Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, April 14, 2016

Polis serbu firma guaman 'Panama Papers'

pada 13-04-2016 12:04
PANAMA CITY: Polis pada Selasa menyerbu ibu pejabat sebuah firma guaman yang bertindak membocorkan malumat mengenai bagaimana pemimpin dari seluruh dunia menggunakan syarikat luar persisir dalam menyembunyikan kekayaan mereka menerusi 'Panama Papers'.

"Polis menerusi Unit Jenayah Terancang melakukan serbuan di Mossack Fonseca tanpa sebarang 'gangguan'," kata pendakwa raya dalam satu kenyataan.

Kenyataan itu menambah, carian bahan bukti turut dilakukan di cawangan firma guaman berkenaan.

Panama Papers didakwa telah dicuri secara digital daripada firma guaman berkenaan sebelum didedahkan kepada umum.

Berikutan pendedahan tersebut, Perdana Menteri Iceland terpaksa meletak jawatan selepas namanya didedahkan sebagai salah seorang pemimpin yang menerima manfaat daripada syarikat luar pesisir.

Selain itu, Perdana Menteri Britain turut dipaksa mendedahkan rekod cukainya.

Presiden Rusia Vladimir Putin yang pula telah mengalihkan perhatian dengan mendakwa ia sebagai propaganda Amerika Syarikat selepas namanya disebut dalam laporan berkenaan.

Pendedahan 11.5 juta dokumen itu turut memberi kesan kepada pemimpin dan individu kaya dari Australia, Perancis, India, Mexico, Peru, Sepanyol selain Malaysia sendiri.

# rupanya ramai pemimpin durjana di dunia ni!

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa