Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, April 11, 2016

Aik......merayu pulak?

Tuang Presidengnya bukan main lagi 'agah' dan 'gedebe' baca sini
Hari ni anak buahnya pula minta ihsan?
Kesiaann..........!

PH diminta hormat 11 kerusi PAS di Sarawak
pada 10-04-2016 12:04 - Oleh Shuhaniza Said
SHAH ALAM: PAS Sarawak meminta agar Pakatan Harapan (PH) menghormati parti itu dengan tidak meletakkan calon di 11 kerusi yang ingin ditandingi mereka pada Pilihan Raya Negeri (PRN) akan datang. 

Setiausaha PAS Sarawak, Mukhtar Suhaili berkata, dalam situasi ini PKR sewajarnya mengambil peranan untuk berbincang dengan rakan komponennya terutamanya Parti Amanah Negara (PAN) agar memberi laluan kepada PAS di kerusi berkenaan, sekaligus boleh mengelakkan perpecahan undi yang akan menguntungkan Barisan Nasional (BN). 

"Dengan PAN ini, untuk makluman kita tak mengambil tahu sangat dalam kita melaksanakan strategi kita. Cuma kita nak sebut kepada parti serpihan ini, sekiranya mereka masuk ke kerusi PAS, ianya akan memecahkan undi parti pembangkang dan akan menguntungkan Barisan Nasional (BN)," katanya kepada Antarapos.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kemungkinan berlakunya pertindihan kerusi dengan PH selepas PAN mengumumkan akan meletakkan calon di 13 kerusi DUN pada PRN kali ini.

Walaubagaimanapun ujarnya, PAS tidak menghalang hasrat PAN untuk bertanding kerana melihat ianya amalan demokrasi, asalkan tidak berlaku pertindihan dengan kerusi PAS.

Mengulas 'kelebihan' PAS berbanding PAN, Mukhtar sekali lagi menegaskan bahawa pendekatan PAS terbuka kepada semua golongan masyarakat dan tidak terhad kepada masyarakat Islam seperti yang didakwa.     

"Walaupun PAS ini parti Islam tetapi kita adalah parti untuk semua. Sebab itu mesej kita Islam untuk semua, dan tawaran yang kita lancarkan bulan lalu adalah 'Sejahtera Untukmu Sarawak'.

"Antara yang jelas kita sebut adalah bagaimana kita ingin mempertahankan hak-hak rakyat Sarawak, kemakmuran rakyat Sarawak, sama ada dari segi kebajikan, ekonomi dan sebagainya.

"Sebab itu dari 11 calon kita, salah seorangnya adalah berbangsa Iban dan beragama Kristian," katanya.

Untuk rekod, dalam pilihan raya negeri Sarawak ke-10 pada 2011, PAS bertanding di lima kawasan - Tanjong Datu, Muara Tuang, Sadong Jaya, Sebuyau dan Beting Maro tetapi gagal memenangi sebarang kerusi.

Sementara PKR setakat ini masih lagi belum membuat sebarang pengumuman rasmi mengenai calon-calon yang akan dipertandingkan pada PRN Sarawak ke-11.

PAN pula mengumumkan akan bertanding di 13 kerusi di pilihanraya negeri berkenaan.

1 comment:

  1. 11/82 kerusi kalau menang semua pun boleh sejahterakan rakyat sarawak ke? Ke nak total destroy pembangkang? Mangkin hari mangkin biol Barisan Pasik ni.......tak minta BN hormati 11 kursi Pas ini atas nama politik matang? Kah kah kah.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa