Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, April 2, 2016

Bengong: Kemarau mereka adakan protes?

Cuaca panas: Pesawah Filipina terbunuh dalam keganasan protes kemarau
Cuaca panas: Pesawah Filipina terbunuh dalam keganasan protes kemarau
Pihak berkuasa Filipina cuba mengawal keadaan dan seterusnya membersihkan jalan yang dilalui kumpulan penunjuk perasaan di Kidapawan. - Foto AP
MANILA: Polis Filipina melepaskan tembakan apabila ribuan penunjuk perasaan terdiri daripada petani dan pesawah yang marah akibat kehilangan hasil tanaman mereka akibat kemarau, bertukar menjadi protes ganas pada Jumaat.

Reuters yang memetik kata ketua kumpulan petani tersebut, Norma Capuyan, melaporkan bahawa tembakan polis itu mengorbankan seorang pesawah dan mencederakan beberapa yang lain.

Kira-kira 6,000 petani menghalang sebahagian daripada laluan lebuh raya utama di North Cotabato di Mindanao, sambil mendesak pemerintah mencari penyelesaian masalah cuaca panas yang menjejaskan hasil tanaman mereka.

“Bunyi tembakan berdas-das dan sangat kuat. Kami berlari mencari perlindungan di gereja dan polis mengepung kami,” ujar Capuyan yang menambah, selain seorang maut, ramai lagi cedera di kaki dan bahu.

Gabenor Wilayah North Cotabato, Emmylou Mendoza berkata, kira-kira 20 anggota polis turut cedera apabila penunjuk perasaan menyerang mereka dengan kayu dan batu, malah mendakwa tembakan pertama datangnya dari kumpulan petani tersebut.

Siasatan tentang perkara itu sedang dijalankan.

Protes berkenaan bermula Rabu apabila petani menghalang laluan lebuh raya, sambil mendesak agar Gabenor menunaikan janji menyerahkan 15,000 guni beras kepada petani yang terjejas.
Kementerian Pertanian Filipina mendedahkan sebanyak 300,000 hektar tanah pertanian terjejas akibat kemarau, dan menyebabkan kerugian sektor beras dan jagung sehingga 5.3 bilion Peso (RM447 juta) 

1 comment:

  1. Dah janji tunai la, tak ada la orang marah
    Ni macam malaysia jugak ni, janji bukan main tapi sampai masa kosong siap kutuk lagi, mana orang tak marah
    Pointnya apa saja masaalah yg berlaku dalam negara adalah kerana negara itu dipimpin oleh mereka yg bengong

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa