Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, April 22, 2016

Nampak buruk orang jer: Bukankah PAS dah tolak pemimpin Amanah?

Yang nak tergelak tu tahanlah dulu.......
Yang hodoh hang dan pemimpin parti hang tak nampak no......?
Masa baik dengan DAP dulu.......tak ada pula DAP ni jahat, perkauman dan bagai?
Bila DAP putus hubungan dengan Hadi disebabkan perangai Hadi.......maka PAS pun putuslah hubungan dengan DAP sebab Hadi tu PAS, PAS tu Hadi!

Pas tolak Amanah kerana 'derhaka', baik dengan DAP, kata pakar strategi
 | BORHAN AHMAD
Dr Zuhdi dan Hisomuddin dalam forum di Universiti Malaya semalam.
                   Dr Zuhdi dan Hisomuddin dalam forum di Universiti Malaya semalam.
Pakar strategi Pas, Dr Zuhdi Marzuki berkata, parti itu tidak boleh bekerjasama dengan Amanah kerana ia sebuah parti yang bughah (zalim atau penderhaka) di samping bekerjasama dengan DAP yang bagi beliau mempunyai agenda Kristian dan Zionis.
Zuhdi, pengarah Pusat Penyelidikan Pas (PPP) ketika berucap dalam forum "Blok ketiga: Keperluan dan Cabaran" di Universiti Malaya semalam mendakwa, DAP kini didalangi oleh Kristian dan Zionis yang bercita-cita untuk memerintah negara ini.
Zuhdi juga berkata, tokoh-tokoh korporat Cina juga kini menyumbang dana kepada DAP bagi menjayakan hasrat mereka itu.
Antaranya, kata beliau adalah pemilik Berjaya Group, Vincent Tan yang dulunya menjadi penyumbang dana untuk Umno kini menjadi penyumbang dana untuk DAP.
Zuhdi berkata demikian ketika menjawab soalan peserta forum itu yang bertanya kenapa tidak berusaha mendamaikan pihak yang bertelagah termasuk mendekatkan Pas dengan Amanah.
Pengerusi Eksekutif Ilham Centre, Mohamad Hisomuddin Bakar yang turut menjadi penal pada forum itu berkata, semasa Zuhdi memberikan ucapan menjelang muktamar Pas tahun lalu di Kelana Jaya, Zuhdi berkata, golongan profesional dalam Pas perlu keluar dari parti itu untuk membentuk parti baru.
Ia bertujuan untuk membolehkan parti baru oleh golongan profesional ini bertanding di kawasan bandar dan semi bandar manakala Pas boleh fokus kepada luar bandar dan kawasan orang Melayu.
"Kenapa strategi dua aras Dr Zuhdi ini tidak boleh dilaksanakan sekarang bagi kemenangan Islam dan Melayu dan menghalang Umno dari terus berkuasa," soal Hisomuddin dalam forum itu.
Berdasarkan perkara itulah, Zuhdi membaca satu ayat al-Quran dari surah Al Hujurat ayat 9 yang bermaksud:
"Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil."
Bagi Zuhdi, Amanah sudah zalim terhadap Pas selepas meninggalkannya dan perlu dilawan atau diperangi.
Dalam forum itu juga, Hisomuddin mendakwa, Pas sudah menjadi parti rasis yang berterusan menyerang DAP dengan isu perkauman dan membuat andaian DAP mahu memerintah negara dan mampu berbuat demikian.
Ini berdasarkan andaian Zuhdi bahawa DAP mampu memerintah negara melalui 36 kerusi yang dikuasai bukan Melayu di Semenanjung, 55 kerusi campuran yang boleh memberi manafaat kepada DAP dan 20 kerusi yang dikuasai Kristian di Sabah dan Sarawak.
"Saya terkejut kerana Pas kini sudah resis dan menjadi lidah Umno menyerang pembangkang. Kalau begini sikap Pas, maka ia akan memcepatkan lagi kegagalan blok ketiga," kata Hisomuddin merujuk kepada tajuk forum semalam.
Bagi beliau, Malaysia tidak boleh lagi menerima politik rasis semacam ini kerana negara  sudah di era di mana untuk membentuk kuasa politik ia memerlukan tiga kaum utama negara bersatu membentuk kerajaan.
"Negara hilang kestabilan sejak 2008 kerana tiga kaum ini tidak lagi berada dalam kerajaan untuk berkongsi kuasa bersama," kata Hisomuddin merujuk kepada sokongan bukan Melayu kepada pembangkang sejak 2008.
Hisomuddin juga mendakwa, sikap Pas yang tidak konsistan akan ditolak oleh para pengundi khasnya pengundi Melayu.
"Mengikut kajian saya, pola pengundian orang Melayu sukar menerima strategi kabur yang biarkan pengundi berteka teki. Melayu berfikiran selapis sahaja dan mudah.
"Berkias-kias mereka tak suka. Mereka sukar terima jika tidak jelas. Misalnya hendak bentuk kerajaan selepas menang, selepas pilihan raya  baru nak bentuk kerajaan bersama, nak sokong blok mana.
"Ia akan berikan masalah kepada Pas dan tidak akan didokong pengundi Melayu tetapi hanya akan pecahkan undi Melayu," kata pengkaji politik itu.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa