuk menjadi pemimpin ialah Qowi (kuat, layat) dan Amin (amanah).

Beliau mempersoalkan AMANAH kerana mencalonkan Rapelson kerana menurutnya dengan mencalonkan OKU untuk tugas besar seperti wakil rakyat dianggap mengiktiraqf OKU atau membebankan mereka.

Pengarah Pendidikan Politik Pemuda AMANAH, Hasbie Muda menyatakan beliau amat terkejut kerana PAS yang mendakwa sebagai parti Islam bersikap seperti itu ke atas seorang hamba Allah S.W.T

“Terkejut saya bila ada ahli PAS pertikaikan tindakan AMANAH mencalonkan seorang OKU dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak.

“Diguna nas al qawwi al amin serta petikan tulisan ulama untuk sokong hujahnya,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Hasbie berkata, apakah dia terlupa bekas Timbalan Yang Dipertua PAS satu waktu dahulu, Prof Zulkifli Muhammad juga seorang OKU.

Menurutnya, Zulkifli mengalami kecacatan pada kaki dan tangannya kesan penyakit polio yang dihidapi sewaktu kecil.

“Prof. Zulkifli dicalonkan untuk kerusi Bachok dan beliau menang.

“Mahu kritik pun berpada-padalah. Jangan selewengkan nas untuk menutup kejahilan kamu,” tegasnya.

Tulisan Mahyuddin itu juga telah mendapat kritikan hebat dari netizen yang bukan dari kalangan ahli AMANAH.

R.A.M.M. menulis di facebooknya,

Mamat Bodoh mana dok tafsir maksud Qawwi dan Al Amin itu pada tubuh Anggota tu.. ni lah kalau Jenis Khawarij.. tafsir ayat dan hadis pada maksud zahir ayat.. atau menafsirkan secara Literal.. Aku pun Selalu guna Hujjah Qawwi Al Amin.. tapi takda lah sebodoh mamat ni mengaitkan dgn Pencalonan Calon Amanah dari kalangan OKU.. kalau ikut tafsir mamat ni, PAS tak boleh lah ada Calon Perempuan.. Perempuan tak kuat mcm Lelaki..Cuba tanya Mamat ni, Sheikh Ahmad yassin dulu duduk atas Kerusi Roda.. mana dalil Qawwi Al Amin tu? Tok Guru Nik Aziz pun sakit.. Lemah.. mana tafsiran Qawwi Al Almin tu.. ni Nak Habaq mai.. Kalau Boleh jalankan Amanah..tak kira lah Fizikal dia mcm mana.. Qawwi itu pada Kebolehan memimpin.. bukan kekuatan Fizikal bro.. Karpal Singh dulu..Duduk atas Kerusi Roda..tapi masih boleh dok pergi Mahakamah.. Berlawan dalam parlimen.. Jgn badan sihat, tapi asyik ponteng candat Sotong.. Tu yg orang Panggi takda sifat Al Amin.. tu lah org tak amanah makan gaji Buta... - jamel cheka

1 comment:

  1. Dia nak hina Rapel atau nak hina yg menjadikan Rapel begitu.Sebab itu bukan kehendak Rapel.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa